Sąd podtrzymał decyzję UOKiK w sprawie kary prawie 6 mln zł nałożonej na Plusa. Polkomtel został ukarany za nieprzekazywanie klientom wystarczających informacji o jednej z usług dodatkowych.
Należący do grupy Cyfrowy Polsat Polkomtel został ukarany przez UOKiK-u w październiku 2013 roku. W opinii urzędu posługiwał się on nieuczciwymi praktykami w promocji „Rachunek szczegółowy standardowy w pakiecie usług”.
W postępowaniu UOKiK stwierdził, że operator nie przekazywał klientom wykupującym usługę regulaminu czy informacji o zmianach wprowadzanych w umowie. Dodatkowo w komunikatach o zakończeniu poszczególnych edycji podawał informację o możliwości uniknięcia dodatkowej opłaty poprzez aktywowanie usługi e-rachunek, ale nie informował o możliwości wyłączenia usługi. „W przedmiotowej sprawie naruszenie interesów konsumentów przejawiało się w naruszeniu obowiązku przekazywania konsumentom wzorców umowy dotyczących zawieranej przez konsumenta umowy (stanowiących integralną część tej umowy) oraz przekazywania komunikatów o zakończeniu promocji, które mogły wprowadzać konsumentów w błąd i, w konsekwencji, narażeniu ich na podjęcie działań, których nie podjęliby w przypadku udzielenia im rzetelnej i pełnej informacji” – czytamy w decyzji prezesa UOKIK-u.
Prezes UOKiK-u zobowiązał Polkomtel do umieszczenia na 30 dni na stronie głównej swojego portalu linku do decyzji. Operator ma też zapłacić karę wysokości 5,96 mln zł.
– Ustalając wymiar kary pieniężnej Prezes Urzędu w pierwszej kolejności dokonał oceny wagi stwierdzonej praktyki i na tej podstawie, biorąc pod uwagę również nieumyślne naruszenie przez Spółkę zakazu stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, ustalił kwotę bazową, stanowiącą podstawę do dalszych ustaleń wysokości kary, a następnie – w oparciu o zaistniałe w sprawie okoliczności mające wpływ na wysokość kary – dokonał gradacji ustalonej kwoty bazowej – zaznaczył UOKiK.
Od tej decyzji operator odwołał się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ten podtrzymał ją w całości. Wyrok nie jest prawomocny. Firma może złożyć apelację do sądu drugiej instancji.
To kolejna z kar nałożonych na Polkomtel przez UOKiK.
Wiosną 2019 roku nałożone kary łączne 39,5 mln zł za automatyczne włączanie klientom usług kosztujących dodatkowo od 2 do 20 zł miesięcznie.
W październiku roku 2019 Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał kary w wysokości 16,7 mln zł nałożone przez prezesa UOKiK na Cyfrowy Polsat i Polkomtel za – mylące zdaniem regulatora -reklamy promocji SmartDom.
Na początku 2020 r. za pobieranie od użytkowników kilku taryf z pakietami internetowymi, dodatkowych opłat za streaming treści audio i wideo nałożono na firmę karę 50,63 mln zł.
Za niezwracania środków niewykorzystanych w taryfach prepaidowych kara wyniosła 20,43 mln zł.
Źródło: wirtualnemedia.pl