Rząd chce wprowadzić tzw. podatek od reklamy – donosi Business Insider Polska. Opłata obejmować ma nadawców telewizyjnych, radiowych, media internetowe oraz prasę dostawców usług cyfrowych. Rządzący liczą na wpływy na poziomie 700 mln zł. KPRM opublikowała założenia do projektu
Jest to projekt ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów. Wprowadzić ma składki z tytułu reklamy internetowej oraz składki z tytułu reklamy konwencjonalnej.
W pierwszej formule dotyczyć będzie podmioty świadczące usługi cyfrowe jeśli spełnią one dwa warunki:
– ogólne przychody usługodawcy czy tez skonsolidowane przychody grupy podmiotów, do której należy, przekroczą w roku obrotowym 750 mln euro
– przychody usługodawcy czy też skonsolidowane przychody grupy podmiotów, do której należy, z tytułu świadczeń usług reklamy internetowej na terenie Rzeczpospolitej Polskiej przekroczą w roku obrotowym 5 mln euro
Projekt zakłada, że składka z tytułu reklamy internetowej będzie wynosiła 5%. Jej podstawa będzie zależna od liczby odbiorców reklam internetowych danego usługodawcy w Polsce. Zaproponowano, że składka będzie rozliczana w okresach półrocznych i odrębnie określono zasady obliczenia składki za pierwsze 6 miesięcy obowiązywania ustawy (czyli II półrocze 2021 r.). Pieniędzmi zarządzać ma Krajowa Administracja Skarbowa.
Składka z tytułu reklamy konwencjonalnej dotyczyć ma nadawców i dostawców usług medialnych, prowadzących sieci kin, wydawców, podmiotów świadczących usługi reklamowe oraz umieszczających reklamy na nośnikach zewnętrznych.
W przypadku nadawania reklamy w telewizji, radiu, wyświetlania reklamy w kinie oraz umieszczania reklamy na nośniku zewnętrznym reklamy – składką będą objęci przekraczając kwotę 1 mln zł przychodu. Natomiast w przypadku reklamy zamieszczanej w prasie – po przekroczeniu 15 mln zł.
W projekcie są też bardziej szczegółowe propozycje związane ze składkami i dotyczące procentowych ich rozliczeń w zależności od rodzaju świadczonych usług.
W przypadku prasy ma to być 2% od przychodów, które nie przekraczają 30 mln zł oraz 6% po przekroczeniu (uwzględniając kwotę wolną od składki). Natomiast gdy przedmiotem reklamy są towary kwalifikowane stawki mają wynieść 4 i 12%.
Dla mediów innych niż prasa stawki podstawowe to 7,5% dla przychodów poniżej 50 mln oraz 10% powyżej ( po uwzględnieniu kwoty wolnej od składki). Tutaj przy przedmiotach reklamy będących towarami kwalifikowanymi stawki wyniosą odpowiednio 10 i 15 %.
Zebrane dzięki składce pieniądze mają być podzielone między Narodowy Fundusz Zdrowia- 50%, Fundusz Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów – 35 % oraz Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków -15 %. Powołany do istnienia Fundusz Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów ma finansować lub dofinansowywać działania podnoszące wiedzę i świadomość społeczeństwa na temat zagrożeń w mediach, budowę platform dystrybucji informacji oraz analiz treści pojawiających się w mediach (w szczególności cyfrowych), budowę i rozwój kanałów i platform informacyjnych takich jak audycje radiowe i telewizyjne, portale internetowe, wspieranie rozwoju mediów, promowanie dziedzictwa narodowego, polskiego dorobku kulturalnego i sportowego, a także rozwoju radiofonii i kinematografii.
Źródło: https://businessinsider.com.pl/