W Polsce dopiero wdrażana jest cyfryzacja w szkołach. Programy oferujące laptopy uczniom są jednym z takich działań. W Szwecji cyfryzacja szkół odbyła się już wcześniej. Elektronika, laptopy i inne urządzenia przenośne miały zapewnić nowoczesność edukacji. Teraz Szwecja wraca do papierowych książek i zeszytów.
Szwedzkie władze zdecydowały się na odwrót od cyfrowych szkół z konkretnego powodu. Wyjaśniają, że wprowadzenie laptopów i tabletów do szkół było powodem wzrostu uzależnienie młodych osób od technologii. Skutkowało to problemami z koncentracją i uwagą. W konsekwencji uczniowie i uczennice zaczęli mieć gorsze wyniki w nauce.
Stwierdzono, że cyfryzacja, która miała naukę ułatwić, w rezultacie ją utrudniła. Przeprowadzono dalsze analizy i badania, by potwierdzić te obserwacje.
Naukowcy wskazali, że chociaż młodzi Szwedzi i uczniowie szkół średnich znajdują się na trzeciej pozycji pod względem wskaźnika mierzącego umiejętność czytania ze zrozumieniem w UE, to w młodszych rocznikach sytuacja jest coraz gorsza. Tego typu umiejętności spadają wśród najmłodszych uczniów.
W ciągu ostatnich pięciu lat wzrosła w Szwecji liczba 10-latków mających trudności w czytaniu ze zrozumieniem. Pięć lat temu było to 12 proc., obecnie jest 19 proc. Dla władz jest to sygnał dla powrotu do papierowych książek i zeszytów. Rozwiązania cyfrowe mogą być jedynie uzupełnieniem w edukacji, a nie jej podstawą.
Źródło: Polskie Radio