TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Urzędy przez koronawirusa przenoszą się do sieci – ePUAP, Profil Zaufany i e-PIT

W dobie pandemii i trwającej kwarantanny nasze życie zamarło. Urzędy administracji publicznej w Polsce obowiązuje rozporządzenie rady ministrów z 31 marca br. “w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii”. W rozporządzeniu mowa jest o ograniczeniu działań urzędu “do wykonywania zadań niezbędnych do zapewnienia pomocy obywatelom w sposób wyłączający bezpośrednią obsługę interesantów”. Są jednak sprawy, których musimy dopilnować. Na ratunek przychodzi możliwość przeprowadzenia sprawy za pomocą e-usług lub Profilu Zaufanego.

Czym jest Profil Zaufany? Otóż to potwierdzenie tożsamości obywatela — podpis potwierdzony profilem zaufanym, podobnie jak kwalifikowany podpis elektroniczny, skutecznie zastępuje w kontaktach z podmiotami publicznymi podpis własnoręczny. Jest to bezpłatna metoda potwierdzania tożsamości obywatela w systemach elektronicznej administracji umożliwiająca składanie przez internet dokumentów i wniosków do różnych urzędów (np. wnieść podanie, odwołanie, skargę). Podpis tak potwierdzony wywołuje skutki prawne, jeżeli został utworzony lub złożony w okresie ważności tego profilu (3 lata). Warto pamiętać, że każdy obywatel może posiadać tylko jeden Profil Zaufany. Za jego pomocą możemy:

Zgodnie ze słowami Marka Zagórskiego, ministra cyfryzacji, profil zaufany to punkt wyjścia dla każdego, kto chciałby załatwić sprawę urzędową online. Za jego pomocą możemy potwierdzić naszą tożsamość online. W marcu br. profil zaufany założyło ponad 528 tys. osób.

Możliwość założenia i jednoczesnego potwierdzenia profilu zaufanego umożliwia 10 największych banków w Polsce. Ich listę znajduje się na stronie www.pz.gov.pl. W przypadku posiadania konta w wyszczególnionym banku umożliwia założenie profilu zaufanego w kilka minut. Można też wypełnić wniosek na stronie www.pz.gov.pl, a następnie odwiedzić punkt potwierdzający. Urzędy apelują natomiast obecnie, aby ograniczyć wizyty w urzędach, które nie są niezbędne, a załatwić można je przez internet. Załatwianie spraw np. w Urzędzie Stanu Cywilnego, które wymagają osobistego stawiennictwa, najczęściej możliwe są tylko po wcześniejszym  uzgodnieniu telefonicznym, mailowym lub przez e-PUAP ( Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej).

Ministerstwo wyciągnęło rękę do osób, które chciałyby załatwić online sprawy urzędowe, ale nie mają konta w banku, który umożliwia założenie profilu zaufanego lub nie mogą się udać do punktu potwierdzającego PZ. To szczególnie istotne w obecnym czasie, gdy powinniśmy ograniczyć poruszanie się lub nie możemy opuścić miejsca pobytu. Tymczasowy PZ ważny jest przez trzy miesiące, a jego założenie odbywa się całkowicie online – potwierdzenie profilu wybiera się poprzez wideoweryfikację. Poprzez stronę gov.pl można:

„Ilość spraw załatwianych online zwiększyła się dwukrotnie od początku pandemii” informuje Tomasz Filipowicz dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego Gdańska. To skutek tego, że znaczna część usług dostępna jest do załatwienia przez e-PUAP.

Według danych ministerstwa na popularności zyskuje e-usługa umożliwiająca zgłoszenie online narodzin dziecka oraz e-meldunek. Z tej ostatniej w marcu skorzystało 12 385 osób, czyli niemal trzykrotnie więcej, niż w marcu 2019 roku.

Załatwić inne, niewymienione wcześniej sprawy, pozwala wspomniane wcześniej pismo ogólne: e-usługa, z której można skorzystać w niemal każdej sprawie, aby przesłać podanie, wniosek lub wyjaśnienie. W marcu Polacy przesłali prawie 97 tysięcy pism ogólnych. Umożliwia on zameldowanie się zarówno na pobyt stały, jak i czasowy, a także przemeldowanie, zameldowanie/przemeldowanie niepełnoletniego dziecka oraz – jako pełnomocnik – innej osoby.

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa zachęcają do korzystania z e-usług oraz kontaktu z urzędami skarbowymi poprzez e-PUAP i infolinie. Twój e-PIT i e-Deklaracje pozwalają na rozliczanie podatków bez wizyty w urzędzie skarbowym. W ramach Tarczy Antykryzysowej wprowadzone zostały zmiany w przepisach podatkowych, w tym w terminach podatkowych i sprawozdawczych.

Do 180 dni wydłużone zostały terminy na rejestrację oraz na zawiadomienie o nabyciu lub zbyciu pojazdu przez właściciela używanego pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej (wcześniej obowiązywał termin 30 dni). Przepisy te będą obowiązywały do 31 grudnia 2020 roku. Ma to na celu zapobieganie, przeciwdziałanie i zwalczanie koronawirusa oraz zmniejszenie obciążenia pracą organów rejestrujących pojazdy.  

Dla osób przebywających w kwarantannie lub wyznaczonych do jej odbycia urzędy przygotowały specjalnie infolinie, których zadaniem ma być informowanie o tejże. W przypadku podejrzenia zarażenia się koronawirusem należy zadzwonić do najbliższej stacji sanitarno-epidemiologicznej lub na infolinię NFZ pod: 800 190 590.

Wszystkie niezbędne i wiarygodne informacje można znaleźć na: gov.pl/koronawirus.

Źródła:

  • gov.pl
  • gdansk.pl
  • portalsamorzadowy.pl
  • tvn24.pl
  • e-pity.pl

Michał Koch
Michał Koch
Dziennikarz i researcher. Tworzy teksty o najnowszych technologiach, 5G, cyberbezpieczeństwie i polskiej branży telekomunikacyjnej.

PRZECZYTAJ NAJNOWSZY NUMER isprofessional

Najnowsze

Narzędzia do obróbki kabli firmy Jonard w xbest.pl!

xbest.pl został dystrybutorem dużego, amerykańskiego producenta - firmy Jonard, który znany jest z wytwarzania...

Nie czekaj, dołącz do Lokalnych!

Wsparcie i łączenie sił przyświecają małym i średnim operatorom telekomunikacyjnym od dawna. Wspólne działania...

Gmail i nowy sposób odpowiadania na e-maile

Gmail wprowadza zmianę. Będzie to nowy sposób odpowiadania na e-maile. Dla fanów czatów, który...

Programy CAD – projektuj bez ograniczeń z ZWCAD

ZWCAD 2024 to intuicyjne i kompleksowe oprogramowanie CAD, które umożliwia użytkownikom tworzenie precyzyjnych rysunków...