UOKiK o oznaczeniach reklamy w social mediach

23

Prezes UOKiK opublikował rekomendacje dotyczące oznaczania reklam w mediach społecznościowych. Regulacje mają wpływ na branżę influencerów, ale również na odbiorców ich działań. Nie wiadomo do końca, jak będzie wyglądało egzekwowanie przestrzegania tych rekomendacji.

Wydanie zbioru rekomendacji Prezesa UOKiK dotyczących oznaczeń reklamy w social mediach poprzedziły konsultacje z  przedstawicielami twórców, agencji reklamowych i reklamodawców. Działania zostały podjęte z uwagi na postępowanie wyjaśniające w sprawie kryptoreklamy w social mediach i trwały prawie rok. W rezultacie powstał dokument opracowany przy udziale Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR oraz Rady Reklamy, naukowców Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW i Zakładu Systemów Prasowych i Prawa Prasowego WNPiD UAM.

– Wydanie rekomendacji przez Prezesa UOKiK to kontynuacja procesu profesjonalizacji rynku influencer marketingu w Polsce, która rozpoczęła się już kilka lat temu m.in. poprzez zawiązanie w ramach IAB Polska Grupy Roboczej Influencer Marketingu do której mam przyjemność należeć – mówi Marek Myślicki, chief growth officer Stor9, jedna z osób pracujących nad projektem rekomendacji.

Rekomendacje to zbiór zasad określających sposoby oddzielania reklamy od opinii użytkowników oraz prawidłowego oznaczania współpracy reklamowej, także z użyciem hasztagów. Opisuje również zasady autopromocji, pokazywania prezentów oraz sposoby zawierania umów między reklamodawcami i influencerami.

Eksperci wypowiadają się na temat opublikowanych rekomendacji pozytywnie. Pozwoli to na jaśniejsze i bardziej przejrzyste reklamowanie produktów, a odbiorcom będzie łatwiej się zorientować, które treści są sponsorowane, a które są nieopłacanymi opiniami osób działających w social mediach.

–  Świetnie, że mamy w końcu na rynku jasną wykładnie i rekomendacje. Najważniejsza będzie teraz odpowiednia edukacja wszystkich uczestników tego rynku – zarówno klientów, agencji i oczywiście samych influencerów – żeby wszyscy stosowali się do obowiązujących reguł. Czy UOKiK będzie to wstanie efektywnie egzekwować – to już bardziej skomplikowana kwestia – mówi Kamil Bolek, CMO grupy LTTM.

Źródło: wirtualnemedia.pl