Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej przedstawił raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2014 roku. Sporządzony on został na podstawie danych przekazanych w ramach corocznej sprawozdawczości przedsiębiorców telekomunikacyjnych, zgodnie z art. 7 ustawy o Prawie telekomunikacyjnym.
W roku ubiegłym łączna wartość rynku telekomunikacyjnego wyniosła 39,21 mld zł. Odnotowano tym samym tendencję spadkową, jeżeli chodzi o działalność telekomunikacyjną – spadek wyniósł 2,6% w stosunku do roku poprzedniego. Największy – 12,7% – dotyczył telefonii stacjonarnej. Wzrost odnotowano tylko w przypadku usługi dostępu do Internetu.
Sieć Internet
W 2014 roku wartość rynku internetowego wzrosła o ponad 11,5% w porównaniu z rokiem poprzednim. Powiększyło się w tym czasie również grono klientów korzystających z usług internetowych. Zmniejsza się też dysproporcja między liczbą osób korzystających z łącza stacjonarnego (7,2 mln abonentów) a tymi z dostępem mobilnym (ok. 6 mln). Najwięcej użytkowników odnotowano w Orange Polska – udział w liczbie abonentów to 29,1%. Na drugim miejscu znalazł się Polkomtel.
Największą popularnością cieszył się dostęp do Internetu o przepływności od 2 Mb/s do 10 Mb/s – korzysta z niego prawie połowa abonentów. Ponad 80% Polaków posiada ruchomy dostęp do sieci, co daje 5. miejsce w Unii Europejskiej. Średnia europejska wynosi 66,7.
Telefonia ruchoma
W 2014 roku operatorzy mieli w swoich bazach zarejestrowanych łącznie 57,8 mln kart SIM. Telefonia ruchoma była nadal najistotniejszym segmentem polskiego rynku telekomunikacyjnego. W 2014 roku przychody telefonii mobilnej stanowiły prawie 45% wartości całego rynku (81% z tego generowali klienci post-paid). Nastąpił też wzrost liczby użytkowników o 1,4%. W 2014 roku ok. 1,81 mln użytkowników (16,8 więcej niż w roku poprzednim) zdecydowało się na przeniesienie swojej usługi do innego operatora.
Rys. 1: Nominalna liczba użytkowników oraz nasycenie rynku telefonii mobilnej w Polsce
Telefonia stacjonarna
W 2014 roku zmalała wartość rynku telefonii stacjonarnej i liczba jej abonentów. Zwiększyła się za to popularność telefonii VoIP. Największym operatorem na rynku nadal pozostał Orange Polska.
Rys. 2: Udziały operatorów pod względem liczby abonentów
Usługi wiązane
Usługi wiązane wygenerowały w 2014 roku ponad 2 mld zł przychodów. W Polsce korzystało z nich w sumie ok. 4,2 mln osób. Najpopularniejszym był pakiet Internet stacjonarny i Telewizja (30% użytkowników). Na drugim miejscu znalazł się zestaw Telefonia stacjonarna + Internet stacjonarny + Telewizja (18,8%), a na trzecim zestaw Telefonia ruchoma + Internet mobilny (15%).
Rys. 3: Najpopularniejsze zestawy w 2014 roku
Źródło:UKE