Mali i średni operatorzy telekomunikacyjni konsekwentnie sygnalizują nam problemy z systemem raportowania Punktu Informacyjnego ds. Telekomunikacji. Zalew negatywnych opinii i informacji o błędach obserwujemy także na branżowych grupach dyskusyjnych. Urząd Komunikacji Elektronicznej odpowiedział jednak na naszą prośbę o komentarz w zupełnie innym tonie.
Serwery PIT były najwyraźniej przeciążone już wczoraj. W pewnym momencie można się wręcz było domyślać, że system zaczął chwilowo działać tylko z powodu blokady importu danych i zmniejszonego obciążenia serwerów.
Dziś od rana – 28 lutego, czyli w ostatni dzień raportowania – ponownie występują problemy z systemem. Zdaniem operatorów nie działa on prawidłowo w wyniku szeregu błędów w jego wykonaniu i wdrożeniu. Podczas dużego ruchu generowanego przez import danych, po prostu przestaje on działać.
Oto jeden z nadesłanych nam e-maili:
przykładowe komentarze użytkowników próbujących zaraportować dane:
chciałbym tylko nadmienić, iż obowiązek sprawozdawczy upływa dzisiaj, a portal od 9:00 rano nie działa
zrzuty z ekranu, które publikują:
oraz wypowiedzi, którymi się dzielą:
jest godz. 00:12 28.02.2023, chciałbym odpocząć przed kolejnym dniem pracy, jednak chęć wywiązania się z obowiązku zaraportowania do systemu PIT UKE infrastruktury mojej sieci jest silniejsza niż zmęczenie organizmu. Udało się zalogować, system wyświetla prawidłowo stronę www i jestem w stanie wejść do panelu zarządzania PIT. Cieszę się, więc klikam w przycisk “Wprowadź dane o planowanej lub istniejącej infrastrukturze”, a moim oczom ukazuje się komunikat “Uwaga. Ze względu na harmonogram zasileń import nie może zostać zrealizowany. Wznowienie importu nastąpi: wtorek 02:00.”
Rozumiem, że starają się Państwo dbać o nasze zdrowie i nie chcą abyśmy spędzali zbyt dużo czasu pracując przed komputerem importując do PIT UKE dane z obowiązkowej inwentaryzacji ale to zawędrowało już zbyt daleko. System nie działał cały dzień 27.02.2023r. lub działał częściowo uniemożliwiając import danych przez liczne błędy, a teraz kiedy panel zarządzania systemem zaczął w końcu działać, import danych został CELOWO zablokowany przez Urządź Komunikacji Elektronicznej. Jest godzina 00:16 28.02.2023r. czyli dzień w którym zgodnie z ustawą mamy czas do północy aby zasilić system PIT UKE naszymi danymi o infrastrukturze, a Państwo w sposób CELOWY uniemożliwiają nam wykonanie tego pomimo posiadania wiedzy o wcześniejszych awariach i czasie który ucieka – czytamy w jednym z e-maili przekazanych naszej redakcji.
Jest godz. 16:53 27.02.2023r., kończymy pracę na dziś, my również wracamy do domów, do swoich rodzin… system PIT UKE nadal nie działa. Dziękuję za brak możliwości wywiązania się z obowiązku przekazania raportu dziś przez cały dzień. Z niecierpliwością czekam aż system zostanie oddany w wersji w pełni funkcjonalnej i przede wszystkim działającej. Tymczasem nie jestem w stanie spędzić przed ekranem komputera więcej godzin aby monitorować czy system UKE działa już poprawnie czy nadal nie działa. Dziś system nie działał cały dzień.
UKE odpowiada
Redakcja ISPortal otrzymała też odpowiedź z UKE dotyczącą publikowanych wcześniej przez nas tekstów, w których sygnalizowaliśmy problemy zgłaszane przez operatorów. Jest zaskakująco optymistyczna.
Panie Redaktorze,
Z operatorami jesteśmy w stałym kontakcie za pomocą webinarów, helpdesku czy poprzez izby branżowe. Po naszej stronie są wszystkie ręce na pokładzie, żeby proces inwentaryzacji udało się przeprowadzić z sukcesem. Jednocześnie chciałem poinformować, że przed weekendem z sukcesem udało się zakończyć proces inwentaryzacji ponad 100 operatorom, a ponad 700 jest w trakcie.
Witold Tomaszewski
p.o. rzecznik prasowy
Niewiele więcej UKE ma też do zaoferowania operatorom, którzy otrzymują zestandaryzowaną odpowiedź:
Wygląda więc na to, że dotychczasowe działania podejmowane przez operatorów nie przyniosły rezultatów. UKE nie widzi problemu. Otwarte pozostaje pytanie: co musi się stać by zwrócić uwagę urzędników?
Czytaj także: