Już prawie 80 proc. z nas robi zakupy online. Transformacja cyfrowa sprawia, że konsumenci mają coraz więcej możliwości. Jednocześnie istotne jest, by zapewnić im odpowiednią ochronę interesów i umożliwić świadome podejmowanie decyzji zakupowych.
O wpływie transformacji cyfrowej na klientów rozmawiano podczas konferencji „Konsument w świecie nowych cyfrowych możliwości” zorganizowanej przez Konfederację Lewiatan. Konferencję otworzyli Mourad Taoufiki – Country Manager Amazon Poland, Pedro Oliveira – director Legal Affairs Department BusinessEurope i Łukasz Wroński – dyrektor departamentu ochrony zbiorowych interesów konsumentów UOKiK.
W trakcie paneli panelu „Zmiany prawne w zakresie prawa konsumenckiego w Polsce. Nowe rozdanie w relacjach konsument vis-a-vis sklepy internetowe” analizowano zmiany prawne i ich wpływ na pozycję konsumentów.
– Celem tych wszystkich zmian jest wyrównanie przewagi, którą przedsiębiorcy mają nad konsumentami – zauważył Michał Herde, prezes Oddziału Warszawskiego, Federacja Konsumentów.
Wyzwaniem jest pogodzenie innowacyjności z bezpieczeństwem kupujących online. Ważne, by stworzyć warunki, w których podejmowali oni będą świadome decyzje i ułatwić im dochodzenie swoich praw.
– Dzięki dyrektywie Omnibus nastąpi zwiększenie ochrony konsumentów. Klienci powinni czuć się bezpieczniej. Ważne będzie informowanie przez firmy o obniżkach cen towarów – mówiła Anna Gulińska, radca prawny, Counsel, Dentons, Prawo konkurencji.
Jakub Stefański – Head of Product Amazona mówił o tym, że obecnie 77 proc. Polek i Polaków kupuje online. Wiele osób ma już za sobą ten pierwszy zakup przez internet, co może ich zachęcić do kolejnych zakupów wykonywanych tą drogą. Istotne jest zatem utrzymanie zaufania do e-commerce i dalsze inwestycje w innowacje, by zakupy online były bezpieczne i satysfakcjonujące dla klientów.
– Zmiany w ochronie praw konsumentów są rewolucją. Biznes sobie z nimi poradzi, ale musi się nauczyć funkcjonować w nowej rzeczywistości. To będzie wymagało od przedsiębiorców ogromnego wysiłku, uczulania pracowników, że wzrośnie liczba reklamacji – stwierdził Krzysztof Witek, senior associate w zespole prawa konkurencji i ochrony konsumentów kancelarii Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy.
Źródło: lewiatan.org