TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

TeleKlasa – gotowi do wsparcia szkół

Jak podaje Ministerstwo Edukacji Narodowej 458 placówek edukacyjnym pracuje obecnie w trybie mieszanym, a 116 w trybie zdalnym. Jednocześnie liczba szkół pracujących w ten sposób jest najwyższa od początku roku szkolnego. Twórcy platformy TeleKlasa gotowi są w każdej chwili wesprzeć zdalną edukację.

Projekt teleklasa.lokalni.pl już przed wakacjami wspierał w nauczaniu zdalnym kilkadziesiąt szkół położonych głównie w południowej Polsce. Inicjatywa środowiska małych i średnich operatorów telekomunikacyjnych, którzy jako wolontariusze stworzyli platformę zdalnego nauczania, została od tego czasu dopracowana i czeka, gotowa do użycia.

Podczas lockdownu wszystkie placówki edukacyjne, które były zainteresowane pilotażową współpracą z TeleKlasą otrzymały pełen dostęp do platformy i prowadziły na niej zajęcia
począwszy od 20 kwietnia. Testy od początku przebiegały z udziałem uczniów, a w czerwcu zajęcia prowadzone były nawet dla 250 uczestników jednocześnie.

– Nasz projekt został stworzony ze względu na zwiększone zapotrzebowanie na zdalne nauczanie w okresie pandemii, ale nie myśleliśmy o nim jedynie jako o rozwiązaniu doraźnym – mówi Kamil Kurek, koordynator społeczny projektu. – Wyszliśmy z założenia, że zaistniała sytuacja wywoła trwałe zmiany w systemie edukacji. Prowadzimy rozmowy z zainteresowanymi współpracą organizacjami pozarządowymi związanymi z edukacją. Dodatkowo w związku z prowadzoną przez Ministerstwo Cyfryzacji inwentaryzacją systemów do nauki zdalnej przedstawiliśmy zakres i możliwości wykorzystania TeleKlasy szerzej w polskiej edukacji. Mamy nadzieję, że temat zostanie podjęty ze strony urzędników.

TeleKlasa ma służyć jako wparcie w nauczaniu i umożliwić prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, korepetycji i wykładów. Co jednak najważniejsze operatorzy proponują ten projekt jako nieodpłatny wkład Fundacji Lokalni i Stowarzyszenia e-Południe w tworzenie rozwiązań na potrzeby edukacji zdalnej.

– Stosowane w praktyce zdalnego nauczania narzędzia, które pozwalają na streaming wideo stwarzają problemy przy większej liczbie osób uczestniczących w zajęciach. Laptopy dzieci i nauczycieli często nie nadążają z obsługą wielu okien tradycyjnych telekonferencji – mówi Kamil Kurek. – Uznaliśmy, że niezbędne jest zastosowanie rozwiązania, które zmniejsza ilość aktywnych streamów co w efekcie minimalizuje wymagania ze strony użytkowników. Stwierdziliśmy też, że pomoże tu wykorzystanie serwerów położonych blisko uczniów i nauczycieli, stosując jedynie centralny system zarządzający. Nie przechowujemy też żadnych danym osobowych. – podkreślił.

Nauczyciele we wszystkich testujących TeleKlasę placówkach pozytywnie przyjęli inicjatywę Stowarzyszenia e-Południa i wykazują dalsze zainteresowanie projektem. Zgłaszane przez nauczycieli problemy (jak na przykład kwestia udostępniania ekranu komputera), twórcy platformy dopracowywali praktycznie na bieżąco.

– Ulepszając funkcjonowanie platformy byliśmy w stałym kontakcie z nauczycielami, ale też opieraliśmy się na własnych doświadczeniach, ponieważ nas zespół pracował zdalnie i również wykorzystywał do tego TeleKlasę – podkreśla Marek Wajdzik, programista.

Przypomnijmy, że z punktu widzenia użytkownika najistotniejszą cechą TeleKlasy jest brak konieczności instalowania czegokolwiek na komputerze i logowania się do systemu. Otrzymujemy (na przykład we wiadomości e-mail), wygenerowany przez prowadzącego link, klikamy go i zaczynamy lekcję. Istotnym rozwiązaniem w przypadku prowadzenia zajęć dla większej liczby osób jest też możliwość kontaktu jedynie z prowadzącym – uczestniczy nie widzą się nawzajem dzięki czemu ograniczony jest przesył danych i transmisja nie zacina się. Prowadzący może też wyświetlać i przekazywać pozostałym uczestnikom materiały edukacyjne (slajdy, pdf, udostępnianie ekranu), istnieje też możliwość wspólnej pracy (notatki, tablica).


System, na którym pracuje TeleKlasa korzysta z oprogramowania opensource do nauczania zdalnego bbb: bigbluebutton.org oraz autorskiego systemu zarządzania serwerami tworzonemu również pro bono przez ekipę TeleKlasy. Poza Kamilem Kurkiem jako koordynatorem, przy projekcie teleklasa.lokalni.pl działa zespół wolontariuszy programistów i administratorów: Bartosz Feński, Krzysztof Magosa, Michał Mańkowski, Krzysztof Styc i Marek Wajdzik.

Zobacz także:

PRZECZYTAJ NAJNOWSZY NUMER isprofessional

Najnowsze

Nowy, uniwersalny kabel kanalizacyjny w xbest.pl

OPTIX Saver LSZH ZW-NOTKtsdDb UNMC301 to zewnętrzno-wewnętrzny kabel, będący uzupełnieniem rodziny wielotubowych, magistralnych światłowodów...

Czy Apple na Let Unfastened zaprezentuje funkcję edycji zdjęć opartą na AI?

Apple ma pracować nad funkcją edycji zdjęć, która wykorzystuje sztuczną inteligencję. Możliwe, że zaprezentuje...

Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT – stan prac

Mijają dwa lata od rozpoczęcia budowy nowoczesnego Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT. Powstaje ono...

mObywatel 2.0 także dla przedsiębiorców

Prowadzenie małej firmy to wielkie wyzwanie. Dotyczy to jednoosobowej działalności gospodarczej, ale też trochę...