TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

TeleKlasa – gotowi do wsparcia szkół

Jak podaje Ministerstwo Edukacji Narodowej 458 placówek edukacyjnym pracuje obecnie w trybie mieszanym, a 116 w trybie zdalnym. Jednocześnie liczba szkół pracujących w ten sposób jest najwyższa od początku roku szkolnego. Twórcy platformy TeleKlasa gotowi są w każdej chwili wesprzeć zdalną edukację.

Projekt teleklasa.lokalni.pl już przed wakacjami wspierał w nauczaniu zdalnym kilkadziesiąt szkół położonych głównie w południowej Polsce. Inicjatywa środowiska małych i średnich operatorów telekomunikacyjnych, którzy jako wolontariusze stworzyli platformę zdalnego nauczania, została od tego czasu dopracowana i czeka, gotowa do użycia.

Podczas lockdownu wszystkie placówki edukacyjne, które były zainteresowane pilotażową współpracą z TeleKlasą otrzymały pełen dostęp do platformy i prowadziły na niej zajęcia
począwszy od 20 kwietnia. Testy od początku przebiegały z udziałem uczniów, a w czerwcu zajęcia prowadzone były nawet dla 250 uczestników jednocześnie.

– Nasz projekt został stworzony ze względu na zwiększone zapotrzebowanie na zdalne nauczanie w okresie pandemii, ale nie myśleliśmy o nim jedynie jako o rozwiązaniu doraźnym – mówi Kamil Kurek, koordynator społeczny projektu. – Wyszliśmy z założenia, że zaistniała sytuacja wywoła trwałe zmiany w systemie edukacji. Prowadzimy rozmowy z zainteresowanymi współpracą organizacjami pozarządowymi związanymi z edukacją. Dodatkowo w związku z prowadzoną przez Ministerstwo Cyfryzacji inwentaryzacją systemów do nauki zdalnej przedstawiliśmy zakres i możliwości wykorzystania TeleKlasy szerzej w polskiej edukacji. Mamy nadzieję, że temat zostanie podjęty ze strony urzędników.

TeleKlasa ma służyć jako wparcie w nauczaniu i umożliwić prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, korepetycji i wykładów. Co jednak najważniejsze operatorzy proponują ten projekt jako nieodpłatny wkład Fundacji Lokalni i Stowarzyszenia e-Południe w tworzenie rozwiązań na potrzeby edukacji zdalnej.

– Stosowane w praktyce zdalnego nauczania narzędzia, które pozwalają na streaming wideo stwarzają problemy przy większej liczbie osób uczestniczących w zajęciach. Laptopy dzieci i nauczycieli często nie nadążają z obsługą wielu okien tradycyjnych telekonferencji – mówi Kamil Kurek. – Uznaliśmy, że niezbędne jest zastosowanie rozwiązania, które zmniejsza ilość aktywnych streamów co w efekcie minimalizuje wymagania ze strony użytkowników. Stwierdziliśmy też, że pomoże tu wykorzystanie serwerów położonych blisko uczniów i nauczycieli, stosując jedynie centralny system zarządzający. Nie przechowujemy też żadnych danym osobowych. – podkreślił.

Nauczyciele we wszystkich testujących TeleKlasę placówkach pozytywnie przyjęli inicjatywę Stowarzyszenia e-Południa i wykazują dalsze zainteresowanie projektem. Zgłaszane przez nauczycieli problemy (jak na przykład kwestia udostępniania ekranu komputera), twórcy platformy dopracowywali praktycznie na bieżąco.

– Ulepszając funkcjonowanie platformy byliśmy w stałym kontakcie z nauczycielami, ale też opieraliśmy się na własnych doświadczeniach, ponieważ nas zespół pracował zdalnie i również wykorzystywał do tego TeleKlasę – podkreśla Marek Wajdzik, programista.

Przypomnijmy, że z punktu widzenia użytkownika najistotniejszą cechą TeleKlasy jest brak konieczności instalowania czegokolwiek na komputerze i logowania się do systemu. Otrzymujemy (na przykład we wiadomości e-mail), wygenerowany przez prowadzącego link, klikamy go i zaczynamy lekcję. Istotnym rozwiązaniem w przypadku prowadzenia zajęć dla większej liczby osób jest też możliwość kontaktu jedynie z prowadzącym – uczestniczy nie widzą się nawzajem dzięki czemu ograniczony jest przesył danych i transmisja nie zacina się. Prowadzący może też wyświetlać i przekazywać pozostałym uczestnikom materiały edukacyjne (slajdy, pdf, udostępnianie ekranu), istnieje też możliwość wspólnej pracy (notatki, tablica).


System, na którym pracuje TeleKlasa korzysta z oprogramowania opensource do nauczania zdalnego bbb: bigbluebutton.org oraz autorskiego systemu zarządzania serwerami tworzonemu również pro bono przez ekipę TeleKlasy. Poza Kamilem Kurkiem jako koordynatorem, przy projekcie teleklasa.lokalni.pl działa zespół wolontariuszy programistów i administratorów: Bartosz Feński, Krzysztof Magosa, Michał Mańkowski, Krzysztof Styc i Marek Wajdzik.

Zobacz także:

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze