Testowaliśmy TeleKlasę

1154

Projekt teleklasa.lokalni.pl to inicjatywa środowiska małych i średnich operatorów telekomunikacyjnych, które ma docelowo zapewnić platformę zdalnego nauczania dla polskich szkół.

– Nasz projekt został zainspirowany zwiększonym zapotrzebowaniem na zdalne nauczanie wywołanym globalną pandemią, ale nie jest pomyślany jedynie jako rozwiązanie doraźne – podkreśla Kamil Kurek, koordynator społeczny projektu. – Wyszliśmy z założenia, że obecna sytuacja wywoła stałe zmiany w sposobie nauczania. Spodziewamy się rewolucji w zakresie nauczania zdalnego i radykalnych, trwałych zmian w przyszłości.

TeleKlasa ma więc służyć obecnie jako wparcie w nauczaniu części spośród 4,5 mln polskich uczniów, a następnie umożliwić prowadzenie między innymi zajęć pozalekcyjnych, korepetycji i wykładów. Co jednak najważniejsze operatorzy proponują ten projekt całemu sektorowi edukacji w Polsce jako nieodpłatny wkład Fundacji Lokalni i Stowarzyszenia e-Południe w tworzenie rozwiązań na potrzeby edukacji zdalnej.

– Wyszliśmy z fazy testów, aktualnie współpracuje z nami kilkudziesięciu nauczycieli z kilkunastu szkół, projekt naturalnie się rozwija. Serwery są obecnie przygotowane na jednoczesne korzystanie z platformy przez 1500 osób, w miarę wzrostu zainteresowania będziemy systematycznie zwiększać tę liczbę i liczbę serwerów – mówi Kamil Kurek. – Chciałbym przy tej okazji serdecznie podziękować wszystkim, dzięki którym platforma teleklasa.lokalni.pl zaczęła działać, ponieważ w całości została ona stworzona przez wolontariuszy, działa zaś na serwerach udostępnianych przez naszych Aniołów Mocy Obliczeniowej.

Z punktu widzenia użytkownika najistotniejszą cechą TeleKlasy jest brak konieczności instalowania czegokolwiek na komputerze i logowania. Otrzymujemy, na przykład we wiadomości e-mail, wygenerowany przez prowadzącego link, klikamy i… zaczynamy lekcję. Podczas testów platformy jakie przeprowadziliśmy dla redakcji isportal widzieliśmy się nawzajem, ale dla większych grup istnieje też opcja by uczestnicy (uczniowie) mieli kontakt jedynie z prowadzącym.

– Duża liczba kamer, mikrofonów lub po prostu smartfonów wymagających wzajemnego przekazywania obrazu i dźwięku generuje problemy ze strumieniem danych – wyjaśnia Kamil Kurek – często więc lepiej mieć na ekranie jedynie prowadzącego i słuchać go bez problemów technicznych. Operatorzy docenią też, że zastosowane przez nas rozwiązanie pozwala uniknąć potrzeby przekazywania, a co za tym idzie i przechowywania jakichkolwiek danych osobowych – dodaje.

Zgodnie z założeniami twórców w perspektywie dwóch, może trzech lat TeleKlasa ma szansę stać się rozwiązaniem powszechnym, opartym o infrastrukturę lokalnych MiŚOT oraz innych firm zaangażowanych w projekt.

– Pozwoli to wykorzystywać serwery położone blisko szkół, co także wpłynie pozytywnie na szybkość i jakość transmisji – podkreśla Kamil Kurek.

Prowadzący może też wyświetlać i przekazywać pozostałym uczestnikom materiały edukacyjne (slajdy, pdf), istnieje też możliwość wspólnej pracy (notatki, tablica).

System korzysta z oprogramowania opensource do nauczania zdalnego bbb: bigbluebutton.org oraz autorskiego systemu zarządzania serwerami tworzonemu również pro bono przez ekipę TeleKlasy.

Poza Kamilem Kurkiem jako koordynatorem, przy projekcie teleklasa.lokalni.pl działa zespół wolontariuszy programistów i administratorów:

Bartosz Feński – https://www.linkedin.com/in/fenio/

Krzysztof Magosa – https://www.linkedin.com/in/krzysztofmagosa/

Michał Mańkowski – https://www.linkedin.com/in/mmankowski/

Krzysztof Styc – https://www.linkedin.com/in/krzysztofstyc/

Marek Wajdzik – https://www.linkedin.com/in/marek-wajdzik/

Więcej:

https://teleklasa.lokalni.pl/

https://www.facebook.com/groups/TeleKlasaLokalniPl/

Nasze opinie:

Ula Abucewicz: Bez rajdów podczas e-lekcji, zakłóceń i utraty kontroli nad prowadzeniem zajęć. Stowarzyszenie e-Południe opracowało bezpłatne narzędzie, które ułatwi nauczycielowi zdalne nauczanie. Tworzy on klasę otrzymując od uczniów adres e-mail i dzięki temu nikt niepożądany nie dostanie się do „pokoju”, w którym prowadzony jest np. język polski czy historia. Choć nie ma możliwości przesyłania plików, można je przecież rozesłać drogą e-mailową, aplikacja ta może być więc świetną opcją nauczania zdalnego.

Michał Koch: TeleKlasa spełnia swoje zadanie – pozwala na połączenie online osób w czasie rzeczywistym, aby móc przeprowadzić rozmowę (lub wykład). Interfejs jest przejrzysty, a połączenie i konfiguracja przebiegły bezproblemowo. Narzędzie pozwala na przygotowanie przez prelegenta zagadnienia również w formie graficznej (przypomina to tablicę szkolną). Widzę w tym projekcie potencjał, szczególnie że zapotrzebowanie na usługi pozwalających na komunikację online będzie wzrastać.