Jednym z istotniejszych elementów marketingu jest kolor. Może się to wydawać kwestią nieistotną, a jednak nie sposób zaprzeczyć, że kolor w identyfikacji wizualnej i w rozpoznawalności marki odgrywa niebagatelne znaczenie. Kolory potrafią też wpłynąć na reakcje odbiorców, oddziałują na ich podświadomość. Dlatego planując strategię marketingową warto zainteresować się, jaką rolę ma w niej kolor i jak to wykorzystać.
To czy marka jest rozpoznawalna w mediach społecznościowych, to kwestia wielu różnych aspektów. Kolor jest jednym z nich. Nie mogą o tym zapominać osoby, które prowadzą kampanie reklamowe i starają się zadbać o świadomość marki w social mediach. Spójna kolorystyka pozwala odbiorcom rozpoznać markę na pierwszy rzut oka. A o to właśnie wszystkim chodzi – by być rozpoznawalnym i odróżniać się od innych.
Pracując przy identyfikacji wizualnej i dobierając w tym celu kolorów, trzeba się trochę zastanowić nad ich znaczeniem i konotacjami. Nie jest to łatwe. Na każdego klienta dany kolor nie zadziała tak samo. O tym możemy zapomnieć. Jednak są pewne tropy, zasady, ogólnie przyjęte skojarzenia, które warto poznać.
Ludzie postrzegają kolory odmienne w zależności od płci. Przede wszystkim kobiece oko rozróżnia więcej kolorów. Dlatego przy doborze kolorystyki nie ma też sensu bawić się w niuanse i zastanawiać, czy wybierając niebieski lepiej zdecydować się na odcień modry czy lazurowy. Niebieski jest niebieski. Najlepiej przyjąć takie proste założenie i na tych skojarzeniach się koncentrować.
Inne jest też postrzegania kolorów w zależności od kręgu kulturowego, w którym się znajdujemy. Symbolika kolorów w Europie i Azji jest zupełnie odmienna. Trzeba zdawać sobie z tego sprawę jeśli planujemy ekspansję na zagraniczne rynki. Czasem możemy przy okazji wpaść w kolorystyczną pułapkę. Jednak jeśli pozostajemy w europejskim kręgu kulturowym, to ten aspekt w ogóle nie musi nas zaprzątać.
Dobierając kolory warto pamiętać zatem co oznaczają.
Kolor czerwony kojarzy się z silnymi emocjami, jest bardzo energetyczny. Taka barwa motywuje do działania. Jest to też kolor ostrzegawczy, o czym nie wolno zapominać.
Kolor żółty jest optymistyczny i kojarzy się ze słońcem. Nic dziwnego, że często wykorzystywany jest w branży podróżniczej.
Kolor zielony to świeżość, natura i spokój. Wywołuje w nas pozytywne odczucia. Sięgają po niego firmy ekologiczne oraz te z branży finansowej.
Kolor niebieski również nie wywołuje odczuć negatywnych. Kojarzy się ze spokojem, wzbudza zaufanie.
Jak widać różne kolory mogą nieść ze sobą różne przesłanie. Kolor może przyciągnąć do nas klienta lub go odstraszyć.
Jednak niezależnie od wybranego do komunikacji koloru- powinniśmy się go trzymać. Zmieniając co chwilę kolorystykę przekazu rezygnujemy z dużej wartości jaką jest rozpoznawalność wizualna.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że najwięksi operatorzy telekomunikacyjni odróżniają się od siebie kolorami w sposób znaczący. Klienci nie muszą się zastanawiać, nie muszą czytać nazwy by mieć pewność, że znajdują się na stronie danego operatora i jego ofertę przeglądają. Zielony, pomarańczowy, fioletowy … wystarczą nazwy kolorów, by każdy był w stanie przyporządkować je do konkretnej firmy. Ponadto wszystkie przekazy medialne tak telewizyjne, gazetowe, jak i internetowe danej firmy utrzymane są w tej samej kolorystyce. Wnętrza, meble, ubrania. To chyba ostatecznie uświadamia jakie znaczenie ma wybór koloru i ścisłe trzymanie się go.
Podobnie rzecz wygląda w przypadku postów w mediach społecznościowych. Warto w nich również zachować spójność kolorystyczną. Wtedy przy wyświetleniu się naszego postu odbiorcy, będzie on od razu wiedział, że to informacja od nas. W jego umyślę pojawi się natychmiastowa identyfikacja z naszą firmą.
Nawet jeśli kolejne nasze zdjęcie wyświetli się pomiędzy różnymi zdjęciami na tablicy odbiorcy, to od razu będzie wiedział, które jest nasze, właśnie z uwagi na spójną kolorystykę. Konsekwencja w formie i grafice to klucz do sukcesu. Tak właśnie działa Publikon– wszystkie posty, grafiki, zdjęcia są spójne kolorystycznie i stylistycznie. Pozwalają na zachowanie jednolitego przekazu. Klient po ich zobaczeniu od razu wie, że to informacja od danego dostawcy telekomunikacyjnego. A to może go skierować na naszą stronę po sprawdzenie, co jeszcze zostało tam zamieszone. Prosty mechanizm. Spojrzenie – identyfikacja – reakcja. Nawet bez czytania treści. Tylko dzięki identyfikacji kolorystycznej. Na czytanie czas przychodzi później, gdy już uwaga zostaje przyciągnięta, kontakt nawiązany.
Jeśli ktoś myśli, że jego firma jest za mała, by się tym przejmować, to jest w błędzie. Zawsze warto działać w ten sposób, nawet mają niewielką liczbę klientów. Dzięki takiej rozpoznawalności ta liczba może się przecież zwiększyć. Więcej reakcji to większe zasięgi postów. O czym już pisaliśmy. Trzymanie się spójności kolorystycznej jest jednym z ważniejszych elementów marketingowych, które na taki rozwój pozwalają. Nie jest to ani drogie ani trudne. Chociaż fakt – bywa czasochłonne. Wymaga systematyczności, a czasem może bywać nużące, gdy kolejny raz trzeba przekaz dostosować do tego samego modelu. Dlatego dobrym rozwiązaniem może być korzystanie z oferty Publikonu. Te posty są przygotowane właśnie z zachowaniem spójności kolorystycznej. Każdy kolejny nawiązuje wizualnie do poprzedniego, chociaż jego treść jest zupełnie odmienna. Możemy zatem przekazywać różnorodne informacje ciekawe dla naszych klientów, a jednocześnie utrwalać w ich świadomości markę. A to już prosta droga do sukcesu.