Komisja Europejska uznała Shein za bardzo dużą platformę internetową (VLOP). Oznacza to, że w ten sposób platforma jest traktowana w świetle aktu o usługach cyfrowych (DSA). Dlatego Shein musi przestrzegać najbardziej rygorystycznych zasad wynikających z prawa.
Shein to platforma e-commerce. Jej średnia liczba użytkowników to aż 45 milionów i to w samej UE. O tylu osobach Shein poinformował Komisję Europejską, która miała stwierdzić, że platforma zostanie uznana za VLOP. Liczba przekracza próg określony w DSA, który tak daną platformę kwalifikuje.
Oznacza to, że „Shein ma obowiązek przyjęcia szczególnych środków w celu wzmocnienia pozycji i ochrony użytkowników online (w tym nieletnich) oraz należytej oceny i złagodzenia wszelkich ryzyk systemowych wynikających z ich usług” – jak poinformowano w komunikacie na stronie KE.
Nowe obowiązki Shein
Platforma jest zobowiązana do sprawozdania z oceny ryzyka i dostarczania ich Komisji Europejskiej cztery miesiące po powiadomieniu o formalnym wyznaczeniu. Później takie sprawozdanie ma być dostarczane raz w roku.
Coroczne raporty mają oceniać wszelkie potencjalne negatywne skutki dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, ze szczególnym uwzględnieniem na fizyczne i psychiczne samopoczucie nieletnich użytkowników.
Chińska platforma ma także monitorować to, czy w jej ramach nie są sprzedawane towary podrobione, niebezpieczne i naruszające prawo własności intelektualnej. Wymusza to usprawnienie procesów moderacji, udoskonalenie algorytmów oraz wdrożenie mechanizmów kontroli wieku w przypadku zakupów produktów z ograniczeniami wiekowymi.
Shein wyznaczy też osobę odpowiedzialną za zgodność z przepisami, a co roku będzie podlegać niezależnemu audytowi zewnętrznemu.
Na dostosowanie się do wymogów Unii Europejskiej Shein ma czas do końca sierpnia 2024 r.
Źródło: finanse.wp.pl