TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Samochody firmowe – konieczność, wizytówka, benefit

Ostatnie dekady przyniosły znaczący wzrost liczby pojazdów w Polsce. Jak podkreślają autorzy nowego raportu EFL, istotny udział mają w tym samochody firmowe. To nie tylko sposób na zapewnienie mobilności pracowników i przepływu towarów, lecz także wizytówka firmy i benefit pozapłacowy.

Na początku 2020 r. prawie 18 proc. przedstawicieli małych i średnich firm deklarowało chęć inwestycji we flotę firmową. Jednak niepewność biznesowa związana z lockdownem oraz zakłócenia w łańcuchu dostaw szybko zweryfikowały te plany. Pandemia zachwiała branżą motoryzacyjną.

Od stycznia do października 2024 r. zarejestrowano około pół miliona samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t (12,8 proc. więcej niż w porównaniu do analogicznego okresu 2023 r.) i niemal 23 tys. aut ciężarowych (mniej o 19,5 proc.). Względnie stały jest przy tym udział klienta instytucjonalnego w całkowitej liczbie rejestracji aut osobowych – w październiku 2024 r. wyniósł 2/3. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego firmy wymieniają flotę średnio co trzy lata, czyli znacznie częściej niż klienci indywidualni.

Jaka będzie przyszłość?

Eksperci przewidują, że zapotrzebowanie na auta służące jako narzędzie pracy, szczególnie w usługach transportowych, nie zmniejszy się. Z drugiej strony, na rolę samochodów osobowych we flocie negatywnie mogą wpłynąć inne czynniki, takie jak ograniczony wjazd do centrów miast, malejąca liczba miejsc parkingowych i rosnące opłaty, praca zdalna lub hybrydowa oraz korzystanie z transportu zbiorowego lub rowerów. 

Odpowiedzią na te wyzwania może być car-sharing albo zwiększenie udziału aut z napędem alternatywnym, również w segmencie pojazdów dostawczych. Jednak pomimo tendencji wzrostowej, pojazdy elektryczne to wciąż niewielki segment rynku. W ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2024 r. stanowiły one w Polsce 4 proc. wszystkich nowych rejestracji samochodów osobowych, a w przypadku samochodów dostawczych i ciężarowych zaledwie 2,3 proc.

Sztuczna inteligencja wkracza na rynek flotowy

Samochody na wyposażeniu firm są coraz bardziej ekonomiczne, komfortowe i bezpieczne. Ważną rolę w zarządzaniu flotą odgrywają nowoczesne technologie, np. w postaci systemów GPS, radiowego zabezpieczenia pojazdu czy urządzeń telematycznych. Dużym udogodnieniem są aplikacje mobilne dla kierowców i portale dla menedżerów floty w przedsiębiorstwach.

Dziś zarządzanie flotą nie może się obyć bez sztucznej inteligencji. Obecnie AI poprzez optymalizację trasy potrafi zmniejszyć zużycie paliwa, a dzięki analizie zachowań kierowcy – zapobiec niebezpiecznym sytuacjom na drodze. Prognozuje się, że jej wykorzystanie w CFM będzie rosło. Obecnie trwa wyścig firm technologicznych, gdzie stawką jest upowszechnienie w branży asystenta AI – narzędzia, które ma służyć do analizy i raportowania danych dotyczących floty.

Firmowa flota a koszty

Jedną z kluczowych kwestii dla przedsiębiorców inwestujących we flotę są koszty – zarówno te na starcie, jak i podczas dalszego użytkowania auta firmowego. Gdy wskutek pandemii ceny nowych samochodów wzrosły, a czas oczekiwania na nie znacząco się wydłużył, firmy przekierowały swoje zainteresowanie na auta używane. Popularność zyskały również modele finansowania, które pozwalają ograniczyć jednorazowe nakłady inwestycyjne albo zupełnie ich uniknąć – leasing i wynajem długoterminowy. 

Temat floty będzie zajmować ważne miejsce w wielu firmach z sektora MŚP, bo nie ulega wątpliwości, że nie będziemy jeździć mniej – może tylko inaczej, w sposób bardziej zrównoważony. Widać rosnącą profesjonalizację zarządzania flotą firmową, z czym wiąże się popularność wynajmu długoterminowego. Odpowiada on na aktualne potrzeby menedżerów i użytkowników pojazdów, zapewniając przewidywalne koszty, wygodną obsługę, wsparcie technologii oraz możliwość wymiany auta co kilka lat – mówi Robert Dudziński, dyrektor handlowy w Carefleet.

Źródło: mat. prasowy

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze