Raport #RegionyNEXERY2021 w zasadzie potwierdza trendy, jakie obserwowaliśmy i opisywaliśmy na naszym portalu w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy. Wartością przeprowadzonego badania, z punktu wiedzenia małych i średnich operatorów telekomunikacyjnych, jest natomiast bliższe przyjrzenie się obszarom wiejskim i miastom liczącym do 100 tys. mieszkańców.
Badanie #RegionyNEXERY2021 przeprowadzone zostało przez GfK w kwietniu 2021 r. wśród mieszkańców czterech Regionów w Polsce (Łódzkiego, Świętokrzyskiego, Kujaw z Pomorzem i Mazowszem oraz Warmii i Mazur). Co z niego wynika?
Firmy stały się bardziej online, entuzjazm związany z pracą zdalną opada, urzędy załatwiają większość spraw przez Internet (choć część z nas nadal woli odwiedzać je osobiście), a wykorzystanie Internetu w szkołach uświadomiło nauczycielom współczesne możliwości edukacyjne. Dzięki przeniesieniu wielu aktywności do sfery online staliśmy się też bardziej ekologiczni i doceniliśmy życie poza miastem (życie w mieście nie jest już związane z łatwiejszy dostępem do nowych technologii).
Większe kompetencje cyfrowe
Na zmianę podejścia użytkowników do korzystania z sieci wpłynął oczywiście czas lockdownu. Aż 48 proc. respondentów zadeklarowało, że spędza w Internecie ponad 6 godzin dziennie. To wzrost o 20 punktów procentowych względem poprzedniego roku. Jednocześnie znacznie poprawiły się szeroko pojęte kompetencje cyfrowe społeczeństwa. 57 proc. badanych stwierdziło, że w ciągu ostatniego roku ich umiejętności wykorzystywania Internetu w różnych dziedzinach życia wzrosły.
Przyczyną wydłużenia czasu spędzanego online jest w dużej mierze powszechna praca zdalna, która, mimo wielu korzyści, zaczyna powoli doskwierać coraz większej liczbie ankietowanych osób. Choć nadal ponad połowa badanych (52 proc.) chciałoby pracować zdalnie, to w stosunku do ubiegłego roku odsetek zwolenników „home office” zmniejszył się o 15 p.p. Do sieci przeniosła się także duża część naszego życia prywatnego oraz rozrywkowego. Ponad 90 proc. uczestników badania robi zakupy w Internecie, korzysta z e-bankowości, a niewiele mniej, bo 79 proc. ogląda filmy online.
Firmy bardziej online
Porównując wyniki najnowszego badania Nexery do poprzednich edycji Raportu, obserwujemy też wzrost znaczenia szybkiego łącza w biznesie. Coraz więcej ankietowanych firm inwestuje w szybszy Internet i coraz więcej przedsiębiorców jest zadowolonych z parametrów łącza (obecnie jest to 84 proc.). Wraz ze wzrostem wykorzystania innowacyjnych rozwiązań informatycznych, rośnie konkurencyjność tych firm w coraz bardziej cyfrowym otoczeniu biznesowym. Jednocześnie zwiększyła się liczba firm, które całkowicie zrezygnowały z dostępu do Internetu (17 proc.).
– Podczas gdy duże i średnie firmy zwiększały prędkość Internetu, prawie co piąte najmniejsze przedsiębiorstwo całkowicie rezygnowało z dostępu do łącza. Jest to oczywista konsekwencja lockdownu, kiedy to małe organizacje tymczasowo zawieszały swoją działalność w biurach, jednocześnie dbając o to, aby pracownicy mieli dostęp do szybkiego Internetu podczas wykonywania swoich obowiązków z domu. Doświadczenia pandemii pokazały, że musimy być przygotowani do pracy w nieprzewidywalnych warunkach, dlatego budowa powszechnie dostępnej infrastruktury szerokopasmowej, pozwalającej na korzystanie z szybkiego i stabilnego łącza w dowolnym miejscu, jest kluczowym aspektem dla rozwoju polskiego biznesu – mówił Jacek Wiśniewski, prezes firmy Nexera.
Urzędy gotowe na zdalną obsługę
Wyniki badania potwierdzają, że administracja publiczna jest gotowa do pracy w trybie online – niemal wszystkie urzędy, także w małych miejscowościach, umożliwiają mieszkańcom zgłaszanie spraw przez Internet. W praktyce możliwości e-urzędów nie są jednak w pełni wykorzystywane, gdyż niektóre sprawy petenci nadal wolą załatwić osobiście. Barierą jest również czasem brak dostępu do Internetu lub słabej jakości łącze, które utrudnia korzystanie z urzędów online.
– Największą przeszkodą utrudniającą rozwój e-administracji nie jest niski poziom cyfryzacji urzędów, czy brak narzędzi do zdalnego procesowania spraw administracyjnych. Problem stanowi fakt, że ze względu na nierówny dostęp do infrastruktury internetowej, nie wszyscy mogą korzystać z obsługi zdalnej. Rozwiązaniem jest budowa sieci szerokopasmowych oraz wprowadzenie cyfrowego obiegu dokumentów w urzędach, co zachęci mieszkańców do przejścia na system online, a przy tym usprawni procedury administracyjne, zwiększając tym samym atrakcyjność inwestycyjną gmin – zaznaczył Jacek Wiśniewski.
Przyszłość edukacji zdalnej
Według biorących udział w badaniu pedagogów nauka online pomaga w zdobywaniu nowych doświadczeń (42 proc. odpowiedzi) i rozwijaniu kompetencji cyfrowych. Dostęp do infrastruktury telekomunikacyjnej może być wykorzystywany również w celu podnoszenia kompetencji nauczycieli – 40 proc. ankietowanych pedagogów korzystało z kursów online. 2 na 3 nauczycieli zgodziło się także z tezą, że podłączenie światłowodu umożliwia szkole korzystanie z narzędzi edukacyjnych, które wcześniej nie były osiągalne.
Rośnie atrakcyjność terenów wiejskich i małych miast
Co jednak najciekawsze aż 73 proc. respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem, że w trakcie pandemii ludzie przenoszą się z dużych miast do mniejszych miejscowości. Gwałtowny rozwój technologiczny i cyfryzacja znacznie zmniejszyły wykluczenie cyfrowe. Powszechny dostęp do szybkiego Internetu podniósł atrakcyjność mieszkania i jakość życia na wsi i w małych miastach. Dotarło to także do urzędników. Aż 92 proc. z nich uważa, że budowa sieci światłowodowej będzie miała pozytywny wpływ na rozwój regionu, w którym żyją.
Coraz bardziej eko
Przeniesienie dużej części naszych codziennych spraw do sieci pozwoliło nam wdrożyć bardziej ekologiczne rozwiązania. Z raportu Nexery wynika, że ponad połowa badanych ocenia swoje zaangażowanie w sprawy ekologiczne na co najmniej 7 punktów w dziesięciopunktowej skali. 83 proc. badanych przyznaje, że segreguje śmieci, 68 proc. oszczędza wodę i energię, 56 proc. rezygnuje z plastikowych opakowań i siatek, jeśli tylko jest to możliwe.
4 na 10 mieszkańców wie także, że światłowód jest ekologicznym rozwiązaniem, pozwalającym na ograniczenie korzystania z auta i oszczędność papieru. Głównym źródłem wiedzy o sprawach związanych z ochroną środowiska dla wszystkich ankietowanych jest Internet.