TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Przewidywany wzrost e-reklamy i jej cen

Według prognoz polski rynek reklamy internetowej powinien osiągnąć kilkuprocentowy wzrost w 2023 roku. Inwestycje będą dotyczyć głównie rozwiązań efektywnościowych i marketing w wyszukiwarkach. Jednocześnie na rynek reklamy negatywny wpływ może mieć wysoka inflacja i spowolnienie wzrostu PKB.

W listopadzie przewidywania dotyczące branży reklamy w tym e-reklamy były ostrożnie pozytywne.

– Wydaje mi się, że w pierwszym półroczu będziemy mieli z co najwyżej jednocyfrowym i to takim poniżej 5 proc. wzrostem i to będzie dobry wynik dla reklamy internetowej. W drugim półroczu być może uda nam się powrócić do poziomów 8-9 proc. wzrostu –stwierdził Jacek Świderski, prezes holdingu Wirtualna Polska.

Dane Publicis Groupe pokazują wzrost  wartości polskiego rynku reklamowego w pierwszych trzech kwartałach 2022 o 5,1 proc. do 7,67 mld zł. W samym obszarze reklamy internetowej nastąpił wzrost o 7,9 proc. do 3,41 mld zł.

– Ten rok był dla branży reklamowej pełen wyzwań. Wojna w Ukrainie zmieniła nastroje konsumentów, a jednocześnie sposób i treść komunikacji wielu firm. Część biznesów zakończyła działalność w Rosji pod presją społeczeństwa, niektóre marki zdecydowały się na wyciszenie komunikacji  – mówi Bartosz Wysocki, dyrektor handlowy Gazeta.pl. –Polscy konsumenci, ale też klienci, nauczyli się jednak działać w trudnych warunkach i to było widać. Równolegle z falą pomocy, rynek reklamowy zaczął wracać do normalności – dodaje Wysoski.

Podobną opinię ma Mariusz Wąsiński, chief sales officer w Ringier Axel Springer Polska.

– W dobie rosnącej liczby fake newsów, ruchu generowanego przez boty, czy niebezpiecznego kontekstu dla komunikacji marek, jeszcze silniej wierzymy w naszą strategię opartą o jakościowe dziennikarstwo, jakościowy zasięg oraz bezpieczne i skupiające uwagę otoczenie komunikacji. Komunikaty reklamowe partnerów reklamowych powinny być częścią dobrego doświadczenia i satysfakcji użytkowników. W dobie attention economy, to co już dzisiaj warto robić i to, co my realizujemy i planujemy, ma budować realną wartość dla partnerów reklamowych – twierdzi Mariusz Wąsiński.

Rozwój wszelkich usług w internecie jest łatwiejszy. Dlatego łatwiej zakładać wzrost reklamy w tym niż w innych mediach. Internet był jedynym kanałem komunikacyjnym, który w trakcie lockdownów covidowych nie zanotował znaczących spadków inwestycji reklamowych.Wzrost w obszarze reklamy nie będzie tak jednak duży, jak mógłby być. Wpłynie na to wysoka inflacja i malejący wzrost PKB.

– Tempo wzrostu rynku reklamy jest mocno uzależnione od koniunktury gospodarczej, a sama inflacja może być głównym czynnikiem negatywnie wpływającym na poziom dochodu polskich gospodarstw domowych, a docelowo tempo wzrostu PKB. Wysoki poziom inflacji w połączeniu z innymi czynnikami makro może sprawić, że przez kwartał lub dwa będziemy żyli w realiach technicznej recesji – analizuje sytuację Przemysław Mańkowski, VP sales w Wirtualna Polska Media.

Obecne przewidywanie są trochę lepsze niż te, które miał Jacek Świderski w listopadzie. Bartosz Wysocki mówi o szacunkach wzrostu reklamy internetowej w 2023 rok nawet w okolicy 6,5 proc.

–  Liczymy na to, że choć warunki gospodarcze są niesprzyjające, reklama online w portalach zachowa dodatnią dynamikę. To właśnie portale zapewniają jakość otoczenia reklamowego, bezpieczeństwo przekazu, transparentność oraz ciekawe rozwiązania reklamowe.Jeśli miałbym pokusić się o przewidywania na przyszłość – wierzę, że rynek reklamy digitalowej opartej o najwyższą jakość powierzchni urośnie. Szacunki oczywiście są różne – od ponad 2 proc. według Agory do 6,5 proc. według Publicis Groupe  – mówi Wysocki.

Wpływ na ceny reklamy będą miały oczywiście struktury kosztów różnych podmiotów z rynku mediów. Tutaj ponownie pojawia się rozróżnienie na media papierowe i internetowe z zaznaczeniem, że inflacja bardziej uderzy w te pierwsze, chociażby z uwagi na rosnące ceny papieru.

– Media digitalowe nie będą pod aż tak dużą inflacyjną presją i będą reagowały bardziej na stronę popytową niż kosztową – przewiduje Wysocki.

Mariusz Wąsiński przewiduje natomiast pewne przesunięcia w rodzajach wykorzystywanej e-reklamy. Według niego reklamodawcy nastawieni na efektywność kosztową będą chętniej inwestować w marketing w wyszukiwarkach, rozwiązania performance czy programmatic.


– Niezmiennie tematem istotnym z punktu widzenia marketerów będzie bezpieczny, zaufany kontekst, który będzie pozytywnie wpływał na komunikaty reklamodawców, a nie będzie stanowił zagrożenia dla negatywnego transferu wizerunkowego. Rozwijać będą się też formaty i rozwiązania odpowiadające na wątek erozji cookies np. semantic targeting czy PMP – przekonuje Wąsiński.

Źródło: wirtualnemedia.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

PRZECZYTAJ NAJNOWSZY NUMER isprofessional

Najnowsze

Nowy, uniwersalny kabel kanalizacyjny w xbest.pl

OPTIX Saver LSZH ZW-NOTKtsdDb UNMC301 to zewnętrzno-wewnętrzny kabel, będący uzupełnieniem rodziny wielotubowych, magistralnych światłowodów...

Czy Apple na Let Unfastened zaprezentuje funkcję edycji zdjęć opartą na AI?

Apple ma pracować nad funkcją edycji zdjęć, która wykorzystuje sztuczną inteligencję. Możliwe, że zaprezentuje...

Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT – stan prac

Mijają dwa lata od rozpoczęcia budowy nowoczesnego Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT. Powstaje ono...

mObywatel 2.0 także dla przedsiębiorców

Prowadzenie małej firmy to wielkie wyzwanie. Dotyczy to jednoosobowej działalności gospodarczej, ale też trochę...