Okres przedświąteczny to czas, gdy oszuści wzmagają swoją aktywność i znajdują nowe sposoby na wyciąganie od nas danych. Głównie dotyczy to oszustw wykorzystujących przedświąteczne zakupy i odbiór paczek. W regionie lubelskim pojawiły się SMS-y z fałszywym linkiem, ale tego typu oszustwa dotyczą także innych części kraju.
Coraz więcej osób otrzymuje SMS-y o treści:
Twoja paczka została wstrzymana z tytułu braku numeru ulicy na paczce. Proszę zaktualizować informacje o dostawie: https://…. com.
Problem pojawił się w regionie lubelskim, ale już wiadomo, że także w innych częściach kraju tego typu SMS-ami przestępcy próbują wyłudzić dane. Tym razem przestępcy postanowili podszyć się pod Pocztę Polską lub firmy kurierskie. W okresie przedświątecznym zamawiamy sporo paczek, dlatego tak najłatwiej jest złowić ofiarę. Ma ona uzupełnić dane online na fałszywej stronie, do której link znajduje się w SMS-ie.
Cyberprzestepcy nakłaniają w ten sposób do przekazania im danych do karty płatniczej. Umozliwia im do kradzież pieniędzy z konta bankowego.
Ważne są czujność i reakcja
W każdym przypadku, gdy mamy podejrzenia co do danego SMS-a, tym bardziej, gdy zawiera jakiś link, możemy skontaktować się z firmą lub instytucją, z której rzekomo pochodzi. Klikanie w link w SMS-ie jest najprostszą drogą do straty pieniędzy. Dlatego korzystajmy z oficjalnego numeru telefonu czy adresu e-mail lub strony internetowe. Nie z tych danych, które w podejrzanym SMS-ie są zawarte.
Jeśli zdarzyło się nam podać dane karty płatniczej lub bankowości internetowej na fałszywej stronie, należy natychmiast skontaktować się z bankiem i poinformować o sytuacji. Wtedy mamy szanse uniknięcia wyczyszczenia konta i ponownie zabezpieczyć swoje pieniądze.
W razie stwierdzenia próby oszustwa poprzez otrzymania podejrzanej wiadomości e-mail lub SMS – warto zgłosić to do CERT Polska.
22 listopada został uruchomiony nowy, łatwy do zapamiętania numer CERT Polska – 8080. Można na niego przesyłać podejrzane wiadomości SMS.
Źródło:wiadomości.wp.pl