TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Portale społecznościowe a nasze samopoczucie

Używając różnych portali społecznościowych wpływamy na swój nastrój. Naukowcy na łapach PLOS One przedstawili badania, które wskazują na powiązanie poszczególnych portali z naszym nastrojem.

W czasie pandemii jeszcze więcej i częściej korzystaliśmy z mediów społecznościowych. Tam przenieśliśmy relacje, kontakty z rodziną i przyjaciółmi. Wszystko przez lockdown i brak możliwości kontaktu w realnym życiu.

Alexandra Masciantonio z University of Lorraine we Francji i jej współpracownicy przeprowadzili badania, które pokazują wpływ na psychikę poszczególnych portali społecznościowych.

– W czasie pandemii COVID-19 znacznie wzrosło korzystanie z mediów społecznościowych w życiu codziennym. Dlatego ważne było, abyśmy zrozumieli, czy mają one związek z indywidualnym samopoczuciem – mówi Alexandra Masciantonio.

Przebadano 793 osoby w wieku 18-77 lat. W kwietniu 2020 r. wypełniały one odpowiednie ankiety. Rozróżniono też czynnie i bierne korzystanie z portali. Za czynne uznawało się zawierające udostępnianie treści, zdjęć czy komentowanie postów. Bierne polegało na jedynie przeglądaniu treści bez reakcji. Badani mieli też określić jakie wsparcie społeczne otrzymują korzystając z tych mediów.

W przypadku TikToka, którego użytkowanie bardzo wzrosło w czasie pandemii, nie odnotowano wpływu na stan psychiczny odbiorców.

Aktywne korzystanie z Facebooka miało negatywne skutki. Powodowało odczuwanie smutku, złości czy niepokoju.

Dzięki aktywnemu korzystaniu z Instagrama użytkownicy odnotowali wsparcie społeczne i wzrost satysfakcji z życia.

Przy aktywnym korzystaniu z Twittera samopoczucie użytkowników się poprawiało, zwiększało się odczuwania satysfakcji z życia. Bierne korzystanie z tego portalu również wpływało pozytywnie, ale w mniejszym stopniu.

Mała próba badawcza powoduje, że autorzy uznają badania za poglądowe, które nie pozwalają na opracowanie konkretnych opinii i zaleceń.

Chcą jeszcze sprawdzić, jak na samopoczucie użytkowników wpływa urządzenie (smartfon, tablet, komputer, smartwatch), na którym z mediów społecznościowych korzystamy.

Źródło: journals.plos.org, naukawpolsce.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze