Używając różnych portali społecznościowych wpływamy na swój nastrój. Naukowcy na łapach PLOS One przedstawili badania, które wskazują na powiązanie poszczególnych portali z naszym nastrojem.
W czasie pandemii jeszcze więcej i częściej korzystaliśmy z mediów społecznościowych. Tam przenieśliśmy relacje, kontakty z rodziną i przyjaciółmi. Wszystko przez lockdown i brak możliwości kontaktu w realnym życiu.
Alexandra Masciantonio z University of Lorraine we Francji i jej współpracownicy przeprowadzili badania, które pokazują wpływ na psychikę poszczególnych portali społecznościowych.
– W czasie pandemii COVID-19 znacznie wzrosło korzystanie z mediów społecznościowych w życiu codziennym. Dlatego ważne było, abyśmy zrozumieli, czy mają one związek z indywidualnym samopoczuciem – mówi Alexandra Masciantonio.
Przebadano 793 osoby w wieku 18-77 lat. W kwietniu 2020 r. wypełniały one odpowiednie ankiety. Rozróżniono też czynnie i bierne korzystanie z portali. Za czynne uznawało się zawierające udostępnianie treści, zdjęć czy komentowanie postów. Bierne polegało na jedynie przeglądaniu treści bez reakcji. Badani mieli też określić jakie wsparcie społeczne otrzymują korzystając z tych mediów.
W przypadku TikToka, którego użytkowanie bardzo wzrosło w czasie pandemii, nie odnotowano wpływu na stan psychiczny odbiorców.
Aktywne korzystanie z Facebooka miało negatywne skutki. Powodowało odczuwanie smutku, złości czy niepokoju.
Dzięki aktywnemu korzystaniu z Instagrama użytkownicy odnotowali wsparcie społeczne i wzrost satysfakcji z życia.
Przy aktywnym korzystaniu z Twittera samopoczucie użytkowników się poprawiało, zwiększało się odczuwania satysfakcji z życia. Bierne korzystanie z tego portalu również wpływało pozytywnie, ale w mniejszym stopniu.
Mała próba badawcza powoduje, że autorzy uznają badania za poglądowe, które nie pozwalają na opracowanie konkretnych opinii i zaleceń.
Chcą jeszcze sprawdzić, jak na samopoczucie użytkowników wpływa urządzenie (smartfon, tablet, komputer, smartwatch), na którym z mediów społecznościowych korzystamy.
Źródło: journals.plos.org, naukawpolsce.pl