TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Poczta Polska przygotowuje e-Doręczenia

Za trzy miesiąca ma ruszyć system elektronicznego doręczania korespondencji. Poczta Polska rozpocznie działanie jako Narodowy Operator Cyfrowy. O postępie przygotować opowiedział Krzysztof Falkowski, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej odpowiedzialny za sprawy operacyjne.

W rozmowie z cyberdefence24.pl Krzysztof Falkowski opowiedział, jak wygląda przygotowanie Poczty Polskiej do tych zadań. Mówił też o etapie, na którym znajduje się strategiczny projekt spółki, czyli eDoręczenia.

Uruchomienie tego systemu odbędzie się w dwóch etapach. Pierwszy ma wystartować już 1 lipca.

–  Od 1 lipca jesteśmy zobowiązani – zgodnie z ustawą o doręczeniach elektronicznych – do uruchomienia systemu, który umożliwi przesyłanie korespondencji w formie elektronicznej – mówi Falkowski – W pierwszym etapie, z systemu będą zobowiązane korzystać podmioty administracji rządowej. Jest to grupa około 1,2 tysiąca podmiotów. Bazujemy na tej liczbie, ale przygotowujemy się tak, aby móc założyć skrzynki dla dużo większej grupy uczestników.

Między lipcem a październikiem będzie czas dla wszystkich na uzyskanie adresu doręczeń elektronicznych, wpisu do Bazy Adresów Elektronicznych, założenie dedykowanej skrzynki czy integracje systemów z pocztowymi.

– Nasze główne zadanie to wytworzenie nowych usług elektronicznego doręczenia, przesyłki hybrydowej oraz skrzynki doręczeń. Jesteśmy w trakcie prac developerskich, które przebiegają zgodnie z harmonogramem. Od kwietnia rozpoczynamy, wspólnie z KPRM, testy w zakresie funkcjonowania całego systemu – opowiada Krzysztof Falkowski

W tym samym czasie prowadzone są prace legislacyjne. Potrzebne są bowiem rozporządzenia wykonawcze do ustawy, by Poczta Polska oferowała usługę zgodnie z jego zapisami. Chodzi m.in. o określenie pojemności skrzynki.

– Musimy przygotować regulamin oraz cennik usługi. Tu jesteśmy jednak uzależnieni od innego rozporządzenia opracowywanego przez KPRM, które ma wskazać metodologię ustalania opłat. Dopiero na jego podstawie będziemy mogli przygotować projekt cennika usług – wyjaśnia wiceprezes.

Pojawiają się oczywiście pytania o zapewnienie bezpieczeństwa takich doręczeń.

– Usługa eDoręczenia jest klasyczną usługą rejestrowanego doręczania elektronicznego korespondencji i musi spełniać wszystkie wymogi oraz obowiązki jakie są nakładane na podmiot świadczący takie usługi. Przede wszystkim są to rozporządzenie eIDAS i normy europejskie ETSI. Gwarancją poziomu bezpieczeństwa jest właśnie spełnienie wymagań określonych w tych dokumentach przekonuje Falkowski.

Teraz Poczta Polska wraz z KPRM opracowuje kampanie informacyjną i promocyjną dotyczącą usługi eDoręczeń. Wszystko po to, by przed jej pełnym wdrożeniem poinformować klientów o sposobach działania i koniecznych przygotowaniach.

Pełna forma usługi ruszy z dniem 1 października.

Źródło: cyberdefence24.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze