TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

PIKE: Stawka większa niż telewizja – rynek medialny w obliczu nowych wyzwań

Na trwającej konferencji Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej odbył się panel dyskusyjny pt. „Stawka większa niż telewizja – rynek medialny w obliczu nowych wyzwań”. Najnowsze trendy to mobilność i wielokanałowość.

Spotkanie moderował Ireneusz Piecuch, senior partner w kancelarii prawnej DGTL, a pośród zaproszonych prelegentów znaleźli się Witold Kołodziejski, przewodniczący KRRiT, Jacek Oko, Prezes UKE, Dariusz Dąbski, prezes zarządu Telewizja Puls, Dorota Żurkowska-Bytner, członek zarządu TVN Grupa Discovery, Bogusław Kisielewski, prezes zarządu Kino Polska, Marcin Klepacki, dyrektor biura dystrybucji TVP oraz Andrzej Kozłowski, prezes zarządu Emitel.

Branża w obliczu wyzwania

Główny panel dyskusyjny na PIKE skupił się na przyszłości rynku medialnego. Koniec pandemii to dobry moment, by przyjrzeć się zmianom na rynku. Badania pokazują, że globalny rynek nadawczy wzrósł w 2020 roku o kilka procent. Nadawcy wydali ogromne kwoty na produkcję treści – Netflix przeznaczył na to ok. 80% kosztów.

Zaproszeni goście starali się znaleźć odpowiedź na pytanie: „czy wzrost się utrzyma?”. Dariusz Dąbski zauważył, że rynek reklamy w Polsce przeżył chwile grozy, chociaż później sytuacja się ustabilizowała. Wkrótce powinno nastąpić odbicie – klienci będą kupować i konsumować nowe dobra. Dąbskiemu wtórowała Dorota Żurkowska-Bytner: „Zauważyliśmy zmiany u konsumentów. Był to moment na wprowadzenie innowacji. Dla nas TV to skrót od Total Viewing”.

Do wyzwań należy zaliczyć trwające obostrzenia covidowe, które utrudniają prace nad infrastrukturą, komunikację w odniesieniu do widza oraz rozkręcającą się inflację.

Nowy konsument telewizji

Czeka nas nowy trend. Młodzi odbiorcy odchodzą od odróżniania transmisji linearnej od streamingowej. Wyzwaniem dla nadawców będzie praca nad ramówką i dostosowanie usług do nowego typu konsumenta. Pandemia wzmocniła też rodzinne oglądanie treści.

„Trzeba będzie robić jeszcze lepszy kontent” – dodał Dąbski. Podczas rozmowy poruszono również temat DAI, DVB-T2 i rozwój rynku badań mediów. Do tego ostatniego zagadnienia odniósł się Witold Kołodziejski i zdradził, że wkrótce ruszą pilotażowe programy badań nowej generacji. KRRiT korzysta także z danych RPD. Według Kołodziejskiego obecnie “wszystko jest OTT”. Największą obawą platform jest uciekający widz, stąd wprowadzenie zasady „must measure”.

Realny termin wprowadzenia nowych propozycji prawnych? Witold Kołodziejski powiedział, że „nie jest w stanie przewidzieć ciągu legislacyjnego. Największe projekty to druga połowa roku 2021”.

Krótko o 5G

„Panel bez rozmowy o 5G jest panelem straconym” – tymi słowami Ireneusz Piecuch zwrócił się do prezesa UKE. Jacek Oko przyznał, że chciałby szybkiego wprowadzenia 5G w Polsce. Nie padły jednak żadne konkretne terminy.

Prezes UKE podkreślił, że warto rozpocząć rozmowy o jakości technicznej, które wynika z parametrów dostępnej infrastruktury teleinformatycznej. „Mobilność to podstawa” – dodał Oko.

„Zaufanie do nadawców ujawniło się podczas pandemii. Ludzie szukali wiarygodnych informacji” – dodał Kołodziejski. Nadawcy będą kontynuować budowanie wiarygodności prezentowanych treści.

ISPortal oraz kwartalnik ICT Professional są patronami medialnymi wydarzenia.

Michał Koch
Michał Koch
Dziennikarz i researcher. Tworzy teksty o najnowszych technologiach, 5G, cyberbezpieczeństwie i polskiej branży telekomunikacyjnej.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze