Obowiązkowe aplikacje na smartfonach mają instalować operatorzy telekomunikacyjni

95

Rząd nie chce wycofać się z planów obowiązkowych aplikacji RSO i Alarm 112 na telefonach obywatelek i obywateli. Nie reaguje na krytykę projektowanej Ustawy o ochronie ludności oraz stanie klęski żywiołowej, w której ten zapis jest zawarty. Jednak teraz odpowiedzialnością chce obarczyć operatorów telekomunikacyjnych.

Krytyka zapisów zamieszczonych  w Ustawie o ochronie ludności oraz stanie klęski żywiołowej nie słabnie. Głównie chodzi o planowane obowiązkowe instalowanie aplikacji RSO i Alarm 112 na telefonach. Rząd nie wycofuje się z tych planów, jednak w nowej wersji ustawy zmienia odpowiedzialnych za instalowanie takich aplikacji.

Najpierw w ustawie odpowiedzialnymi za instalowanie takich aplikacji w telefonach mieli być „autoryzowani sprzedawcy”. Nie wiadomo jednak było, o kogo dokładnie chodzi. Czy są to producenci telefonów czy ich dystrybutorzy. Z tymi wątpliwościami poradzono sobie zmieniając odpowiedzialnych za instalowanie aplikacji i teraz mają nimi być operatorzy telekomunikacyjni.

Operator – zgodnie z obecnymi zapisami – będzie „obowiązany jest do preinstalacji aplikacji mobilnej RSO na telekomunikacyjnych urządzeniach końcowych sprzedawanych użytkownikom w autoryzowanych punktach sprzedaży”. Dodano jedynie, że „o ile jest to technicznie możliwe”. Jednak wiele współczesnych smartfonów nie ma opcji preinstalowania aplikacji przez operatorów. Dopiero użytkownik po uruchomieniu urządzenia może dokonywać instalacji.

Zmiana tego zapisu nie zmienia podstawowego problemu jakim są obawy o możliwość inwigilacji obywateli przez aplikację. Czy jako obowiązkowe nie będą pomagać śledzić tych, którzy mają je w telefonach? Ten problem podnosi Fundacja Panoptykon. Twierdzi ona, że brak zaufania budzi już sam przymus instalowania takich aplikacji.

Chcielibyśmy też wiedzieć więcej o tym, kto jest administratorem danych, gdzie trafiają dane, jak długo są przechowywane itd. (zwłaszcza w przypadku aplikacji Alarm112, która wymaga podania imienia, nazwiska czy numeru PESEL).  Ani w sklepie z aplikacjami dla Androida, ani na stronach gov.pl dotyczących aplikacji nie znaleźliśmy polityki prywatności i regulaminu aplikacji Alarm 112. Z polityką prywatności Alarmu 112 można zapoznać się dopiero po zainstalowaniu aplikacji – czytamy na stronach Fundacji.

Źródło: cyberdefence24.pl