TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Nawet 100 mln euro kosztuje lobbing w UE gigantów technologicznych

Okazuje się, że to nie firmy farmaceutyczne czy sektor paliw kopalnych ma najbardziej rozbudowany lobbing w Unii Europejskiej. To branża informatyczna z wydatkami na poziomie 97 mln euro zajmuje pierwsze miejsce. Takie informacje zawiera raport Corporate Europe Observatory i LobbyControl.

Badanie przeprowadzały dwie organizacje pozarządowe. Ujawniło ono, ze 10 firm odpowiada za 1/3 wydatków lobby technologicznego. Jak łatwo się domyślić  są to światowi giganci. Google, Facebook i Microsoft wydają na lobbowanie po 5 mln euro każde. Inni finansujący w głównej mierze te działania to Apple, Huawei, Amazon Europe, Vodafone Belgium, QUALCOMM, Intel i IBM. Ale w sumie jest to 612 firm i grup, które prowadzą lobbing w Brukseli. A większość z nich pochodzi z USA.

Sposoby lobbowania firm technologicznych są różne, co zostało opisane w raporcie. Lobbują one u decydentów, ale też stanowią część zrzeszeń biznesowych i handlowych czy mają powiązania z z think tankami, firmami konsultingowymi i środowiskiem akademickim. Także w ten sposób mają wpływ na debatę publiczną i dalsze decyzje.

W tej chwili punktami zainteresowania tych firm jest prawo o rynkach cyfrowych (DMA) i prawo o usługach cyfrowych (DSA).

DSA ma pociągnąć do odpowiedzialności firmy za nielegalne czy szkodliwe treści wyświetlane na ich platformach. DMA ma ustanowić listę zaleceń oraz zakazów dla platform internetowych.

Giganci technologiczni nie chcą zgodzić się na takie regulacje. Stąd ich lobbing.

Efekty?

W ramach Komisji Europejskiej urzędnicy wysokiego szczebla UE odbyli 270 spotkań związanych z DSA i DMA. Z tego aż 75 proc. odbyło się z lobbystami branżowymi. Zaledwie 19 proc. z organizacjami pozarządowymi. To pokazuje, jak silne są naciski branży.

– Władza gospodarcza i polityczna gigantów technologicznych jest ogromna i nie będą oni pozostawać bierni w obliczu możliwych nowych przepisów, które wpływają na sposób prowadzenia przez nich działalności. Dlatego instytucje UE muszą zmienić pilnie sposób, w jaki radzą sobie z tym lobbingiem” – powiedział Tommaso Valleti, były główny ekonomista wydziału ds. konkurencji KE i profesor ekonomii w Imperial College London.

Źródło: wirtualnemedia.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze