Około 12 godzin dziennie spędzał przed komputerem w 2020 r. polski nastolatek. Składała się na to zarówno nauka online, jak aktywność w czasie wolnym. To wyniki z raportu NASK – Nastolatki 3.0.
Państwowy Instytut Badawczy NASK co dwa lata bada zachowanie polskich nastolatków w internecie. Sprawdza też ich opinie na temat sieci. Od 2018 r. badanie obejmuje również rodziców uczniów Pozwala to na zestawienie opinii nastolatków i dorosłych.
– Rok 2020 był wyjątkowy pod względem zmian w zakresie rewolucji cyfrowej. Praktycznie z dnia na dzień internetowe aktywności stały się w wielu przypadkach jedyną efektywną i bezpieczną formą realizacji obowiązków, zaspokajania potrzeb czy nawiązywania i podtrzymywania relacji. Wnioski z przeprowadzonego w tym szczególnym czasie badania „Nastolatki 3.0” mogą stać się dla rodziców i nauczycieli oraz instytucji edukacyjnych w Polsce cenną wskazówką do lepszego zrozumienia aspektów związanych z obecnością najmłodszych w internecie – powiedział Wojciech Pawlak, dyrektor NASK.
Na same lekcje – według deklaracji – młodzież przeznaczała średnio 7 godzin 41 minut dziennie.
Nastolatki spędzają czas przed komputerem nie tylko z uwagi na edukację online. Coraz częściej jest to też ich aktywność w czasie wolnym. Obecnie jest to średnio 4 godziny i 50 minut dziennie. W dni wolne od szkoły jest to jeszcze więcej, bo aż 6 godzin i 10 minut.
11,5 proc nastolatków spędza aż 8 godzin czasu wolnego przed komputerem. 16,9 proc. młodych ludzi korzysta z internetu także w godzinach nocnych – po godzinie 22.
Zwiększanie się czasu spędzanego przed komputerem wpływa na samopoczucie, stan psychiczny młodzieży i jej podejście do życia i obowiązków. 23,2 proc. nastolatków jest gotowych zrezygnować z nauki, by spędzić czas w internecie. 19,7 proc. jest gotowych zrezygnować w tym celu z obowiązków domowych.
W sumie nastolatki spędzały w 2020 r. średnio przed komputerem lub smartofen około 12 godzin na dobę. Z czego średnio 7 godzin 41 minut na naukę i 4 godziny 50 minut na rozrywkę.
– Rewolucja cyfrowa oraz wywołane nią przemiany społeczne i gospodarcze obok ogromnych korzyści przyniosły także nieznane wcześniej zjawiska o nie zawsze pożądanym charakterze – ocenia współautor raportu dr Rafał Lange Kierownik Zespołu Badań Rynku i Opinii NASK.
33,6 proc. młodych ludzi ma problemy w używaniu internetu takie jak zachowania ryzykowne czy nadmiernie długie przebywanie online. W przypadku 3,2 proc. z nich te problematyczne wskaźniki pojawiają się w bardzo wysokim natężeniu.
Problemy te najbardziej dotyczą dziewczyn w szkołach ponadpodstawowych. Wśród nich jest to 39,4 proc. osób, które deklarują, że bez smartfona ich życie byłoby puste.
Edukacja online
Rodzice i uczniowie pozytywnie oceniają edukację zdalną. Uznają, że szkoły sobie z nią poradziły, 70 proc. uczniów ocenia dobrze organizację zajęć, z czego 13 proc. nawet „zdecydowanie dobrze”.
Jednak nie chcieliby oni pozostać w trybie edukacji online. 45,3 proc. nie chciałoby na dłuższą metę takiego rozwiązania. Najbardziej podczas edukacji online brakowało im bowiem kontaktu bezpośredniego z rówieśnikami (76 proc.), ale również wychodzenia z domu (63,3 proc.).
Pełna wersja raportu: https://thinkstat.pl/publikacje/nastolatki-3-0-raport-z-ogolnopolskiego-badania-uczniow-2021-r
Źródło:gov.pl