TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Metaverse – nowinka technologiczna przechodzi do lamusa

Metaverse miała być rewolucją technologiczną, nowym spojrzeniem na rozrywkę i nie tylko. Wszystko wskazuje na to, że zaledwie dwa lata po jej powołaniu przechodzi do lamusa. Nie ma chętnych użytkowników i świat biznesu również się od niej odwraca.

2021 r. to ważny moment dla przewidywania rozwoju technologicznego spod znaku Metaverse. Właśnie wtedy Mark Zuckerberg zmienił nazwę Facebook na Meta i pojawiła się nowa wizja tego, jak ma wyglądać w przyszłości rozrywka, ale nie tylko. Ten kierunek rozwoju miał zaoferować odbiorcom możliwość uczestniczenia niemalże osobistego wykreowanym świecie. 

Wielkie zapowiedzi i przedstawianie wizji przyszłości technologicznej nie pozostały bez wpływu na świat biznesu. Kolejne firmy zapowiadały rozwój własnego metawersum. Technologia miała również być sposobem na pozyskanie inwestorów z Wall Street.

Co było przyczyną porażki Metaverse?

Trudno wskazać jedną konkretną przyczynę, dla jakieś tak szeroko zakrojony projekt nie przyniósł spodziewanego sukcesu.

Początkowo Zuckerberg wierzył, że to Metaverse jest przyszłością internetu. W filmie promocyjnym przedstawiał przyszłość opartą o swobodne wchodzenie w  interakcje w wirtualnych światach. Doświadczenie miało być wciągające i zachęcające dla użytkowników. Śmiałe wizje rozbudziły oczekiwania.

Jednak rzeczywistość nie była tak piękna, jak malowano ją w materiałach promocyjnych. Trudno było pomysł przekształcić w jedną, spójną wizję. Promocja nie była w stanie przedstawić jasnego przypadku użycia czy określić grupy docelowej.

Gdy projekt był już gotowy do użycia okazało się, że brak tej jasnej komunikacji, a może także przedłożenie własnych oczekiwań nad potrzeby rynku, nie prowadzą do sukcesu. Nie było chętnych na korzystanie z Metaversum.

Jednoczesny rozwój sztucznej inteligencji, która zawojowała wyobraźnią nie tylko twórców, ale również odbiorców, stał się gwoździem do trumny Metaversum.

Metaverse zwija manatki

Po ogłoszeniu projektu wydawało się, że każda firma bierze udział w wyścigu i kolejne informowały o pracach nad podobnymi technologiami. Nikt do końca nie wiedział, co i dla kogo jest przygotowywane, ale prace trwały.

Teraz nie tylko Metaverse ze stajni Zuckerberga kończy swoją działalność. Podobny los spotyka inne tego typu projekty. W styczniu 2023 r. swoją platformę wirtualnej przestrzeni roboczej AltSpaceVR zamknął Microsoft. Przy okazji dokonał cięć w zespole HoloLens i zwolnił 100 osób. Oddział Metaverse zamknął także Disney i Walmart kończąc projekty oparte na Robloxie.

Sama firma Meta zamierza teraz poświęcić się AI. Zuckerberg twierdzi, że iobecnie „największą inwestycją Meta jest rozwijanie sztucznej inteligencji i wprowadzanie jej do każdego z produktów”. Kierunek potwierdzają również Andrew Bosworth, dyrektor ds. technologii oraz w kwietniu CNBC, że on, Mark Zuckerberg i Chris Cox, dyrektor ds. produktu w firmie. I chociaż Meta wydała na projekt Metaverse, badania i jej rozwój ponad 100 milionów dolarów w kampanii „Metaverse first”, to nawet reklamodawcom nie oferuje już tego produktu.

Źródło: businessisider.com.pl

Czytaj także:

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze