Polacy coraz więcej czasu spędzają w internecie, a najmłodsze pokolenia wyraźnie przodują w cyfrowej aktywności. Dominują urządzenia mobilne, a najpopularniejsze treści to rozrywka, praca i serwisy społecznościowe. Najnowszy raport PBI pokazuje też, że mimo silnej pozycji globalnych gigantów, polscy wydawcy trzymają się mocno.
W pierwszym kwartale 2025 roku Polacy spędzali w internecie średnio 3 godziny i 46 minut dziennie – wynika z raportu „Polski internet w I kwartale 2025 r.” opracowanego przez Polskie Badania Internetu (PBI) na podstawie badania Mediapanel, realizowanego we współpracy z firmą Gemius. Czas spędzany online różni się jednak znacząco w zależności od wieku i płci. Najmłodsi internauci – przedstawiciele pokoleń Z i Alfa – spędzali w sieci najwięcej czasu, aż 4 godziny i 21 minut dziennie. Kobiety przeciętnie poświęcały na aktywności internetowe więcej czasu niż mężczyźni – odpowiednio 3 godziny i 53 minuty wobec 3 godzin i 38 minut. Co ciekawe, więcej czasu online spędzały także osoby z gospodarstw domowych z dziećmi, co może mieć związek z wykorzystaniem internetu do organizacji codziennych obowiązków, edukacji oraz komunikacji.
Urządzenia mobilne zdecydowanie dominują jako narzędzie dostępu do internetu – aż 93 proc. przedstawicieli generacji Y, Z i Alfa korzysta z sieci przez smartfony czy tablety. Jedynie w przypadku pokolenia Baby Boomers większy zasięg mają komputery osobiste (93 proc.) niż urządzenia mobilne (89 proc.). Również ze względu na płeć zauważalne są różnice – kobiety częściej korzystają z internetu na urządzeniach mobilnych (91 proc.), natomiast mężczyźni chętniej wybierają komputery osobiste (86 proc.).
Wśród tematycznych kategorii treści dominują kultura i rozrywka – to one przyciągnęły największy zasięg i generowały najwyższy średni dzienny czas użytkownika. Rosnące zainteresowanie odnotowano również w kategorii „praca”, gdzie czas konsumpcji treści wzrósł o 25 proc. względem końcówki 2024 roku. Co więcej, aż 52 proc. przedstawicieli pokolenia Y konsumowało treści z tej kategorii.
Pod względem popularności wśród grup medialnych niezmiennie królują globalni giganci: Google (29 mln użytkowników), Meta Platforms (26,3 mln), Allegro (21,9 mln), Polsat-Interia (20,9 mln) oraz RAS Polska (20,9 mln). W zestawieniu domen najwięcej użytkowników przyciągnęły google.com (27,1 mln), youtube.com (19,5 mln), facebook.com (17,5 mln), onet.pl (16,5 mln) oraz interia.pl (15,3 mln). Wśród aplikacji mobilnych największym zasięgiem mogły pochwalić się Google (26,9 mln), Facebook (24,6 mln), Messenger (22 mln), YouTube (21,1 mln) oraz Gmail (19,2 mln). Warto jednak zaznaczyć, że mimo dominacji koncernów międzynarodowych, polscy wydawcy – jak Grupa Polsat-Interia czy RAS Polska – utrzymują silną pozycję rynkową.
Największe zaangażowanie użytkowników generowały trzy główne kategorie funkcjonalne serwisów i aplikacji: „Społeczności”, „Streaming” i „Usługi”. To one nie tylko cieszyły się dużym zasięgiem, ale też przyciągały uwagę użytkowników na najdłużej. W porównaniu z końcówką 2024 roku, zauważalne wzrosty liczby użytkowników wystąpiły w kategoriach „Serwisy ogłoszeniowe” (o niemal 700 tys.), „Instytucje publiczne” (o 400 tys.). Z kolei najwięcej użytkowników straciły serwisy z kategorii „Społeczności” (spadek o 250 tys.), „Handel tradycyjny i e-commerce” (spadek o 200 tys.), „Streaming” (spadek o 200 tys.) oraz „Usługi” (spadek o 40 tys.).
Wśród kategorii tematycznych na szczególną uwagę zasługuje wzrost zainteresowania podróżami i turystyką (ponad 400 tys. użytkowników więcej), a także tematyką biznesową, finansową i prawną (400 tys. więcej) oraz rynkiem pracy (ponad 300 tys. więcej). Są to zmiany spójne z sezonową dynamiką i cyklami aktywności użytkowników. Poza spadkiem w kategorii „nauka i technologia” (700 tys. mniej), ogólna struktura zainteresowań pozostała relatywnie stabilna.
Raport przygotowany przez PBI dostarcza kompleksowego obrazu polskiego internetu w ujęciu kwartalnym. Dane dotyczą użytkowników w wieku od 7 do 75 lat i obejmują aktywność na komputerach osobistych, tabletach oraz smartfonach. Analiza zawiera szczegółowe informacje o czasie spędzonym online, używanych urządzeniach, popularności konkretnych domen i aplikacji oraz preferencjach użytkowników w zależności od wieku i płci.
Raport można pobrać bezpłatnie ze strony PBI.