Huawei odnosi się do afery podsłuchowej w Holandii

56

Holenderski dziennik De Volkskrant napisał o kilku przypadkach, gdy zdaniem dziennikarzy Huawei miał dostęp do danych klientów zawartych w systamach outsourcingowych obsługi klienta. Sytuacja miała dotyczyć operatora KPN i Telfort, nieistniejącego już spółki podległej KPN.

Według ustaleń dostawca sprzętu z Chin mógł mieć nieograniczony dostęp do najważniejszych elementów sieci komórkowej. Dziennikarze De Volkskrant są zdania, że mogło to również oznaczać możliwość podsłuchiwania każdej rozmowy abonenta.

Huawei oświadczył, że dostęp do danych klientów może uzyskać jedynie po otrzymaniu upoważnienia ze strony operatora. Polski portal speedtest.pl otrzymał polskojęzyczne oświadczenie firmy Huawei. Dostawca odnosi się do zarzutów De Volkskrant:

„Bezpieczeństwo każdej sieci telekomunikacyjnej wymaga efektywnej współpracy operatorów, dostawców rozwiązań i regulatorów rynku. Niezbędne jest również przewidywanie i odpowiadanie na zagrożenia pojawiające się w każdym z elementów sieci, niezależnie czy mówimy o 3G, 4G czy sieciach nowej generacji 5G. W Huawei doskonale to rozumiemy, dlatego nie możemy pozostawać obojętni wobec bezpodstawnych oskarżeń, jakie w ostatnich dniach kierowano pod naszym adresem za pośrednictwem europejskich mediów.

Kilku pracowników Huawei, którzy zgodnie z relacją gazety De Volkskrant wykonywali pracę dla KPN, pozostawało pod wyłącznym i bezpośrednim nadzorem przełożonych z tej właśnie firmy, a nie holenderskiego biura Huawei. Pracownicy Huawei nigdy nie mieli nieautoryzowanego dostępu do sieci i danych KPN, ani nie wyprowadzili żadnych informacji.

Zgodnie z oświadczeniem wydanym w tej sprawie przez KPN (dostępnym tutaj: https://www.overons.kpn/nl/nieuws/2021/reactie-kpn-op-berichtgeving-in-volkskrant), nadzór nad nimi sprawowany był właściwie i żaden dostawca nie posiadał nieautoryzowanego, niekontrolowanego, nieograniczonego dostępu do sieci oraz systemów i nie był w stanie podsłuchiwać klientów KPN.

Dlatego informacje o rzekomych nielegalnych praktykach, które pojawiły się również w polskich mediach, są niczym innym jak błędną interpretacją faktów oraz informacji przekazanych przez holenderską prasę. Szkodzą one reputacji Huawei w Polsce – niezależnie od tego, kto mógłby z tego faktu czerpać korzyści.

Huawei jest najbardziej otwartym, zweryfikowanym i transparentnym dostawcą usług telekomunikacyjnych na świecie. Aktywnie uczestniczymy w dyskusjach na temat standardów cyberbezpieczeństwa i konsekwentnie dążymy do zapewnienia najlepszych warunków konkurencji dla całej branży. Każdego dnia pracujemy nad dalszą poprawą bezpieczeństwa naszych produktów i usług, we współpracy z naszymi klientami i partnerami”.

Źródło: speedtest.pl