TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

GUS prezentuje: Jak korzystaliśmy z usług telekomunikacyjnych w 2021 roku?

GUS udostępnił swój coroczny raport „Telekomunikacja w 2021 roku”. Pokazuje on korzystanie z usług telekomunikacyjnych w Polsce. Z czego korzystamy częściej i chętniej, a jakie usługi nie cieszą się popularnością? Czy wybieramy internet mobilny czy stacjonarny? Na te i inne pytanie znajdziemy odpowiedzi w raporcie.

To już kolejny raport pozwalający przeanalizować stan rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2021 r. Pierwszy był raport UKE dotyczący tego tematu. Prezentował on dane procentowe, tymczasem Główny Urząd Statystyczny w swoim raporcie podaje dane liczbowe, co jeszcze lepiej pozwala się zorientować w sytuacji.

Wzrasta liczba przedsiębiorstw telekomunikacyjnych, które świadczą różne usługi. W niektórych sektorach wzrost jest nieznaczny, w innych – jak w przypadku dostępu do internetu – jest on znaczący. W 2020 roku takich telekomów było 2718, w roku 2021 ich liczba wyniosła 2773.

Telefonia stacjonarna

W całym kraju w roku 2021 było 2,873 mln łączy abonenckich telefonii stacjonarnej. Z tego prawie 11 mln to łącza biznesowe. Najwięcej łączy  jest w województwie mazowieckim –  608,9 tys., najmniej w województwie lubuskim – 71,5 tys.

Abonenci korzystający z telefonii stacjonarnej korzystają w niej również z technologii VoIP (Voice over Internet Protocol), która umożliwia przesyłanie dźwięków za pomocą łączy internetowych.

Telefonia mobilna

Ciekawie wygląda zestawienie abonentów telefonii mobilnej nie rok do roku, a  z rozpisaniem na kilka lat wstecz.

Usługa ta najpopularniejsza była w 2015 r., gdy osiągnęła ponad 56 mln abonentów. Od tamtego momentu sukcesywnie spadała do 2018 roku, by zaczął delikatnie odbijać. Jednak pomimo wzrostu zainteresowania przez ostatnie lata, w roku 2021 osiągnięto 50,6 mln abonentów i do sukcesu z roku 2015 jeszcze daleko.

Niezmiennie więcej osób korzysta z usług abonamentowych niż Pre-paid. W roku 2021 było to 36,8 mln osób w stosunku do 13,8 mln.

Oprócz połączeń głosowych, które liczone są w setkach milionów minut, użytkownicy telefonii mobilnej korzystają także z innych usług w niej dostępnych. Nie chodzi tutaj jedynie o SMS-y i MMS-y, ale również o radiofonię analogową i cyfrową, telewizję cyfrową i mobilną czy radiokomunikację.

Internet

Z internetu w kraju w 2021 roku korzystało 17,776 mln osób. Znacznie więcej z internetu mobilnego niż ze stacjonarnego. Na ten pierwszy zdecydowało się 9,097 mln osób, na ten drugi – 7,927 mln. 751 tys. osób zdecydowało się na bezprzewodową technologię stacjonarną.

W tym wypadku podobnie jak przy telefonii najwięcej korzystających z internetu osób jest w województwie mazowieckim. Tak ogólna ich liczba znacząco przekracza milion osób i zbliża się do 1,5 mln. Z internetu o prędkości do 100 Mbit/s korzysta tam mniej niż 500 tys. osób, reszta ma dostęp do internetu o prędkościach powyżej100 Mbit/s. Powyżej miliona osób korzysta także z internetu w województwie śląskim.

Widoczna jest pewna prawidłowość, że im więcej w sumie liczby łączy w danym województwie, tym większa jest liczba łączy o większej przepustowości. W województwach o mniejszej liczbie łączy internetowych te o niższej i wyższej prędkości dzielą się mniej więcej po połowie.

Telewizja

W 2021 r. spadła liczba odbiorców telewizji satelitarnej, ale wzrosła odbiorców telewizji kablowej.

Pośród 3,904 mln odbiorców telewizji kablowej najwięcej osób mieszka w województwach mazowieckim, śląskim, wielkopolskim i pomorskim. Najmniej z telewizji kablowej korzystają mieszkańcy województwa opolskiego, świętokrzyskiego, podkarpackiego i lubuskiego.

Usługi wiązane

Najczęściej odbiorcy łączą telefonię ruchomą z internetem mobilnym. Korzysta z tego 47,3 proc. odbiorców (spadek w stosunku do 2020 r, gdy było to 49,9 proc.). Na drugim miejscu usług wiązanych znalazły się telewizja + internet stacjonarny – 12,4 proc.

Pełen raport:

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze