Komisja Europejska opublikowała wyniki specjalnego badania Eurobarometru dotyczącego łączności elektronicznej, ukazujące najnowsze trendy w komunikacji elektronicznej w całej UE.
W ankiecie zapytano Europejczyków o dostęp do Internetu, posiadanie telefonów stacjonarnych i komórkowych, pakiety usług, odbieranie połączeń i SMS-ów premium, roaming, połączenia pomiędzy krajami UE, komunikaty alarmowe, o wpływ komunikacji elektronicznej na środowisko i abonament teleinformatyczny podczas pandemii.
Wyniki badania pokazują, że prawie wszyscy Europejczycy (96 proc.) mają dostęp do telefonu komórkowego, a 53 proc. do telefonu stacjonarnego. Ponad osiem na dziesięć, czyli 82 proc. gospodarstw domowych ma dostęp do internetu. Zdecydowana większość (81 proc.) jest zadowolona z jakości szybkości pobierania łącza internetowego.
Niewielu Europejczyków wprowadziło zmiany w swoich abonamentach internetowych podczas pandemii. Tylko 7 proc. zmieniło w tym czasie prędkość połączenia, podczas gdy 3 proc. zmieniło dostawcę internetu.
Jeśli chodzi o roaming, podróżując za granicę w UE, 33 proc. osób stwierdziło, że doświadczyło niższej prędkości mobilnego internetu niż zwykle w swoim kraju. Ponad jedna trzecia osób korzystających z telefonów komórkowych podczas podróży po UE podała, że wyłączyła roaming danych, a 15% ankietowanych wyłączyło telefon komórkowy.
44 proc. badanych stwierdziło, że na wybór dostawcy lub sposobu korzystania z usług wpłynęłyby informacje dotyczące śladu środowiskowego usług komunikacyjnych, przy czym występują znaczne różnice między krajami.
Badanie zostało przeprowadzone od listopada i grudnia 2020 r. oraz od lutego do marca 2021 r. w 27 państwach członkowskich i z udziałem 27 213 obywateli UE.
Źródło: europa.eu