E-dowód jest dokumentem umożliwiającym elektroniczne podpisywanie dokumentów lub korzystanie z automatycznych bramek granicznych na lotniskach. Wniosek o taki dowód można składać w dowolnym urzędzie gminy. W Polsce na ten krok zdecydowało się już 10 mln osób.
E-dowód co to takiego?
E-dowód jest dokumentem zawierającym warstwę elektroniczną. Inaczej mówiąc ma wbudowany chip. Na nim zakodowane są dane posiadacza takie jak zdjęcie biometryczne oraz 3 certyfikaty:
– potwierdzania obecności,
– identyfikacji i uwierzytelnienia dla osób, które ukończyły 13 rok życia,
– podpisu osobistego – w przypadku, gdy osoba wraz z wnioskiem o wydanie dokumentu o taki podpis zawnioskowała
Numer CAN zamieszczony na e-dowodzie pozwala na korzystanie z jego elektronicznych funkcji.
Od 7 listopada 2021 nowe dowody osobiste wydawane są także z zamieszczonym w warstwie graficznej i elektronicznej odciskiem palca. Odcisk nie jest pobierany od osób poniżej 12. roku życia i od tych, od których nie ma możliwości takiego odcisku pobrać.
Na co pozwala e-dowód?
E-dowód umożliwia komunikowanie się z administracją publiczną oraz innymi podmiotami oraz na korzystanie z automatycznych bramek granicznych na lotniskach. Pozwala na sygnowanie dokumentów i wniosków przy użyciu podpisu elektronicznego.
Dzięki e-dowodowi można także logować się do portali administracji publicznej oraz korzystać z Profilu Zaufanego.
Gdzie jest najwięcej e-dowodów?
Najwięcej e-dowodów aktywowali mieszkańcy województwa mazowieckiego. To już 652 tys. takich dokumentów. Na drugim miejscu są mieszkańcy województwa śląskiego z 437 tys. dokumentów. Na kolejnych miejscach znaleźli się mieszkańcy:
– województwa małopolskiego z 322 tys. e-dowodów
– województwa dolnośląskiego – 313 tys.
– województwa pomorskiego – 256 tys.
– łódzkiego – 218 tys.
Źródło: gov.pl
Czytaj także: