TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Digital Market Act już jesienią 2022 roku

Digital Market Act to przepisy ustanowione przez negocjatorów PE i Rady Europy. Mają one na celu ograniczenie rynkowej dużych platform internetowych. Teraz będą one musiały współpracować z mniejszymi podmiotami. Regulacje wejdą w życie już jesienią 2022 r.

Od wielu miesięcy Unia Europejska prowadziła pracę nad ustawą o rynkach cyfrowych – Digital Markets Act – DMA. Przepisy mają ustalić niewłaściwe praktyki stosowane przez największe Big Techy i umożliwić Komisji Europejskiej badań rynku oraz nakładania sankcji na firmy stosujące praktyki niezgodne z przepisami.

Wstępnie uzgodniono tekst ustawy. Pracowali nad tym negocjatorzy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy.

Ograniczenia stosowane będą do dużych firm technologicznych, których kapitalizacja rynkowa wynosi co najmniej 75 mld euro albo ich roczny obrót przekracza 7,5 mld euro. Firmy takie mają też świadczyć usługi przeglądarki, komunikatora czy mediów społecznościowych wykorzystywanych przez 45 mln użytkowników z UE miesięcznie oraz 10 tys. użytkowników biznesowych rocznie.

– Porozumienie rozpoczyna nową erę regulacji w dziedzinie technologii na całym świecie. Ustawa o rynkach cyfrowych kładzie kres stale rosnącej dominacji firm z sektora wielkich technologii. Będą musiały one wykazać, że umożliwiają uczciwą konkurencję w internecie. Nowe przepisy pomogą w egzekwowaniu tej podstawowej zasady – wyjaśnił w komunikacie Andreas Schwab, sprawozdawca z parlamentarnej Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów.

Unijni prawodawcy uzgodnili obowiązek współpracy największych komunikatorów takich jak WhatsApp, Facebook Messenger czy iMessage z mniejszymi platformami komunikacyjnymi. Ma się to odbywać na prośbę tych drugich. Pozwoli to na swobodę wymiany wiadomości między użytkownikami małych i dużych platform.

W przypadku portali społecznościowych podobne regulacje prawne mają być poddane ocenie dopiero w przyszłości.

Łączenie danych osobowych na potrzeby reklamy ukierunkowanej ma być dozwolone jedynie wtedy, gdy użytkownik wyraźnie wyda na to zgodę. Użytkownicy mają też mieć swobodny wybór przeglądarki, wirtualnych asystentów i wyszukiwarek.

Jeśli jakaś firma uwzględniona w przepisach nie będzie przestrzegać tych regulacji, Komisja Europejska może nałożyć na nią grzywnę w wysokości do 10 proc. całkowitego światowego obrotu firmy w poprzednim roku finansowym. W przypadku powtórnego złamania przepisów kara może osiągnąć wysokość 20 proc.

Firmom, które nie będą stosować się do ustawy regularnie, Komisja może zakazać nabywania innych firm na jakiś czas.

Andreasa Schwaba uważa, że ustawa zapobiega wszelkim formom nadmiernej regulacji dla małych firm.

Przepisy Digital Market Act mają wejść w życie już jesienią 2022 r., jednak nie podano jeszcze dokładnej daty.

Źródło: wirtualnemedia.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze