TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Czym są badania produktu?

Badania produktu to proces zbierania i analizowania danych na temat produktu, jego cech, jakości, wyglądu oraz związanych z nim wrażeń czy opinii użytkowników. Pozwalają one poznać potrzeby oraz oczekiwania klientów, a także dopracować produkt w taki sposób, aby był on bardziej atrakcyjny i lepiej dostosowany do potrzeb rynku.

pasek

Wykonanie tego typu badań zlecają najczęściej firmy, chcące ulepszyć towar lub wprowadzić nowość na rynek. Ich wyniki pozwalają odpowiedzieć na pytania: czego oczekują konsumenci? jak lepiej zaspokoić ich potrzeby? Jaki aspekt produktu najmocniej przyciąga uwagę kupujących?   

Cel badań produktu

Cele badań produktu są uzależnione od specyfiki danego towaru lub usługi. Najczęściej to chęć poznania potrzeb klientów i dopasowania produktu do ich oczekiwań. Tego typu badania pozwalają zbierać informacji na temat:

  • cech i jakości produktu – jakie są jego wady i zalety, co można poprawić, aby był jeszcze lepszy, co przyciąga, a co odstrasza kupujących
  • ceny produktu – jaka jest cena, czy jest dopasowana do realiów rynkowych, jakie korzyści uzyskuje klient w zamian za swoje pieniądze
  • konkurencji – co oferują konkurencyjne firmy, jakie są zalety i wady ich produktów, jakie są ceny i opinie na ich temat
  • klientów – jakie są ich potrzeby i oczekiwania, jakie mają opinie o produkcie, co skłoniłoby ich do zakupu

Dzięki tego typu informacjom firma może dostosować swój produkt do potrzeb rynku, co zwiększa jego atrakcyjność, a co za tym idzie, pozytywnie wpływa na sprzedaż i sukces firmy.

Mają na uwadze fakt, że klienci w procesie zakupowym coraz bardziej zwracają uwagę na skład produktów, sposób produkcji oraz ich wpływ na środowisko, badania produktu powinny uwzględniać także te aspekty.

Jak przebiega badanie produktu?

Badania produktu (https://www.exacto.pl/badania-produktu/) składają się z kilku etapów:

  1. Definicja celów – na początku ustala się cele badawcze, dobiera się odpowiednie narzędzia oraz projektuje kwestionariusz, który będzie wykorzystany do przeprowadzenia badań.
  2. Wybór próby – następnie wybiera się grupę osób, które zostaną poddane badaniu. Ważne, aby próba była reprezentatywna dla całego rynku. Dzięki temu uzyskane wyniki będą trafne.
  3. Przeprowadzenie badania – ten etap może odbywać się online, telefonicznie, w formie badań terenowych lub za pośrednictwem badań prowadzonych w grupach fokusowych.
  4. Analiza wyników – po zebraniu kompletu odpowiedzi, przystępuje się do analizy wyników. Stosuje się do tego różne metody np. statystyki opisowe, analizy regresji, analizy skupień itd.
  5. Wnioski i rekomendacje – na podstawie wyników, formułuje się wnioski i rekomendacje dotyczące produktu. Uwzględniają one najczęściej takie obszary jak: poprawa jakości towaru, zmiana jego wyglądu lub ceny czy aktualizacja strategii marketingowej.

Należy podkreślić, że badania produktu to tylko jeden z wielu sposobów na lepsze zrozumienie potrzeb klientów. Warto stosować różne metody badawcze, takie jak badania rynku, analiza konkurencji czy obserwacja zachowań i satysfakcji klientów, aby uzyskać pełen obraz sytuacji.

Jakie korzyści niesie ze sobą przeprowadzenie badań produktu?

Każda firma, wprowadzając nowy towar na rynek lub udoskonalając już istniejący, robi to w konkretnym celu. Nie ma jednak pełnej gwarancji, że przeprowadzone działania będą wystarczające, by go osiągnąć. Zwłaszcza, jeśli nie wykonano wcześniej dogłębnej analizy rynku oraz potrzeb użytkowników. Warto więc przyjrzeć się korzyściom wynikającym z badań produktu:

  • zwiększenie satysfakcji klientów – dostosowanie produktu do potrzeb i preferencji użytkowników pozwala na zwiększenie satysfakcji z jego korzystania. Zadowoleni klienci to lojalni klienci, którzy chętnie polecają towar swoim znajomym
  • poprawa wizerunku marki – działania marketingowe, które są wynikiem wniosków płynących z badania produktu, będą miały pozytywny wpływa na wizerunek marki. Klienci dostrzegą, że producent wsłuchuje się w ich potrzeby i stara się dostosować swój asortyment do ich wymagań
  • zwiększenie sprzedaży – pojawienie się na rynku towaru zgodnego z oczekiwaniami użytkowników zwiększa jego atrakcyjność. W ten sposób rośnie sprzedaż i wzrastają zyski przedsiębiorstwa
  • uniknięcie kosztownych błędów – dzięki badaniom produktu można uniknąć błędów związanych z wprowadzeniem na rynek produktów, które nie spełniają oczekiwań użytkowników, a tym samym nie przynoszą zysków
  • konkurencyjność – dostosowanie produktu do potrzeb konsumentów pozwoli na jego wyróżnienie się na tle konkurencji

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze