TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Czy Polacy ufają technologii? Sprzeczne emocje wobec udostępniania danych

Rozwój cyfrowy i technologiczny przynosi ze sobą z jednej strony wygodę i dostęp do wielu usług, z drugiej strony – niepokój o prywatność i bezpieczeństwo danych. Polacy coraz częściej obawiają się kradzieży lub wycieku danych, ale też chętnie je udostępniają – wynika z najnowszego badania EY Future Consumer Index 2023. Jak te sprzeczne emocje wpływają na nasze zachowanie w świecie nowych technologii?

Najnowsze badanie EY Future Consumer Index 2023 pokazuje, że aż 8 na 10 Polaków obawia się sprzedaży ich danych osobowych przez firmy stronie trzeciej. Jednocześnie, ponad połowa badanych (56 proc.) deklaruje chęć udostępnienia danych w celu ułatwienia zakupów online.

Rozwiązania cyfrowe stają się coraz bardziej popularne wśród Polaków. Ponad połowa badanych posiada subskrypcję usług strumieniowego przesyłania wideo (53 proc.), a tyle samo słuchało audio przez serwisy streamingowe. Z kolei 52 proc. dokonało płatności za pośrednictwem niebankowego serwisu, a 41 proc. korzysta z subskrypcji dostaw do domu od platform e-commerce.

Wyniki badania pokazują, że chociaż poziom obaw o kradzież danych i naruszeń bezpieczeństwa pozostaje wśród Polaków wysoki, to równocześnie chętnie te dane udostępniają, jeśli wiąże się to z uzyskaniem określonych korzyści. Ponad połowa badanych jest skłonna przekazać dane w celu otrzymania spersonalizowanych rekomendacji tańszych alternatyw (55 proc.), czy rekomendacji nowych produktów (52 proc.).

Coraz więcej Polaków zauważa ryzyko związane z udostępnianiem danych. Odsetek konsumentów deklarujących chęć udostępnienia danych, aby otrzymać spersonalizowane oferty i promocje, spadł w ciągu roku o 8 pkt proc. (z 62 proc. do 54 proc.).

Zainteresowanie nowymi technologiami wciąż jest na wysokim poziomie. Niemniej jednak, aż 72 proc. Polaków obawia się szpiegowania poprzez urządzenia aktywowane głosem, a tylko 16 proc. badanych w ciągu ostatnich trzech miesięcy skorzystało z technologii wirtualnej rzeczywistości. Jak komentuje Piotr Ciepiela, Partner EY, Globalny Lider Bezpieczeństwa Architektury i Nowoczesnych Technologii:

– Znaczące upowszechnienie się rozwiązań cyfrowych sprawiło, że aktualnie istnieje większe prawdopodobieństwo, że konsumenci staną się ofiarą przestępstwa w świecie wirtualnym, a nie rzeczywistym.

Z tych wyników wynika, że postęp technologiczny jest dwustronnym mieczem, przynosząc korzyści z jednej strony, ale z drugiej strony powodując rosnący niepokój o prywatność i bezpieczeństwo danych. Brak zaufania do firm i niska świadomość o zagrożeniach cyfrowych to główne czynniki hamujące rozwój takich innowacji jak metaversum. Wobec tego, zasadnicze pytanie brzmi: jak daleko jesteśmy skłonni posunąć się w naszym zaufaniu do technologii?

Dyskusja na ten temat jest otwarta, a wyniki najnowszego badania EY Future Consumer Index 2023 pokazują, że nie jest to proste pytanie. Z pewnością, jednak wyniki te wskazują na konieczność dalszej edukacji konsumentów na temat bezpieczeństwa cyfrowego, a także na potrzebę budowania zaufania między firmami a klientami.

Źródło: strefabiznesu.pl

Michał Koch
Michał Koch
Dziennikarz i researcher. Tworzy teksty o najnowszych technologiach, 5G, cyberbezpieczeństwie i polskiej branży telekomunikacyjnej.

PRZECZYTAJ NAJNOWSZY NUMER isprofessional

Najnowsze

Nowy, uniwersalny kabel kanalizacyjny w xbest.pl

OPTIX Saver LSZH ZW-NOTKtsdDb UNMC301 to zewnętrzno-wewnętrzny kabel, będący uzupełnieniem rodziny wielotubowych, magistralnych światłowodów...

Czy Apple na Let Unfastened zaprezentuje funkcję edycji zdjęć opartą na AI?

Apple ma pracować nad funkcją edycji zdjęć, która wykorzystuje sztuczną inteligencję. Możliwe, że zaprezentuje...

Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT – stan prac

Mijają dwa lata od rozpoczęcia budowy nowoczesnego Centrum Przetwarzania Danych Grupy MiŚOT. Powstaje ono...

mObywatel 2.0 także dla przedsiębiorców

Prowadzenie małej firmy to wielkie wyzwanie. Dotyczy to jednoosobowej działalności gospodarczej, ale też trochę...