TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Czy nowa metoda YouTube’a uniemożliwi blokowanie reklam?

YouTube walczy wciąż z AdBlockami, które blokują reklamy wyświetlane na platformie. Teraz pojawił się kolejny sposób na uniemożliwienie takich działań. Czy użytkownicy obejdą i to?

YouTube wciąż walczy z blokowaniem reklam. Poprzez AdBlocki platforma traci część zysków. Pojawiają się kolejne sposoby, by zmusić użytkowników do zaprzestania korzystania z oprogramowania blokującego.

Pojawiło się chociażby odliczanie uniemożliwiające oglądanie filmów bez wyłączenia adblocka. Nie spełniło to jednak oczekiwań platformy. Teraz YouTube szykuje kolejne rozwiązanie, które ma uniemożliwić blokowanie reklam. Będzie to zmiana w wyświetlaniu samych materiałów reklamowych.

Reklamy wtopione w film na YouTubie

Reklamy są osobnymi plikami wideo. Urządzenia traktują je jako oddzielne treści od filmów. Dlatego programy typu AdBlock nie maja trudności, by je blokować. Wykrywają te pliki i pomijają ich wyświetlanie.

Teraz YouTube testuje nową metodą polegającą na połączeniu reklam z filmami. Mają być one „wstrzykiwane” po stronie serwera. Finalnie platforma nie będzie dostarczać reklam jako oddzielnych plików, tylko zintegruje jest z wideo po stronie serwera. W ten sposób staną się nieodróżnialne od treści tworzonej przez użytkowników, a programy blokujące reklamy nie będą w stanie tego dokonać.

Tak w teorii wygląda przechytrzenie adblocków. Jednak nie wiadomo, czy uda się w ten sposób obejść działanie wtyczek takich jak SponsorBlock. Wykorzystują one bazę danych znaczników tworzoną przez społeczność do pomijania sponsorowanych segmentów w filmach. Ten mechanizm może być trudniejszy do obejścia niż proponowane przez YouTube rozwiązanie.

Kolejne testy YouTube’a

YouTube nie ujawnił publicznie szczegółów dotyczących wdrożenia reklam po stronie serwera. Na razie te działania są testami sprawdzającymi sposób obejścia programów blokujących. Przeprowadzane są na wybranej grupie użytkowników.

Wcześniej to oni byli celem działań platformy. Przekonywała ich do rezygnacji z adblocków odwołując się do tego, że twórcy zarabiają na reklamach. Potem pojawiły się grożby zablokowania filmów dla użytkowników z AdBlockiem.

Teraz YouTube walczy z samym oprogramowaniem blokującym reklamy, nie z użytkownikami. Nie wiadomo, czy tym razem skutecznie.

Źródło: spidersweb.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze