Badanie „Bezpieczni na e-zakupach 2022” pokazuje, jakie jest nasze podejście do tej formy kupowania. 65 proc. osób sprawdza opinie o sklepie, ale już tylko 41 proc. sprawdza warunku zwrotu i reklamacji. Jakie jeszcze wnioski wynikają z badania?
80 proc. Polek i Polaków kupowało w 2021 r. przez internet. Badanie Santander Consumer Banku „Bezpieczni na e-zakupach 2022” zrealizowane przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) pokazuje, jak podchodzimy do zakupów online w czasie, gdy ich popularność rośnie. Czy potrafimy robić te zakupy bezpiecznie i czy znamy wszystkie warunki transakcji zanim do niej przystąpimy?
65 proc. osób sprawdza jakie opinię o danym sklepie czy sprzedawcy mieli inni kupujący. Częściej robią to kobiety – 71 proc., w przypadku mężczyzn jest to 59 proc.
58 proc. osób porównuje ceny towarów zanim dokona zakupów. I ponownie częściej takie działania podejmują kobiety – 67 proc, niż mężczyźni – 49 proc.
Trochę słabiej wypadamy w kwestii sprawdzania warunków zwrotów i reklamacji czy czytania regulaminu sklepu.
– Z badania wynika ponadto, że 41 proc. respondentów przed zakupem zapoznaje się z warunkami zwrotu i reklamacji oraz szuka najtańszej formy dostawy (39 proc.) – mówi dyrektor ds. Sprzedaży Internetowej z Santander Consumer Banku Ewelina Krzynowy – Mimo, że weryfikujemy opinie innych klientów o sprzedawcy, regulamin e-sklepu czyta już tylko co czwarty z nas (25 proc.), a jeszcze mniej osób sprawdza dane rejestrowe firmy czy zabezpieczenia na stronie sprzedawcy (w obu przypadkach 22 proc.) – dodaje.
Niestety tylko 31 proc. osób zwróciło uwagę na brak widocznego numeru NIP, a 23 proc. na brak certyfikatu SSL.
Interesuje nas natomiast czas, w którym przesyłka do nas dotrze. Tę informację sprawdza 34 proc. badanych.
A co wzbudza naszą czujność?
Przede wszystkim ceny znacznie odbiegające od rynkowych. Taką odpowiedź wskazało 58 proc. osób. 71 proc. zniechęca się po przeczytaniu negatywnych ocen innych klientów.
Zniechęcająca do zakupów jest niska jakość zdjęć i opisów towarów – 48 proc czy możliwość opłaty jedynie przez przelew bankowy – 40 proc.
– Coraz więcej osób zwraca też uwagę na to, czy sklep jest obecny w mediach społecznościowych, co często pomaga zweryfikować uczciwość sprzedawcy. Ten aspekt jest ważny już dla co piątego Polaka (19 proc.) – wskazuje Ewelina Krzynowy.
Źródło: wirtuanemedia.pl