TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Lokalne inicjatywy ComNet, czyli CSR w praktyce

Firma ComNet z Wieruszowa jest przykładem operatora aktywnie wspierającego lokalną społeczność. Ostatnią inicjatywę zrealizowała przy wsparciu Fundacji Lokalni, ale społeczna odpowiedzialność biznesu jest właściwie wpisane w jej krwioobieg. Opowiedziały nam o tym Patrycja Czarnasiak i Natalia Heczko.

Zacznijmy od waszej ostatniej inicjatywy zrealizowanej we współpracy z Fundacją Lokalni. Komu pomogliście?

Natalia Heczko: Zostaliśmy poproszeni o wsparcie celowe w postaci zakupu zmywarki dla Domu Dziecka w Gminie Wieruszów. Akcja musiała być błyskawiczna ponieważ wcześniejsza zmywarka nagle odmówiła posłuszeństwa, a przy sporej gromadzie dzieciaków jest ona wielkim ułatwieniem. Bez zastanowienia podjęliśmy inicjatywę. Mając wiedzę, że istnieje Fundacja Lokalni wspierająca takie działania, zainteresowaliśmy również i ją tą sprawą. Poprosiliśmy o wsparcie. W efekcie Fundacja Lokalni wsparła finansowo działania ComNet Multimedia na rzecz Fundacji Happy Kids, przekazując połowę niezbędnych środków na zakup zmywarki. 

Jak wyglądał proces od zasygnalizowania problemu do przekazania wsparcia?

Natalia Heczko: Fundacja zadziałała błyskawicznie. Po złożeniu zapytania o wsparcie, praktycznie z dnia na dzień otrzymaliśmy pozytywną decyzję, podpisaliśmy umowę darowizn i otrzymaliśmy środki.

Jak wiemy, choćby z konkursu TeleOdpowiedzialni, w którym otrzymaliście wyróżnienie, nie są to jedyne działania ComNet na rzecz lokalnej społeczności. Jak jeszcze działania podejmujecie w tym zakresie?  

Patrycja Czarnasiak: Pod koniec ubiegłego roku narodziła się w nas inicjatywa organizacji konkursu Mój piękny region. Głównym celem tego przedsięwzięcia było wypromowanie walorów przyrodniczych naszego regionu, rozbudzenie zainteresowania przyrodą i historią własnego regionu wśród lokalnej społeczności oraz promocja talentu uczestników konkursu. Wykonana przez członków konkursu fotografia miała zwracać uwagę na piękno otaczającej natury, lokalnej przyrody, zabytków, fauny i flory najbliższej okolicy. Z nadesłanych zdjęć postanowiliśmy stworzyć Kalendarz na rok 2023 roku i zaprezentować w nim nadesłane fotografie. By dotrzeć do jak największego grona uczestników, do konkursu zachęcał również burmistrz Miasta Wieruszów, który polecił naszą firmę jako lokalnego patriotę i działacza charytatywnego. Kalendarz stanowił nagrodę dla osób indywidualnych i instytucji publicznych w wielu naszych działaniach dodatkowych, ale nie tylko. Ostatnim najważniejszym etapem konkursu było wsparcie domów dziecka. Ten sam Kalendarz został przeznaczony jako cegiełka wspierająca Fundację Happy Kids.

Zorganizowaliśmy zbiórkę pieniędzy na Fundację, a cała uzbierana kwota zostanie przekazana jako wsparcie Fundacji i pomoc. Każdy jest informowany o zbiórce, aktywnie zachęcamy do pomocy dzieciom. W podziękowaniu za uczynione dobro, osoby wspierające otrzymują nasz kalendarz na pamiątkę. Dzięki organizacji konkursu podjęliśmy też długofalową współpracę z Fundacją Happy Kids, planując kampanię informacyjną zarówno w mediach społecznościowych, jak i stacjonarnie, aby dotrzeć do jak najszerszego grona osób z informacją o możliwości wsparcia fundacji i dzieci. Nasza pomoc polega na wsparciu fundacji zarówno poprzez przekazywanie środków pieniężnych, jak i potrzebnych rzeczy. Jak tylko zaistniała potrzeba wsparcia lokalnego Domu Dziecka poprzez zakup sprzętu AGD uruchomiliśmy wszystkie możliwości by zrealizować tą potrzebę. 

A jak trafiliście do Fundacji Lokalni?

Natalia Heczko: Ponieważ działania w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu nigdy nie były nam obce, od dawna obserwujemy co dzieje się w tym obszarze także w naszej, telekomunikacyjnej, branży. Dzieje się dużo, z roku na rok coraz więcej, co możemy obserwować przy okazji kolejnych edycji konkursu TeleOdpowiedzialni. Fundacja Lokalni jest zaś współorganizatorem tej inicjatywy.

Czy to Wasza pierwsza współpraca?

Natalia Heczko: Tak, z Fundacją Lokalni współpracowaliśmy po raz pierwszy, ale już teraz jesteśmy przekonani, że przed nami jeszcze wiele fajnych wspólnych inicjatyw. Zakres działań Fundacji jest ogromny i obejmuje zarówno wsparcie finansowe inicjatyw społecznych organizowanych przez lokalnych przedsiębiorców, jak i organizowanie pomocy finansowej i rzeczowej dla operatorów telekomunikacyjnych skupionych wokół MiŚOT, członków ich rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej z przyczyn losowych, w tym zdrowotnych czy organizowanie i wspieranie działań promocyjnych i marketingowych MiŚOTów. Wiele tych pól pokrywa się z naszymi działaniami.

Jak obecnie wygląda CSR w firmie ComNet? 

Patrycja Czarnasiak: Odpowiedzialność społeczna biznesu posiada wiele narzędzi, które pozwalają wdrożyć działania w wielu obszarach. Kroki, które podejmujemy na co dzień to między innymi:

  • programy dla pracowników – dbamy o każdą osobę, która pracuje w naszej firmie. Organizujemy wewnętrzne szkolenia, które mają zapewnić zdobywanie wiedzy i podnoszenie kwalifikacji zespołu, bierzemy udział w szkoleniach wyjazdowych. Przyjmujemy młodzież na praktyki i dbamy aby z pracy z nami wynieśli jak najwięcej wartościowych umiejętności.
  • raporty społeczne – bardzo dbamy o to aby nasza Firma działała w sposób przejrzysty i jasny. Raporty które prowadzimy pozwalają nam jasno określić nasze cele i strategię.
  • kampanie społecznie – wszyscy dobrze wiemy jak ważną rolę w dzisiejszym świecie odgrywają media społecznościowe. Poprzez media społecznościowe organizujemy różnego rodzaju konkursy, informujemy o możliwościach wsparcia Fundacji z którą współpracujemy, reklamujemy fundację i zachęcamy do przekazania wsparcia i pomocy dzieciom. Informujemy o ważnych wydarzeniach, które się dzieją w okolicy i w których bierzemy udział np. Targi Energii Odnawialnej – zachęcaliśmy do wzięcia udziału w Targach i poszerzeniu wiedzy o źródłach energii odnawialnej i ochronie środowiska.
  • działania proekologiczne – segregujemy odpady w firmie, by zadbać o ograniczenie zużycia plastiku, a dokładne i odpowiedzialne planowanie tras wyjazdowych naszych samochodów firmowych podkreśla troskę o mniejszą emisję spalin
  • inicjatywy na rzecz lokalnej społeczności – bierzemy aktywny udział w piknikach i lokalnych wydarzeniach. Na naszym stoisku każdy może wygrać atrakcyjne nagrody, dla dzieci przygotowujemy konkursy. Edukujemy młodzież w zakresie bezpieczeństwa w sieci. Organizujemy wydarzenia w Szkołach na temat cyberbezpieczeństwa i unikania zagrożeń w wirtualnym świecie.
  • wolontariat pracowniczy – w naszym Biurze Obsługi Klienta można wesprzeć materialnie Fundację Happy Kids z którą współpracujemy. Każdy Klient ma możliwość przekazania dowolnej kwoty do specjalnie przygotowanej puszki w naszym Biurze. Edukujemy Klientów na temat Fundacji i tego czym się zajmuje. Cała zebrana kwota zostaje w całości przekazana Fundacji.

Jak jeszcze wspieracie lokalną społeczność?

Patrycja Czarnasiak: Zarówno materialnie jak i niematerialnie. Formy niematerialnego wsparcia polegają między innymi na aktywnym uczestniczeniu w życiu lokalnej społeczności. Bierzemy udział w piknikach organizowanych przez gminy z naszego regionu, w trakcie tych wydarzeń organizujemy konkursy z nagrodami oraz dzielimy się wiedzą na temat najnowszych technologii. W ostatnim czasie braliśmy na przykład udział w Targach energii odnawialnej i zdrowej żywności. Edukowaliśmy siebie i uczestników, jak być bardziej przyjaznym dla naszej planety oraz jak najmniej szkodliwym dla środowiska. Organizujemy też edukacyjne wydarzenia w szkołach na temat cyberbezpieczeństwa i zagrożeń w sieci. W Dniu Dziecka nasi pracownicy odwiedzili lokalne placówki przedszkolne przebrani w stroje postaci z bajek i rozdając słodkie upominki.

Finansowo wsparliśmy w ostatnim czasie Wędkarski Dzień Dziecka oraz Bibliotekę w Sokolnikach w zakresie zakupu nowości wydawniczych. Na stałe nawiązaliśmy więź z Fundacją Happy Kids i przekazujemy zebrane środki finansowe na rzecz wsparcia najbardziej potrzebujących dzieci. 

Skąd bierzecie inspirację do tych działań?

Natalia Heczko: Obserwujemy jak szybko rozrasta się Baza Dobrych Praktyk tworzona przez Grupę MiŚOT. Widać tam, jak wiele lokalne formy mogą zrobić w zakresie CSR. Możliwości są praktycznie nieograniczone i obejmują zarówno działania w środowisku lokalnym (od wsparcia i zaangażowania się w różne inicjatywy pomocowe i prospołeczne po transparentność biznesową), jak i w miejscu pracy. 

Patrycja Czarnasiak: Pomoc innym pozwala nam wyzwolić w sobie wiele pozytywnej energii. Wsparcie to najlepszy sposób, aby być życzliwym i czuć się potrzebnym, a nam to zwyczajnie sprawia radość. Udzielanie pomocy to także szkoła bycia dobrym człowiekiem i dzięki temu możemy dowiedzieć się o sobie czegoś więcej.

Marek Nowak
Marek Nowak
Redaktor naczelny ISPortal, wcześniej związany między innymi z miesięcznikiem Mobile Internet. Artykuły dotyczące nowych technologii publikował także w portalu Trojmiasto.pl. Po godzinach tworzy opowiadania science-fiction, które ukazały się w kilku już pismach literackich (Nowa Fantastyka, Epea, QFant).

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze