TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Chmura dla klienta nieopłacalna?

Na ISP Forum jeden z użytkowników zapytał o świadczenie usługi dostępu do chmury dla klientów. Dyskusja wśród forumowiczów doprowadziła do konkluzji: nie opłaca się.

Czy ktoś z Was sprzedaje swoim klientom pamięć w chmurze na swoich serwerach […] jakie jest zainteresowanie? Jest tych chmur pełno, ale zawsze lepszy i szybszy dostęp jest do lokalnej sieci” – w ten sposób założyciel tematu rozpoczął konwersację.

Zauważono, że argument bliskości w przypadku usług chmurowych nie jest aż tak ważny („chmura ma to do siebie, że jest dostępna z każdej sieci”). Jeden z użytkowników zauważył ważną zależność: „jak to ma być naprawdę chmura, to powinien być to klaster, którego węzły znajdują się w kilku różnych lokalizacjach fizycznych. To z kolei mocno komplikuje sprawę i podnosi koszty wdrożenia, a potem utrzymania”.

Mnóstwo podmiotów oferuje usługi chmurowe, a ceny są niskie. Wychodzi, że włożona praca nie przekłada się na znaczący zysk. Do tego dochodzi jeszcze problem wykorzystania przestrzeni chmurowej przez użytkowników. Możliwe piractwo przyciągnie prokuratorów i liczne śledztwa. To dodatkowe problemy dla operatora.

Aż przypomniały mi się huby DC pod koniec XX w.” – wspomniał nostalgicznie forumowicz.

Będziesz dopłacał do interesu” – tym zdaniem zamknięto temat.

Założyciel tematu przyznał, że rozmówcy potwierdzili jego obawy. Na zakończenie padły jeszcze propozycje bardziej opłacalnych usług (SAAS) dla klientów: „utrzymywanie maszyny wirtualnej, wdrożenie oprogramowania i aktualizacje”.

Inne posty warte uwagi:

Zobacz też:

Michał Koch
Michał Koch
Dziennikarz i researcher. Tworzy teksty o najnowszych technologiach, 5G, cyberbezpieczeństwie i polskiej branży telekomunikacyjnej.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze