TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Apple łamie zasady zdrowej konkurencji? KE przyjrzy się działaniom giganta

Komisja Europejska wszczęła dwa postępowania antymonopolowe wobec Apple.

Dochodzenie to następstwo oddzielnych skarg firmy Spotify i dystrybutora e-booków oraz audiobooków, którzy zauważają, że zasady App Store zakłócają konkurencję na rynku strumieniowego przesyłania muzyki, e-książek i audiobooków.

„Aplikacje mobilne zasadniczo zmieniły sposób, w jaki uzyskujemy dostęp do treści. Apple ustanawia zasady dystrybucji aplikacji wśród użytkowników iPhone’ów i iPadów. (…) Musimy dopilnować, aby te reguły nie zakłócały konkurencji na rynkach, na których Apple konkuruje z innymi twórcami aplikacji, na przykład z usługą strumieniowania muzyki Apple Music lub z Apple Books. Dlatego postanowiłam przyjrzeć się dokładnie zasadom Apple App Store i ich zgodności z regułami konkurencji UE” – powiedziała wiceszefowa KE Margrethe Vestager odpowiedzialna za politykę konkurencji.

Chodzi w szczególności o dwa ograniczenia nałożone przez Apple w umowach z firmami, które chcą dystrybuować aplikacje wśród użytkowników urządzeń Apple. Pierwsze to obowiązkowe korzystanie z zastrzeżonego przez Apple systemu zakupów w aplikacji „IAP” do dystrybucji płatnych treści cyfrowych. Apple pobiera od twórców aplikacji prowizję w wysokości 30 proc. od wszystkich opłat abonamentowych za pośrednictwem IAP.

Drugie ograniczenie to zakaz informowania przez twórców aplikacji użytkowników o alternatywnych możliwościach zakupu poza aplikacjami. Zasady firmy uniemożliwiają programistom informowanie użytkowników o takich możliwościach zakupu, które są zwykle tańsze.

Komisja wszczęła również drugie postępowanie antymonopolowe wobec Apple, aby sprawdzić, czy aplikacja Apple Pay narusza unijne reguły konkurencji. Dochodzenie dotyczy m.in. sposobów integracji Apple Pay z aplikacjami handlowymi i stronami internetowymi na iPhone’ach i iPadach oraz ograniczeniami Apple’a w zakresie dostępu do funkcji komunikacji bliskiego zasięgu (NFC) na iPhone’ach w celu płatności w sklepach.

Technologia Apple nie może uniemożliwiać konsumentom skorzystania z innych technologii płatniczych. “Dlatego postanowiłam przyjrzeć się praktykom Apple dotyczącym Apple Pay i ich wpływowi na konkurencję” – podkreśliła wiceszefowa KE.

Źródło: PAP Biznes

PRZECZYTAJ NAJNOWSZY NUMER isprofessional

Najnowsze

Narzędzia do obróbki kabli firmy Jonard w xbest.pl!

xbest.pl został dystrybutorem dużego, amerykańskiego producenta - firmy Jonard, który znany jest z wytwarzania...

Nie czekaj, dołącz do Lokalnych!

Wsparcie i łączenie sił przyświecają małym i średnim operatorom telekomunikacyjnym od dawna. Wspólne działania...

Gmail i nowy sposób odpowiadania na e-maile

Gmail wprowadza zmianę. Będzie to nowy sposób odpowiadania na e-maile. Dla fanów czatów, który...

Programy CAD – projektuj bez ograniczeń z ZWCAD

ZWCAD 2024 to intuicyjne i kompleksowe oprogramowanie CAD, które umożliwia użytkownikom tworzenie precyzyjnych rysunków...