Prawo komunikacji elektronicznej żywo interesuje operatorów telekomunikacyjnych, bo wiele przepisów w nim zawartych dotyczy bezpośrednio ich branży. Do PKE wprowadzane są rozporządzenia, które wymagają od operatorów konkretnych działań. O tym, które rozporządzenia wymagają uwagi przedsiębiorców telekomunikacyjnych oraz wymagają zmian w dokumentacji abonenckiej i w jakim terminie należy je wprowadzić – opowiedział na X Jubileuszowym Zjeździe MiŚOT Maciej Jankowski z Kancelarii Prawnej Media.
– Jak pewnie większość z was wie, pod koniec zeszłego roku weszła w życie ustawa PKE (prawo komunikacji elektronicznej). Ale wielu nie wie, że to nie tylko ustawa, ale też pakiet około 40 rozporządzeń – zaczął prezentację Maciej Jankowski z Kancelarii Prawnej Media – Nie wszystkie są istotne dla operatorów telekomunikacyjnych, ale na takich się teraz skupimy – kontynuował.

– Najważniejsze są rozporządzenia abonenckie, czyli dotyczące waszych relacji z klientami – kontynuował wystąpienie Maciej Jankowski.
Rozporządzenia wchodzące w życie już niebawem
W pierwszej kolejności jest to ADR (polubowne rozpatrywanie sporów abonenckich), które wchodzi w życie już 1 stycznia 2026 roku. Jednak w większości przypadków nie wymaga zmiany umowy lub regulaminu.
Jest też rozporządzenie reklamacyjne. Datą jego wejścia w życie jest 14 marca 2026 roku.
Zgodnie z rozporządzenie wprowadzone będą zmiany w procedurze rozpatrywania reklamacji. Będą one dotyczyły:
– formy odpowiedzi na reklamację;
– ponownego doręczenia reklamacji.

– Dotychczas domyślą formą dotyczącą reklamacji był papier. Według nowego rozporządzenia to abonent może wskazać, w jaki sposób chce otrzymać odpowiedź na reklamację – poinformował ekspert KP Media – Jeśli nie wskaże takiego sposobu, to obowiązuje taki, jaki zapisany jest w umowie. Możecie zatem zamieścić tam taki sposób, jaki dla was jest najwygodniejszy – kontynuował.
Jeśli nie ma odpowiedniego zapisu w umowie, a klient nie wskazał sposobu, w jaki chce otrzymać odpowiedź na reklamację, to obowiązuje zasada, że odpowiedź dostarczana jest w takiej formie, w jakiej złożono reklamację.
Rozporządzenie dotyczące reklamacji u większości przedsiębiorców wymaga to zmian we wzorze umowy oraz regulaminie. Dlatego powinni przejrzeć oni regulaminy i dostosować je do rozporządzenia.
– Może wam się wydawać, że jest na to sporo czasu, ale trzeba pamiętać, że jeśli zmiana wchodzi w życie 14 marca, to musicie do 14 lutego dostarczyć klientom zmieniony regulamin. Dlatego radziłbym nie zostawiać tego na ostatnią chwilę i nie zwlekać z przygotowaniami nowych wersji dokumentów – powiedział ekspert KP Media.
Jeśli chodzi o rozporządzenie dotyczące udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami, to nadal brak projektu takiego rozporządzenia.
Warto jednak przypomnieć sobie, jakie przepisy wprowadzone w tej kwestii dotychczas i do czego w związku z tym zobligowani są operatorzy telekomunikacyjni świadczący usługi klientom i posiadający BOK-i.
Rozporządzenia w przygotowaniu
Trwają właśnie prace konsultacyjne czy konsultacje publiczne nad rozporządzeniem dotyczącym współpracy ze służbami. Operatorzy już teraz powinni przede wszystkim przeanalizować wprowadzenie jednolitego formatu pliku dot. gromadzenia i przekazywania danych retencyjnych. Wymaga to bowiem technicznego wdrożenia.
– Główna zmiana dotyczy tego, że dane mają teraz być zbierane w jednolitym formacie pliku, więc nie ma w tej kwestii dowolności – powiedział Maciej Jankowski.
Głównie z zasad PKE wynika roczna opłata telekomunikacyjna. Już teraz obowiązują nowe opłaty za numerację.
– Zmiana zawiera dwie istotne kwestie. Roczna opłata dla części przedsiębiorców wzrośnie i to trzykrotnie – zapowiedział ekspert KP Media – Ale jest też druga kwestia, czyli podniesienie progu, od którego opłata będzie obowiązywać. To 1000-krotność przeciętnego wynagrodzenia, więc wielu przedsiębiorców w ogóle nie będzie zobowiązanych do wnoszenia tej opłaty.
Istotne są również obowiązki sprawozdawcze i techniczne.
Temat ten należy monitorować w kolejnych miesiącach i przyglądać się planowanym przepisom w tym zakresie.
Plan Numeracji Krajowej już obowiązuje.


