TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Rzecznik drąży skałę

Zaangażowanie Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców w branży telekomunikacyjnej związane jest głównie z legislacją. W jednym z zespołów roboczych regularnie słychać głos i postulaty izb, w których zrzeszeni są lokalni dostawcy usług internetowych. Codzienna praca w tej instytucji obejmuje jednak także szereg spraw, które latami rozstrzygają się na salach sądowych i stopniowo zmieniają otoczenie biznesowe. 

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców jest specyficzną instytucją. Osoba pełniąca tę funkcję – aktualnie jest to Agnieszka Majewska (radczyni prawna z aplikacją sędziowską, wykładowczyni) – została powołana w czerwcu 2024 roku  przez Prezesa Rady Ministrów na sześcioletnią kadencję, a wydatki związane z funkcjonowaniem urzędu pokrywane są z budżetu państwa, z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw gospodarki. Przewidziane w ustawie budżetowej pieniądze na działalność Biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców to obecnie 18 mln zł rocznie. Mimo, że jest to najmniejszy budżet w stosunku do innych rzeczników, przedsiębiorcy w Polsce mogą uzyskać bezpłatną pomoc interwencyjną nie tylko w Warszawie, ale także w czterech oddziałach terenowych (Gdańsku, Białymstoku, Poznaniu i Krakowie Dzięki temu pomoc ta jest dostępna w całym kraju. 

Jednocześnie jednak rzecznik nie jest częścią administracji państwowej. Ba, często nawet występuje przeciwko niej w najostrzejszy przewidziany prawem sposób – na sali sądowej.

Strażnik praw

Rzecznik, jak czytamy w ustawie, stoi na straży praw mikro- oraz małych i średnich przedsiębiorców w rozumieniu ustawy z prawo przedsiębiorców, zwanej też potocznie konstytucją biznesu. Dba o poszanowania zasady wolności działalności gospodarczej, pogłębiania zaufania przedsiębiorców do władzy publicznej, bezstronności i równego traktowania, zrównoważonego rozwoju oraz zasady uczciwej konkurencji i poszanowania dobrych obyczajów oraz słusznych interesów przedsiębiorców. 

Kompetencje Rzecznika MŚP ograniczają się przy tym do działania w sprawach pomiędzy przedsiębiorcą, a urzędem, samorządem bądź instytucją państwową. Warto tu podkreślić, że w praktyce oznacza to, iż Rzecznik MŚP nie ma uprawnień do podejmowania działań w sporach toczących się pomiędzy przedsiębiorcami.

większość polskich urzędników nigdy nie prowadziło jakiejkolwiek działalności gospodarczej

– Głównym problemem z jakim się spotykamy, jest brak wzajemnego zrozumienia między biznesem i administracją. Wynika to stąd, że większość polskich urzędników nigdy nie prowadziło jakiejkolwiek działalności gospodarczej – mówi Krzysztof Traczyk, dyrektor gabinetu Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. – Przepływ osób, jaki rzecz jasna, czasem występuje, ogranicza się właściwie tylko do dużego biznesu i polityki. W branżach technologicznych, w tym także w telekomunikacji, dochodzą do tego nieustanne zmiany technologii i sposobu, w jaki korzystają z niej klienci. Trudno znaleźć urzędników, którzy za tym nadążają.  

Krzysztof Traczyk, dyrektor gabinetu Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców

Okazuje się też, że nawet współcześnie, po latach aktywności Rzecznika MŚP, izb gospodarczych, innych branżowych organizacji oraz mediów, wielu uczestników procesu legislacyjnego nadal nie ma wiedzy, że mali i średni przedsiębiorcy stanowią niemal jedną trzecią polskiego rynku telekomunikacyjnego. Biuro Rzecznika MŚP konsekwentnie o tym przypomina w swoich wystąpieniach do administracji publicznej.

Zdarta płyta z problemami

Tematyka posiedzeń Zespołu Roboczego ds. Telekomunikacji, który regularnie zbiera się w warszawskim biurze Rzecznika MŚP, nie zaskakuje i w zasadzie pokrywa się z tematyką poruszaną często także na naszym portalu. Ostatnie z nich dotyczyło na przykład propozycji rządowych w zakresie obowiązków sprawozdawczych i informacyjnych, jakie planowane są w ramach zmian w megaustawie. 

– Stoimy na stanowisku, że urząd, który chce uzyskać wiedzę posiadaną już przez inny urząd, nie powinien obciążać przedsiębiorców kolejnymi obowiązkami sprawozdawczymi i wyraziliśmy już tę opinię na piśmie – podkreśla Krzysztof Tkaczyk. – Na tym przykładzie ponownie widzimy też, że administracja próbuje wprowadzać rozwiązania, w których nie widać troski o dobre funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw. Konsekwentnie apelujemy, by zawsze zwracać uwagę na to, jaki wpływ będą miały nowe przepisy na opłacalność działalności gospodarczej – dodaje.

administracja próbuje wprowadzać rozwiązania, w których nie widać troski o funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw

Wśród innych tematów posiedzeń zespołu znajdziemy: rozporządzenie dotyczące opłaty reprograficznej, ustawę o ochronie  małoletnich przed dostępem do treści szkodliwych w internecie, administracyjne kary pieniężne stosowane wobec przedsiębiorców prowadzących wielobranżową działalność gospodarczą, opłaty za umieszczenie infrastruktury telekomunikacyjnej w pasie drogowym, czy nadregulację dotyczącą dostawców wysokiego ryzyka w ustawie o krajowym systemie cyberbezpieczeńśtwa. Niektóre z tematów powracają na posiedzeniach już od kilku lat. Na szczęście nie kończy się tu jednak tylko na debatach.

– Jednym z rezultatów naszych działań jest wprowadzenie ograniczenia kar administracyjnych, które zawsze, także w przepisach dotyczących branży telekomunikacyjnej, powinny być proporcjonalne do zakresu prowadzonej działalności. Firma zatrudniająca do dziewięciu osób nie może mieć przecież takich samych limitów, jak międzynarodowa korporacja – wymienia Krzysztof Tkaczyk.

Takich cichych sukcesów jest oczywiście więcej. Nie wszystkie trafiają do mediów.

Interwencje

Mniej znanymi są w szczególności rezultaty interwencji Biura Rzecznika MŚP w indywidualnych sprawach przedsiębiorców.. W tym zakresie Rzecznik MŚP ma następujące kompetencje:

  • może żądać od organów władzy publicznej złożenia wyjaśnień, udzielenia informacji lub udostępnienia akt i dokumentów w sprawach konkretnych przedsiębiorców;
  • wspierać przedsiębiorców na etapie postępowań administracyjnych, a w razie potrzeby także wnieść skargę do sądu administracyjnego;
  • wystąpić do odpowiednich urzędów z wnioskami o wydanie objaśnień prawnych szczególnie skomplikowanych przepisów dotyczących działalności gospodarczej;
  • w przypadku dostrzeżenia rozbieżności w stosowaniu prawa przez sądy, możliwość zwrócenia się o rozstrzygnięcie problemu do Naczelnego Sądu Administracyjnego czy Sądu Najwyższego.

Rzecznik podejmuje takie działania z urzędu lub na wniosek, zaś po zapoznaniu się z wnioskiem przedsiębiorcy może też: zainterweniować lub wskazać wnioskodawcy przysługujące mu prawa i środki działania a także przekazać sprawę do innego, odpowiedniego organu (np. do Rzecznika Praw Obywatelskich) lub odmówić podjęcia działania (odpowiednio to uzasadniając).

– Szacujemy, że do końca 2025 roku będziemy uczestniczyć w około 5,5 tys. sprawach interwencyjnych w całym kraju, z których tylko niewielka część ma wprost związek z działalnością telekomunikacyjną. Nie prowadzimy dokładnych statystyk z podziałem na branże, ale skupiamy się na zakresie spraw – wskazuje Katarzyna Kazulo-Borkowska, dyrektorka wydziału interwencji procesowej Biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. – Pojawiały się już jednak w naszej praktyce tematy związane z zajęciem pasa drogowego czy budową sieci.

Patologie systemu

Sprawy, w których Rzecznik MŚP interweniuje najczęściej, dotyczą zaś Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W tym zakresie specjalizuje się Oddział Terenowy Rzecznika w Gdańsku. Jedna z ostatnich spraw dotyczyła sporu jednej z przedsiębiorczyń z tą właśnie instytucją. Prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą kobieta została podczas e-wizyty błędnie pouczona przez urzędniczkę. 

– Sytuacja nie była wcale błaha i naruszała podstawowe zasady konstytucyjne – relacjonuje Monika Kościewicz, pełnomocniczka terenowa Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. – Powiedziano przedsiębiorczyni, że aby zapłacić mniejszą składkę powinna zawiesić działalność w dniu porodu, co też zrobiła. ZUS odmówił jej następnie wypłaty zasiłku porodowego, właśnie z powodu zawieszenia działalności. Po naszej interwencji sprawa o podleganie ubezpieczeniu w spornym dniu została ostatecznie wygrana.

Wiele spraw toczących się przeciw ZUS dotyczy podstawy wymiaru składki, a interwencje Rzecznika MŚP  mają nieraz charakter skargi nadzwyczajnej – środka, który przysługuje niewielu instytucjom w polskim systemie prawnym i pozwala na podważenie prawomocnych już wyroków sądowych.

– Zapoznając się ze sprawami z związanymi z ubezpieczeniem społecznym lub podatkami widzimy już pewne schematy działania administracji i znamy linię orzeczniczą sądów. Wiemy, co będzie możliwe i jak to zrobić. Dbamy też o to, żeby podejmowane przez nas działania były spójne – mówi Monika Kościewicz. 

Niepojący jest jednak fakt, że pomimo szeregu przegranych w sądzie spraw danego typu, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie uczy się na błędach, lecz wciąż wydaje błędne decyzje. Zdaniem przedstawicieli Biura Rzecznika MŚP, wynika to z tego, że odwołań jest niewiele. Podważane decyzje i przegrane sprawy stanowią więc – statystycznie – jedynie niewielki ułamek wszystkich działań ubezpieczeniowego molocha. 

Dla bezpieczeństwa i rozwoju

Stosunkowo nowym tematem związanym z telekomunikacją, jaki pojawił się w Biurze Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, jest bezpieczeństwo. 

– Dostrzegliśmy konieczność traktowania małych i średnich operatorów telekomunikacyjnych w sposób szczególny w kontekście obronności – stwierdza Krzysztof Tkaczyk. – W przypadku każdej sytuacji kryzysowej kluczowy jest transport wody i żywności, ale też dostęp do energii i łączności. Lokalni operatorzy zaś wielokrotnie zapewniają łączność nie tylko klientom indywidualnym, ale też szpitalom i urzędom. Z tego powodu powinni być zakwalifikowani do kategorii podmiotów ważnych dla funkcjonowania państwa. W sytuacjach kryzysowych, w tym także wojny, powinni być szczególnie traktowani np. w zakresie zaopatrzenia w paliwo do agregatów prądotwórczych. Jestem też zdania, że w przypadku mobilizacji, powinien nastąpić przydział służbowy pracowników małych i średnich przedsiębiorstw tej branży do firm, które prowadzą lub w których pracują – zaznacza.

w przypadku mobilizacji, powinien nastąpić przydział służbowy pracowników małych i średnich przedsiębiorstw teLEKOMUNIKACYJNYCH do firm, które prowadzą

Warta podkreślenia i wsparcia jest także inicjatywa dołączenia Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców do Rady Dialogu Społecznego. Skoro to sektor MŚP – jak podkreślają eksperci – jest główną siłą napędową polskiej gospodarki powinien mieć tam swojego reprezentanta. Przypomnijmy, że w 2024 roku sektor MŚP odpowiadał za około 45 proc. naszego produktu krajowego brutto, a pracowało w nim około 6,9 miliona osób.

Czytaj także:

Marek Nowak
Marek Nowak
Redaktor naczelny ISPortal, wcześniej związany między innymi z miesięcznikiem Mobile Internet. Artykuły dotyczące nowych technologii publikował także w portalu Trojmiasto.pl. Po godzinach tworzy opowiadania science-fiction, które ukazały się w kilku już pismach literackich (Nowa Fantastyka, Epea, QFant).

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze