TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

AI i kompetencje miękkie – motory technologicznego wzrostu

Na ogólnopolskim Zjeździe MiŚOT w Wiśle odbyły się prelekcje i dyskusje poruszające tematykę możliwego wykorzystania AI w pracy lokalnych operatorów telekomunikacyjnych. Podsumowaliśmy je w dyskusji na naszych łamach. Druga edycja badania AI Workforce Consortium wskazuje jednak wyraźnie – aby skutecznie funkcjonować w branży ICT specjaliści muszą łączyć wiedzę techniczną z zakresu sztucznej inteligencji z kompetencjami miękkimi.

Konsorcjum AI Workforce opublikowało we wrześniu drugą edycję badania ICT in Motion: The Next Wave of AI Integration. Wskazuje ono, że role związane z AI stają się głównym motorem wzrostu na rynku technologii.

Raport AI Workforce Consortium analizuje 50 ról w sektorze ICT w krajach G7 i wskazuje, że 7 z 10 najszybciej rozwijających się stanowisk związanych jest ze sztuczną inteligencją. Opiera się na analizie ogłoszeń rekrutacyjnych zebranych przez Cornerstone i Indeed w okresie od lipca 2024 do czerwca 2025 w krajach G7, czyli w Kanadzie, Francji, Niemczech, Włoszech, Japonii, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych.

Z tegorocznego raportu, jak i wcześniejszych analiz wiemy, że zapotrzebowanie na kompetencje związane ze sztuczną inteligencją rośnie w tempie wykładniczym i będzie dalej przyspieszać – wskazuje Himanshu Palsule, CEO Cornerstone. – Ale obok wiedzy technicznej równie ważne stają się umiejętności miękkie. Organizacje muszą kształtować kulturę zwinności i adaptacji, tylko w ten sposób będą mogły się rozwijać i odnosić sukcesy.

Kluczowe wnioski z raportu:

  • Kompetencje AI stają się powszechne w rolach technologicznych: 78 proc. analizowanych ról w ICT wymaga kompetencji związanych ze sztuczną inteligencją.
  • Role związane z AI dominują wzrost rynku pracy w branży tech: 7 z 10 najszybciej rozwijających się ról w ICT związanych jest z AI, m.in. inżynier AI/ML, specjalista ds. ryzyka i zarządzania AI oraz inżynier NLP.
  • Etyka i zarządzanie AI są kluczowe: zapotrzebowanie na umiejętności w zakresie zarządzania AI wzrosło o 150%, a w zakresie etyki AI o 125 proc.
  • Rosnący deficyt umiejętności technicznych i znaczenie kompetencji miękkich: największe braki kompetencyjne dotyczą m.in. generatywnej AI, dużych modeli językowych, inżynierii promptów, etyki i bezpieczeństwa AI. Jednocześnie coraz wyżej cenione są kompetencje miękkie, takie jak komunikacja, współpraca i przywództwo.
  • Wzrost znaczenia specjalistycznych umiejętności AI: gwałtownie rośnie popyt na kompetencje takie jak bezpieczeństwo AI (+298 proc.), adaptacja modeli bazowych (+267 proc.), odpowiedzialna AI (+256 proc.) czy systemy multi-agentowe (+245 proc.).
  • Największe centra rozwoju miejsc pracy w AI: Dolina Krzemowa odnotowała wzrost liczby ofert pracy związanych z AI o 156 proc., a za nią plasują się Londyn i Toronto. Nowe ośrodki to m.in. Manchester, Lyon i Vancouver, każdy z ponad 70 proc. wzrostem.

W świecie, w którym AI kształtuje nasze życie i pracę, człowiek pozostaje w centrum zmian – stwierdziła Francine Katsoudas, Chief People, Policy & Purpose Officer w Cisco. – Umiejętności związane ze sztuczną inteligencją otwierają nowe możliwości, ale to połączenie wiedzy technicznej z ludzkimi kompetencjami, takimi jak współpraca i przywództwo, stworzy lepszą przyszłość. Naszą misją jest budowanie kompetencji pracowników gotowych na nową erę wzrostu oraz zapewnienie ludziom na całym świecie szansy na naukę, rozwój i korzystanie z tych zmian.

Konsorcjum zobowiązało się do podniesienia kwalifikacji i przekwalifikowania 95 milionów osób na całym świecie w ciągu 10 lat.

AI zmienia samo DNA zawodów, a tym samym redefiniuje rynek pracy, jaki znamy – powiedziała Svenja Gudell, główna ekonomistka Indeed. Naszą misją w Indeed jest pomoc ludziom w znalezieniu pracy, a to oznacza zapewnienie im dostępu do kompetencji i szans, jakich wymaga nowa era. Dzięki współpracy z Konsorcjum AI Workforce możemy sprawić, że innowacje i możliwości będą postępować ramię w ramię, aby więcej osób mogło odnieść sukces w przyszłej pracy.

Można oczywiście ripostować, że konsorcjum, którego liderem jest Cisco, a w jego skład wchodzą m.in. Accenture, Cornerstone, Eightfold AI, Google, IBM, Indeed, Intel, Microsoft i SAP, nie jest organizacją definiującą aktywność lokalnych operatorów, warto jednak zdawać sobie sprawę ze światowych trendów.

Czytaj także:

AI Act – zaczęły obowiązywać kolejne przepisy – ISPortal

Coraz więcej AI w data center – ISPortal

Gigafabryki AI. Czy Europa buduje cyfrową potęgę, czy kosztowną iluzję? – ISPortal

Marek Nowak
Marek Nowak
Redaktor naczelny ISPortal, wcześniej związany między innymi z miesięcznikiem Mobile Internet. Artykuły dotyczące nowych technologii publikował także w portalu Trojmiasto.pl. Po godzinach tworzy opowiadania science-fiction, które ukazały się w kilku już pismach literackich (Nowa Fantastyka, Epea, QFant).

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze