TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Podatki od Big Techów – czy płacą tyle, ile powinny?

Podatek cyfrowy jest głośnym tematem w ostatnim czasie. Krzysztof Gawkowski, minister cyfryzacji zapowiada, że będzie wprowadzony niezależnie od gróźb jakie w związku z tym płyną z USA. Donald Trump chce odwetowo na państwa wprowadzające taki podatek nakładać cła. Jednak zanim ta sytuacja się wyjaśni i ostatecznie będzie wiadomo czy i jaki podatek cyfrowy pojawi się w Polsce, zobaczmy jak kwestie podatkowe Big Techów wyglądają obecnie.

Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada zmiany w opodatkowaniu obecnych w Polsce globalnych koncernów cyfrowych.

Jestem przekonany, że podatek cyfrowy w Polsce to jest podatek równościowy, że big techy mają obowiązek płacić, tak jak polskie firmy, na polską gospodarkę – stwierdził Krzysztof Gawkowski.

Podatek może wejść w życie na początku 2027 roku. Obejmie koncerny o rocznych przychodach globalnych przekraczających 750 mln euro. Jednak podatek płacony będzie od tego, co zarabiają one w Polsce.

Ile tak naprawdę tutaj zarabiają i jak wygląda obecna sytuacja podatkowa Big Techów?

Zyski Google w Polsce osiągają miliardy złotych

Alphabet jest koncernem posiadającym Google i YouTube’a. W Polsce żadna z firm nie zajmuje się sprzedażą oferty reklamowej ani subskrypcyjnej platform koncernu.

Google Poland realizuje wyłącznie usługi z obszaru marketingu czy badań i rozwoju dla innych podmiotów, które należą do Alphabet, ale znajdują się w innych krajach. To Google Ireland i amerykański Google. Pozwala to księgować zyski wypracowywane w Polsce z obciążeniem kosztami innych firm.

W 2024 r. Google w Polsce wypracowało rekordowe przychody w swojej historii

Firma osiągnęła 1,53 miliarda złotych, co było wzrostem o 20,5 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Jednocześnie firma wykazała wzrost kosztów operacyjnych również wyższy o 20,5 proc. Niemniej jej zysk netto zwiększył się ze 100,88 mln zł do 127,89 mln zł. Za tym poszły większe podatki. Z 29,48 mln zł w 2023 r. wzrosły do 37,85 mln zł w roku 2024.

Druga ze spółek Aphabet działająca w Polsce to Google Cloud Poland. Związane jest to z potrzebami rozwoju w Warszawie tzw. regionu Google Cloud. Jest to centrum infrastruktury technicznej i oprogramowania dla klientów z całej Europy Środkowo-Wschodniej. Przedsięwzięcie odbywa się we współpracy z państwowym podmiotem – Operatorem Chmury Krajowej.

W 2024 r. Google Cloud Poland osiągnęła 148,15 mln zł przychodów ze sprzedaży usług. Był to lekki spadek w porównaniu do roku 2023, gdy przychód wyniósł 152,45 mln zł. Prawie całość firma wypracowała od kontrahentów krajowych.

Ale obroty Google Clound Poland były wyższe, gdyż zdecydowaną większość stanowi reselling rozwiązań od zagranicznych firm z Alphabetu. W 2024 r. wyniosły one aż 670,11 mln zł, co było znaczącym wzrostem do roku poprzedniego, gdy wyniosły 574,13 mln zł.

Podatki od takich sum byłyby ogromne, ale firma jednocześnie przeznaczyła na zakupy w ramach koncernu – 577,14 mln zł, z czego większość to zakupy od Google Cloud EMEA. Do tego dochodzą wzrosty kosztów operacyjnych ze 128,32 mln zł do 131,94 mln zł. Prowadzi to do uzyskania zysku netto na poziomie 6,52 mln zł.

Finalnie podatek naliczony firmie to 2,73 mln.

W sumie obie spółki Google w Polsce oddały fiskusowi w 2024 r. 40,58 mln zł

Microsoft w Polsce prowadzi usługi doradcze dla Irlandii

Microsoft w Polsce prowadzi działalność opartą o usługi dla dwóch firm koncernu zarejestrowanych w Irlandii. Jest to klasyfikowane w raportach finansowych jako usługi doradcze.

Od lipca 2023 do czerwca 2024 odnotowano spadek przychodów z 522 mln zł do 494,92 mln zł. Jednocześnie ograniczono koszty i zysk spółki wzrósł osiągając 143,35 mln zł. Wzrosła także kwota zaksięgowanego podatku dochodowe z 31,34 mln zł do 35,54 mln zł.

Jesienią 2020 r. założono również spółkę Microsoft Poland Operations. Odbyło się to kilka miesięcy po zapowiedzi uruchomienia w Polsce nowego data center i zainwestowania miliarda dolarów w rozwój Polskiej Doliny Cyfrowej. Kolejne zapowiedzi inwestycyjne firmy Microsoft były również obiecujące.

Obecny rok obrachunkowy oraz kolejny, będzie w głównej mierze zorientowany na dokończenie inwestycji, związanej z otwarciem nowego centrum danych Microsoft w Polsce, która stanowi część globalnej chmury, zapewniającej szerokiemu krajowemu ekosystemowi tzw. startupów, przedsiębiorcom, przedsiębiorstwom i podmiotom publicznym, dostęp do bezpiecznych usług w chmurze klasy korporacyjnej – wyliczył Microsoft w sprawozdaniu za 2024 r.

Microsoft Poland Operations odnotował skokowy wzrost przychodów z 372,61 do 727,84 mln zł. W stronę kosztową oprócz działalności operacyjnej wliczana jest również spłata zadłużenia w ramach koncernu.

W rezultacie zysk to 43,15 mln zł, a kwota naliczonego CIT osiągnęła 12,03 mln zł

Meta Platforms odsprzedaje reklamy

Meta Platforms stosuje podobny schemat jak Google Cloud Poland – spółka Aplhabetu. Meta jest właścicielką Facebooka, Instagrama, Messengera i WhatsAppa, a od kilku lat w swoim bilansie uwzględnia odsprzedaż usług reklamowych dla wybranych polskich kontrahentów, ale nie tylko.

W roku 2024 spółka osiągnęła wzrost przychodów brutto o 24,4 proc. i osiągnęła przychody na poziomie 1,82 mld zł. Zwiększyła też koszty odsprzedaży reklam. Spółce Meta Platforms Ireland polska odnoga zapłaciła 1,65 mld zł, a amerykańskiej spółce Meta Platforms – 499,8 mln zł.

Dzięki takim wyliczeniom przychody netto Facebook Poland wyniosły w rozliczeniu rocznym jedynie 165,15 mln zł

Czysty zysk – po odliczeniu kosztów operacyjnych – wyniósł 42,48 mln zł, a firma zapłaciła 10,63 mln zł podatku dochodowego.

TikTok zarabia, ale w Polsce nie płaci za wiele

TikTok jest trzecią najpopularniejszą platformą społecznościową w Polsce. Przed nim są tylko Facebook i Instagram. Jednocześnie pod względem średniego czasu korzystania przez użytkowników wyprzedza obu konkurentów.

Azjatycki koncern Bytedance – właściciel TikToka- spółkę Hyperbola założył w Polsce sześć lat temu. Ale nie zajmuje się ona sprzedażą oferty reklamowej dla klientów z naszego kraju, tylko realizuje usługi badawczo-rozwojowe i sprzedażowo-marketingowe dla brytyjskiej firmy TikTok Information Technologies UK.

W 2024 roku spółka zwiększyła przychody sprzedażowe o 9,8 proc. i osiągnęła 56,71 mln zł.. W tym czasie koszty operacyjne wzrosły o 5,8 proc. do 50,57 mln zł.

W rezultacie w Polsce TikTok wypracował 6,1 mln zł zysku operacyjnego i 875 tys. zł zysku czystego

Do polskiego fiskusa trafia w rezultacie niewiele, bo 958,7 tys. w 2023 r. i 917,5 tys. w roku 2024.

Netflix obchodzi podatki przez odpowiednie zasady przyjmowania subskrypcji

Połowę czasu spędzanego przez polskich internautów na platformach streamingowych z treściami wideo pochłania Netflix. Jednak to nie założona w Polsce w 2021 r. spółka Netflix Services Poland jest operatorem platformy i przyjmuje subskrypcje.

Polski oddział zajmuje się usługami marketingowo-reklamowymi, badawczo-rozwojowymi i wsparciem w zakresie treści. Całość przychodów czerpie od dwóch zagranicznych podmiotów zależnych Netflix-a. W 2024 r. przychody te wyniosły 249,22 mln zł

Rosną też wydatki operacyjne firmy chociażby z uwagi na przeszło dwukrotne zwiększenie liczby zatrudnionych osób. W sumie wydatki operacyjne firmy to 233,77 mln zł. Oznacza to czysty zysk na poziomie12,09 mln zł, a podatek dochodowy – 3,39 mln zł.

Podsumujmy CIT Big Techów

Wymieniać BigTechy można długo i widać, jak nieproporcjonalne do rodzimych firm mają one obroty. Najłatwiej dowiedzieć się, kto ile płaci, zestawiając je pod względem wysokości CIT. Za 2024 rok wyglądało to następująco:
-Alphabet (Google): 40,58 mln zł;
– Meta (Facebook): 10,63 mln zł;
ByteDance (TikTok): 0,92 mln zł;
– Netflix: 3,39 mln zł;
Uber: 3,82 mln zł;
Microsoft: 47,57 mln zł;
– Amazon: 76,4 mln zł.


Dużo to czy mało – zależy do czego porównywać. Pewnym jest, że skoro firmy w Polsce zarabiają miliardy, to mogłyby się sprawiedliwiej dzielić, do czego właśnie prowadzić ma podatek cyfrowy.

Źródło: Wirtualne Media

Czytaj także:

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze