Raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego podaje kwoty, na jakie wycenione są dane polskich użytkowników Google i Facebooka. Dane dotyczą przychodów, jakie dla dwóch platform generują polscy użytkownicy.
Polski Instytut Ekonomiczny podaje, że realne przychody generowane przez polskich użytkowników są wyższe niż te, które Google i Facebook podają dla potrzeb organów podatkowych.
Pojedynczy polski użytkownik generuje dla Google dochód na poziomie 10,16 złotych. Dlatego oszacowano, że łączny przychód z polskich użytkowników w 2020 r. wyniósł dla tej firmy 4,025 mld zł.
Adekwatne szacunki zostały przedstawione dla Facebooka. Tym razem przychód generowany przez pojedynczego użytkownika oszacowano na 8,52 zł. Łącznie w 2020 r. było to 2,196 mld zł.
– Polacy są niechętni temu, aby platformy cyfrowe na szeroką skalę wykorzystywały ich dane. Za obecną sytuację, w której platformy cyfrowe mają dostęp do wszystkich naszych danych oraz wyświetlają spersonalizowane reklamy, przeciętny użytkownik oczekiwałby pieniężnej rekompensaty – mówi Ignacy Święcicki, kierownik zespołu gospodarki cyfrowej w Polskim Instytucie Ekonomicznym.
Opracowania podaje, że 87 proc. badanych uznaje, że firmy wiedzą o nas za dużo. Większej dla nich kontroli chciałoby 84 proc. badanych.
Źródło: wirtualnemedia.pl