1 na 5 kobiet uznaje, że płeć ma znaczenie przy przyznawaniu awansów i podwyżek. I jednocześnie ich płeć jest tą, która traktowana jest gorzej. 25 proc. kobiet na stanowiskach menedżerskich nie czuje się w pracy doceniana. „Bariery do Kariery. Raport z badania Kobiet-Liderek” przeprowadzonego na zlecenie CLUE PR pokazuje niewesołą sytuację kobiet w biznesie.
Badanie zostało zrealizowane w styczniu br. na próbie ponad 450 kobiet na kierowniczych stanowiskach w panelu Ariadna. Jego zadaniem było mapowanie przeszkód i wyzwań stawianych kobietom na drodze do rozwoju zawodowego. Przebadano wyzwania systemowe, ale też stereotypy czy sposoby zachowania wpływające negatywnie na kobiety w miejscu pracy. Wnioski z badań nie są wesołe.
Nawet kobiety na stanowiskach menedżerskich postrzegają swoją rolę w firmie nie jako przywódczą ale wspierająca. W ten sposób odpowiedziało aż 61 proc. z nich. 40 proc. uważa swoje osiągnięcia za przeciętne.
34 proc. z respondentem deklaruje, że wyzwaniem jest dla nich zabieranie głosu, a staranie się o awans to problem prawie połowy z nich. Ale też atmosfera w pracy nie ułatwia ich sytuacji. 1 na 5 kobiet pytana jest w miejscu pracy o życie prywatne, a ponad 20 proc. doświadcza komentarzy na temat wyglądu. Niestety zarówno ze strony mężczyzn jak i innych kobiet.
Także godzenie życia domowego i zawodowego jest wciąż dla kobiet ogromnym wyzwaniem.
Niemal 40proc. kobiet uważa, że musiałoby poświęcić życie rodzinne, żeby więcej osiągnąć w życiu zawodowym. Ponad 20 proc. ma także wyrzuty sumienia, że bardziej poświęcając się pracy, zaniedbuje życie rodzinne.
Liderki na stanowiskach decyzyjnych, dyrektorskich, kierowniczych najczęściej można znaleźć w handlu, działalności usługowej czy edukacji. Niestety w branży ICT menadżerki nie pojawiają się często. Wydaje się, że to obszar wyjątkowo zmaskulinizowany. A może zwiększenie liczby kobiet także na stanowiskach menedżerskich odświeżyło by spojrzenie na branże i spojrzenia branży na wyzwania przed jakimi staje.
Źródło: „Bariery do Kariery. Raport z badania Kobiet-Liderek” CLUE PR