Trwa dyskusja wokół projektu ustawy mającej wprowadzić składki z tytułu reklamy internetowej oraz składki z tytułu reklamy konwencjonalnej. Związek Pracodawców Prywatnych Mediów oraz Konfederacja Lewiatan wzywa rząd do wycofania się z pomysłu takiego podatku.
Według nich jeszcze jeden podatek, który pojawia się w okresie pandemii, doprowadzi do jeszcze większego spowolnienia gospodarczego w branży. Wracają tu do kwestii lipca 2020 roku, gdy w ramach antykryzysowej tarczy 3.0. została wprowadzona opłata od audiowizualnych usług medialnych na żądanie – tzw. Podatek od VoD.
– Kolejny podatek uderzy w najważniejsze źródło przychodu prywatnych mediów – reklamę. Biorąc pod uwagę strukturę przychodów mediów publicznych nie mamy wątpliwości, że ta regulacja wpłynie negatywnie właśnie na rynek mediów prywatnych w Polsce, zwiększając niepewność inwestycyjną i ograniczając jej rozwój. Projektowana regulacja dubluje bardzo zaawansowane prace nad podatkiem cyfrowym toczące się na forum OECD oraz unijnym. Samodzielne wprowadzenie nowego podatku zdecydowanie pogorszy konkurencyjność polskich mediów – mówi Krzysztof Kajda z Konfederacji Lewiatan.
Zebrane poprzez podatek pieniądze miałyby wspierać kulturę (Fundusz Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów oraz Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków), system ochrony zdrowia (NFZ) oraz zapewnić medialny pluralizm (więcej o tym pisaliśmy w tekście:https://isportal.pl/znane-sa-zalozenia-projektu-ustawy-wprowadzajacej-podatek-od-reklamy/).
Protestującym przedsiębiorcom nie podoba się też fakt, że chociaż podatek ma wspierać walkę ze skutkami pandemii, to nie ograniczono go czasowo wiążąc z istnieniem pandemii, ale raz wprowadzony pozostanie na stałe.
ZPPM i Lewiatan ostrzegają, że podatek zagrozi gospodarczej egzystencji mediów i zmniejszy ich liczbę. Wpłynie to także na wzrost cen reklam, co finalnie odbije się na samych konsumentach. Jako przykład podobnego działania wskazują podatki od sprzedaży detalicznej i napojów słodzonych, które pojawiły się w 2021 r., a których skutki odczuwają wszyscy obywatele podczas zakupów.
Przedsiębiorcy zwracają też uwagę na przepisy przejściowe, w których pojawiły się zmiany w ustawie o radiofonii i telewizji. Chodzi o zwiększenie z 33 proc. do 49 proc. limitu kwartalnego czasu nadawania audycji i muzyki w języku polskim. Uznają takie zmiany za niedopuszczalne.
Podając te wszystkie wątpliwości i argumenty przeciwko ustawie Związek Pracodawców Prywatnych Mediów oraz Konfederacja Lewiatan wzywają rząd do wycofania się z wprowadzenia podatku od reklamy.
Źródło: http://konfederacjalewiatan.pl/