UKE przeprowadził w 2020 roku badanie konsumenckie wśród dzieci, rodziców i nauczycieli. Pokazuje ono sposoby korzystania najmłodszych z usług telekomunikacyjnych z uwzględnieniem nauki zdalnej.
Korzystanie z telefonu komórkowego, którego posiadanie deklaruje 80 proc. dzieci w wieku szkolnym, rozpoczyna się w wieku 7-8 lat. Najczęściej są to smartfony. Nie ma wyraźnego rozróżnienia czy częściej urządzenie jest w ofercie abonamentowej czy na kartę.
Prawie wszystkie dzieci w wieku szkolnym – bo aż 97 proc. – korzystają z internetu. Wiek inicjacji także tutaj określany jest na 7-8 lat.
Najczęściej do nauki zdalnej wykorzystywany był sprzęt, który znajdował się w gospodarstwie domowym (laptop lub komputer), jedynie 4 proc. badanych korzystało w tym celu ze sprzętu udostępnionego przez szkołę.
Wydatki, jakie ponoszone są na telefon dziecka, to najczęściej 21-30 zł, a dodatkowo płatne usługi pojawiają się u 25 proc. najmłodszych (najczęściej są to gry).
2/3 rodziców deklaruje, że stosuje jakieś formy kontroli nad tym, w jaki sposób dziecko korzysta z telefonu. Najpopularniejszą metodą jest po prostu rozmowa z dzieckiem i ustalenie zasad korzystania z urządzenia, ale też ustawienie zabezpieczeń czy specjalnej aplikacji do kontroli rodzicielskiej.
80 proc. rodziców stwierdziło, że dziecko samodzielnie instaluje wybrane aplikacje na swoim telefonie.
W badaniu nauczycieli okazało się, że jedynie połowa z nich stosuje zabezpieczenia, które mają zabezpieczyć ich prywatność przy korzystaniu z sieci. Najczęściej jest to proxy lub VPN.
60 proc. nauczycieli uznaje, że w internecie jest za dużo treści zawierających seks, przemoc i przekleństwa. 30 proc. nie widzi takiego problemu.
Sama edukacja w trybie online była wyzwaniem nie tylko dla uczniów, ale też dla nauczycieli. Tylko ¼ z nich miała wcześniejsze doświadczenia w prowadzeniu takich lekcji.
Ocena takiej formy nauczania jest różnorodna. 40 proc. nauczycieli jest do niej pozytywnie nastawionych, przeciwnego zdania jest podobny odsetek badanych. Według badanych przygotowanie do tak przeprowadzanych lekcji wymaga od nich więcej czasu niż przy tradycyjnej formie edukacji.
Pełne raporty z badania dostępne są na stronie:https://www.uke.gov.pl/akt/badanie-konsumenckie-dzieci-i-rodzicow-oraz-nauczycieli-2020,372.html