TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

Stowarzyszenie e-Południe podsumowało 2020 rok

Mali i Średni Operatorzy Telekomunikacyjni nadal mogą liczyć na wsparcie swej działalności ze strony Stowarzyszenia e-Południe. Zgodnie z zapowiedzią zarządu, rozpoczęte projekty na rzecz środowiska będą nadal rozwijać się. Pojawią się też nowe przedsięwzięcia. 21 stycznia odbyło się pierwsze Wirtualne Spotkanie MiŚOT-ów, na którym zarząd Stowarzyszenia i liderzy projektów podsumowali miniony rok i przedstawili plany na 2021 rok. 

Podczas spotkania zaprezentowano kluczowe przedsięwzięcia e-Południa: EPIX, MdO, MdS, MdM, TeleCentrum, TeleOdpowiedzialni, TeleKlasa, MiWiedza i Lokalni. Omówione zostały również najistotniejsze zmiany w prawie, które wpłynęły na działalność operatorów. 

– Pandemia nie pokrzyżowała nam planów we wszystkich obszarach. Wiele udało się zrobić. Dobrym przykładem jest EPIX, który przez 12 miesięcy rozwinął się i dostarczał MiŚOT-om niezastąpiony produkt, dodatkowo taniejący kilka razy w ciągu roku. W tym obszarze nawiązaliśmy również współpracę z wieloma dużymi firmami, także zagranicznymi. Mamy jednak w e-Południu projekty, które ze względu na pandemię rozwijały się wolniej. Zabrakło osobistych spotkań roboczych, nasi partnerzy nie zawsze byli w stanie sprostać naszym oczekiwaniom. Na ich dynamiczny rozwój przyszła pora w 2021 roku – mówi Krzysztof Czuszek, członek zarządu Stowarzyszenia e-Południe.

Historia EPIX-a sięga lat 2007-2008, kiedy śląskie lokalne sieci internetowe zaczęły łączyć się, a ich właściciele skupili się w ramach Stowarzyszenia e-Południe. EPIX wystartował oficjalnie w 2010 roku. Dziś jest największym w Polsce punktem wymiany ruchu zapewniającym dostęp do taniej i wysokiej jakości transmisji danych z większości węzłów telekomunikacyjnych w Polsce. EPIX posiada trzy węzły wymiany ruchu w Polsce: w Katowicach, Warszawie i Poznaniu. Węzły działają na zasadzie not-for-profit i są finansowane przez uczestników projektu. Obecnie skupiają ponad 800 operatorów telekomunikacyjnych i dostawców treści.

Ważnym przedsięwzięciem dla Małych i Średnich Operatorów Telekomunikacyjnych okazał się projekt MdO. Dzięki inicjatywie Stowarzyszenia e-Południe operatorzy wystartowali wspólnie w postępowaniu NASK na budowę Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE).  Dzięki temu do MiŚOT-ów trafiło ponad 3 tys. lokalizacji, a 2 tys. szkół zostało już podłączonych. W efekcie w 2020 roku 250 operatorów zarobiło prawie 6 mln złotych. Do 2025 roku szacowane przychody MiŚOT-ów z OSE przekroczą 40 mln złotych. MdO szykuje się do kolejnych przetargów. Z kolei MdS zapewni operatorom większe cyberbezpieczeństwo w sieci. Ryzyko ataków hackerskich jest coraz większe, w związku z tym Stowarzyszenie e-Południe przygotowało wspólnie z instytutem EMAG inicjatywę, która ma zagwarantować większy komfort działania.  

Lokalni są kolejnym projektem, który pomoże środowisku operatorów zwiększyć sprzedaż i wesprze ich w działaniach marketingowych. Obecnie aktywiści Stowarzyszenia oraz zaangażowane w przedsięwzięcie firmy pracują nad przygotowaniem narzędzi, które ułatwią wyszukiwanie potencjalnym klientom lokalnych operatorów. Stowarzyszenie zainicjowało również w 2020 roku akcję „Lokalni są fajni” promującą korzystanie z usług mniejszych dostawców, która miała ponad 1,7 mln wyświetleń.

W Stowarzyszeniu e-Południe realizowane są również inne przedsięwzięcia na rzecz MiŚOT-ów mające charakter społeczny. – Zakończyliśmy trzecią edycję konkursu TeleOdpowiedzialni. W 2020 roku poziom otrzymanych przez nas zgłoszeń był wyraźnie wyższy niż rok temu. Intensywnie rozwija się również projekt TeleCentrum, który zapewnia operatorom usługę call center. Jesteśmy dumni, że w przedsięwzięcie zaangażowały się osoby niepełnosprawne. Naszą odpowiedzią ad hoc na pandemię, przygotowaną dla placówek oświatowych, był projekt TeleKlasa. Grupa programistów oraz Aniołów Mocy Obliczeniowej w niewiele ponad miesiąc intensywnej pracy stworzyła gotowy produkt, z którego równocześnie korzystało ponad 800 uczniów. W 2021 roku będziemy go rozwijać i poszerzać krąg użytkowników – wylicza Sebastian Kachel, członek zarządu Stowarzyszenia e-Południe.

– 2020 rok był dla nas pracowity, choć nietypowy. Mali i Średni Operatorzy Telekomunikacyjni, których skupia Stowarzyszenie e-Południe, zdali egzamin. Nasza lokalność okazała się atutem. Gdy duzi operatorzy zamykali punkty obsługi w galeriach i wielkich sklepach, my funkcjonowaliśmy praktycznie bez zakłóceń, choć w nowych realiach epidemicznych. Podpisywaliśmy umowy, jeździliśmy do klienta, doradzaliśmy, podłączaliśmy, modernizowaliśmy… Ludzie przekonali się, że mali operatorzy są niezawodni i mają dobry produkt telekomunikacyjny. W Stowarzyszeniu nadal będziemy wspierać te działania, bo sami jesteśmy MiŚOT-ami – podsumowuje Adam Kossowski, prezes zarządu Stowarzyszenia e-Południe.

Transmisję na żywo z wydarzenia oglądało jednocześnie ponad 200 osób, przedstawiciele zarządu odpowiadali też na nadsyłane na bieżąco pytania operatorów dotyczące zarówno zagadnień czysto technicznych związanych z EPIXem, jaki i kwestii dotyczących TeleCentrum, przetargów publicznych i współpracy z innymi projektami Stowarzyszenia.

Adam Kossowski
Paweł Gniadek
Paweł Gniadek
Doświadczony ekspert w obszarze komunikacji, z ponad 25-letnim stażem, ma w dorobku pracę w mediach, agencjach public relations, jak również spółkach, także dużych - giełdowych. Wraz ze współpracownikami tworzył efektywne struktury komunikacyjne i promocyjne, przygotował i nadzorował w obszarze komunikacji i promocji wiele skutecznych projektów (np. IPO, duże przejęcia, sprzedaż, konsolidacja) i kampanii, nadzorował i prowadził ambitne i bardzo efektywne projekty sponsoringowe, opracował regulacje z obszaru promocji – strategie public relations, strategie marki, strategie CSR, zasady sponsoringu, zasady promocji – a przede wszystkim skutecznie je wdrażał. W dorobku ma (wraz z zespołami) liczne nagrody i wyróżnienia, w tym m.in. wiele nagród za najlepszy raport roczny, a także przyznawane przez Gazetę Giełdy „Parkiet” dwie pierwsze nagrody za najlepsze relacje inwestorskie w latach 2014 i 2015. W 2012 roku otrzymał tytuł „Człowiek PR-u 2012” przyznawany przez branżowy miesięcznik Brief.

przeczytaj najnowszy numer isporfessional

Najnowsze