Urząd Komunikacji Elektronicznej przedstawił „Badanie klientów instytucjonalnych przeprowadzone w 2022 roku”. Polskie firmy najczęściej korzystały z telefonii mobilnej. Na drugim miejscu znalazł się internet. Z usług telefonii stacjonarnej korzystał jedynie co czwarty przedsiębiorca.
Internet w firmie
W 2022 r. z dostępu do internetu korzystało 91,4 proc. firm. Były to jednak różne rodzaje dostępu do internetu:
– dostęp mobilny w telefonie – 70,7 proc.
– dostęp do internetu stacjonarnego – 49,7 proc.
– dostęp do internetu mobilnego na komputerze- 23,4 proc
– dostęp do internetu na innym urządzeniu przenośnym – 20,4 proc.
Średni miesięczny koszt zależny był od rodzaju internetu, z jakiego korzystała firma. W przypadku internetu mobilnego wynosił 137,989 zł, a w przypadku internetu stacjonarnego był niższy i wynosił 119,36 zł.
Firmy posiadające dostęp do internetu zauważają ważną rolę, jaką w nich pełni. Dla 36,5 proc jest on narzędziem kluczowym i niezbędnym do prowadzenia działalności. Dla 37 proc. jest ważnym narzędziem stanowiącym pomoc w prowadzeniu firmy. 19 proc. uważa, że chociaż internet jest potrzebny, to nie jest bezpośrednio związany z działaniem firmy.
Posiadanie internetu w firmie pozwala na:
– zdobywanie niezbędnych informacji -78.8 proc.
– komunikację z klientami – 71,3 proc.
– korzystanie z portali informacyjnych – 61,5 proc.
– komunikację wewnętrzną – 46.4 proc.
– pozyskiwanie nowych klientów przez reklamy -44,4 proc.
Firmy korzystają z oprogramowania antywirusowego, menagera haseł czy dwustopniowego uwierzytelniania, by podnieść bezpieczeństwo pracy w sieci.
Telefonia mobilna najpopularniejsza
Najwięcej, bo aż 99,4 proc. firm w 2022 r. korzystało z telefonii mobilnej. Średnio w jednej firmie było obsługiwanych 5 kart SIM.
Średnie koszty korzystania z telefonii komórkowej wahają się od 105,79 zł w przypadku firm jednoosobowych do 2796,67 zł przy dużych przedsiębiorstwach. Średnio firmy wydawały 399 zł na telefonię mobilną.
W firmach korzysta się z połączeń głosowych, wysyłania SMS-ów i MMS-ów, ale również z zainstalowanych w smartfonach komunikatorach internetowych. 62,6 proc. osób uznaje, że są one konkurencyjne dla połączeń głosowych. 28,6 pros. widzi w nich konkurencję dla SMS-ów.
Najczęściej wykorzystywany by Messenger, z którego korzystało 81,5 proc. przedsiębiorców. Sporo osób korzystało też z WhatsAppa – 55,7 proc. Mniej z iMessages – 22 proc.
Chociaż komunikatory internetowe stają się konkurencją dla połączeń głosowych, to nadal to połączenia głosowe w sieci komórkowej są wyborem 84 proc. przedsiębiorców. 64 proc. twierdzi, że właściwie zawsze korzysta z połączeń głosowych, a 24,5 proc. mówi, że stosuje je z komunikatorami wymiennie.
Podobnie jest w przypadku zestawienia komunikatorów z funkcjami takimi jak SMS czy MMS. 47,1 proc. osób chętniej korzysta z SMS-ów, a 34,6 proc. z MMS-ów niż w komunikatora.
Telefonia stacjonarna
Telefonia stacjonarna jest dużo mniej popularna niż komórkowa. Tylko 24,6 proc. przedsiębiorców korzystało z niej w 2022 r. Średnio wydawali na nią 234,55 zł miesięcznie.
Najczęściej powodem korzystania nadal z telefonii stacjonarnej jest posiadanie w firmie pakietu usług, w których się znajduje np. wraz z internetem stacjonarnym (39 proc.). Jednak 35,8 proc. badanych zauważa, że ułatwia ona funkcjonowanie firmy, a 30,1 proc. Uważa, że posiadanie numeru stacjonarnego zwiększa wiarygodność firmy.
Sieć 5G, Big Data i Chmura w firmach
92 proc. firm spotkało się z pojęciem sieci 5G. 53,9 proc. uważa, że rozwój tej sieci nie wpłynie na działanie ich firmy. 23,3 proc. jest zdania, że poprawiłoby to komunikację w firmie. Dla 7,6 proc. jest to szansa na rozszerzenie oferty, a dla 5,2 proc. na obniżenie kosztów.
41,8 proc. firm kojarzy pojęcie Big Data. 36,4 proc. widzi płynące z tego korzyści.
Dla 24,2 proc. korzystania z Big Data wiąże się z zagrożeniami. Najczęściej jest to naruszenie prywatności (47,9 proc.), ryzyko błędów (35,5 proc.) czy ryzyko nadużyć dysponentów danych (33,9 proc.).
56,8 proc. spotkało się z przetwarzaniem danych w chmurze. 55,2 proc. widzi w tym korzyści. Najczęściej wymieniają zabezpieczenie przed utratą danych (72,8 proc.), wydajność i niezawodność (64,5 proc.) oraz łatwość obsługi i możliwość współdzielenia danych (51,5 proc.)
Respondenci wymienili też zagrożenia, które wiążą się z chmurą. Najczęsciej było to ryzyko wycieku danych, na które wskazało 60,2 proc. z nich. 58,3 proc. mówiło o ryzyku dotyczącym prywatności i bezpieczeństwa chmury w związku z niedostatecznym prawnym uregulowaniem tych kwestii.
Ocena rynku telekomunikacyjnego
87 proc. firm oceniło pozytywnie każdy z badanych aspektów. Ogólnie krajowy rynek telekomunikacyjny i jego funkcjonowanie oceniane są bardzo wysoko. Najlepsze noty uzyskała zrozumiałość i prostota procedur. Dobrze wypadła również jakość obsługi klientów czy zakres usług i ich dostosowanie do potrzeb rynku.
78 proc. przedsiębiorców zauważa pozytywny wpływ na rozwój runku telekomunikacyjnego poprzez rozwój sieci światłowodowych. Jednak 52,2 proc. mówi o małej konkurencji wśród operatorów. Na koniunkturę gospodarczą i przepisy prawne, które mogą przeszkadzać rozwojowi branży zwraca uwagę około 45 proc. badanych.
Pełen raport: