TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

22 sposoby na wykorzystanie chmury przez operatorów w Polsce

Chmura publiczna to codzienność dla wielu polskich firm, jednak operatorzy nie są jeszcze przekonani, czy to dobry kierunek. Czy budować własną usługę i ją odsprzedawać? Czy skorzystać z oferty globalnego dostawcy i budować własne usługi w oparciu o ich rozwiązania? Czy skorzystać z chmury publicznej, aby tam umieścić swoje systemy? Wiele pytań i brak konkretnej odpowiedzi. Pozwól zatem, że przeniosę swoje doświadczenia z chmurą publiczną, abyś znalazł jej zastosowanie w swoim biznesie.
Jesteśmy w ogonie Europy, jeżeli chodzi o aspekty korzystania z chmury publicznej. Lubię nasz kraj i wiem, że jeżeli nie zaczniemy myśleć w kwestiach używania oraz sprzedawania usług na żądanie, pierwsza lepsza firma z zachodu odbierze nam/wam klientów. Musimy zacząć wykorzystywać chmury dużych dostawców, ale też musimy się nauczyć sprzedawać własne usługi w modelu as-a-Service.
Sposoby na wykorzystanie usług as a Service
#1 Dysk w chmurze
To jedna z najbardziej popularnych usług na rynku. Wszyscy znamy największych dostawców: Google Drive (mój ulubiony), Box, OneDrive, CloudApp. Na rynku dostępne są też bardziej zaawansowane usługi, takie jak Amazon S3. Zaawansowane usługi, czyli możliwość zbudowania własnego serwisu odwołującego się do API usługodawcy.
W Polsce są też dostawcy, którzy budują własne usługi dysku w chmurze we własnym, polskim Data Center. Pojawiają się też gracze widoczni na zagranicznym rynku, np. Storino lub Womback Drive.
#2 Backup i archiwizacja danych
Backup danych to jedna z najczęściej spotykanych form korzystania z zasobów w chmurze w Polsce. Od zwykłego backupu komputerów, po bardzo zaawansowane systemy udające biblioteki taśmowe. Przykładami rozwiązań do backupu stacji roboczych są: Backblaze (mój faworyt), Mozy by EMC, Arq, Carbonite, czy CrashPlan. Do archiwizacji danych możemy znaleźć dużo ciekawych rozwiązań. Są to np. Amazon Storage Gateway, Zerto, Ctera, Carbonite, Veeam Cloud Connect, NetApp SteelStore, Microsoft Azure Backup lub Zoolz. Jest to duże pole do popisu dla operatorów, gdyż mogą umieszczać w chmurze swoje dane, albo oferować taką usługę wraz z łączem i połączeniem do dostawcy chmury (np. przez Cloud Bridge).
#3 Cloud Bridge
Już dziś możemy spotkać w Polsce klientów, którzy korzystają z więcej, niż jednego dostawcy usług Cloud Computing (np. Microsoft Azure i Amazon Web Services). Operatorzy, szczególnie telekomunikacyjni, mogą pójść w ślady wielkich dostawców i zaoferować usługę Cloud Bridge. Duzi dostawcy chmury pozwalają podłączyć się stałym łączem do ich chmury i cieszyć się dużym pasmem oraz małymi opóźnieniami. Przy wielu, ale nawet przy jednym dostawcy, potrzebne jest komunikowanie się z zagranicznymi dostawcami.
Usługa Cloud Bridge pozwala w pojedynczym lub redundantnym łączu przetransportować ruch do kilku chmur. Dostawca jest pośrednikiem i odciąża klientów z często problematycznego procesu łączenia własnego Data Center z chmurą.
#4 Disaster Recovery as a Service
Usługa, na której można dużo zarobić, ale również pomóc sobie i wielu klientom. W 2015 roku mało która firma szuka usługi Disaster Recovery w formie budowy własnego Data Center. Na chwilę obecną przeważa kolokacja, ale pojawiają się ciekawe wdrożenia Disaster Recovery Center (DRC) jako usługi. Płacimy za wykorzystane zasoby, tylko wtedy gdy usługa DRC zadziała. Jeżeli nie zadziała, płacimy jedynie znośny abonament za łącza i storage. Genialna usługa, która wymaga wielu czynników, z którymi zwykły śmiertelnik w korporacji nie ma czasu walczyć. Mowa tu o łączach, synchronizacji danych, zapewnieniu redundancji, zapewnieniu odpowiednich procedur w trakcie awarii.
Rozwiązanie DRC można budować samemu, używając standardowych metod synchronizacji danych lub korzystając z narzędzi ala Azure Site Recovery, Double Take oraz CloudEndure.
#5 Bazy danych w chmurze
Bazy Danych w modelu as-a-Service zdobywają powoli zaufanie klientów w Polsce. Zarówno SQL, jak i NoSQL. Część klientów korzysta z dostawców globalnych Amazon, Microsoft, Oracle. Część wybiera polskich dostawców, którzy w ciekawy sposób podchodzą do trudnych tematów licencyjnych. Warto zbadać tego typu rozwiązania, a następnie pomyśleć o oferowaniu takiej usługi (wraz z mocnym naciskiem na bezpieczeństwo) dla polskich klientów.
#6 Content Delivery Network (CDN)
CDN jest usługą znaną od wielu lat, jednak w tej chwili mamy coraz więcej szans, aby wykorzystać tę usługę na żądanie i w modelu abonamentowym. CDN pozwala na umieszczenie danych statycznych (obrazki, wideo, pliki html, js, css), a nawet dynamicznych w dziesiątkach punktów w Polsce lub na świecie. Tym samym człowiek z Warszawy będzie ściągał dane z Warszawy, a człowiek z Pekinu, zapewne z Pekinu. Stojący w tle serwer będzie wykorzystany w mniejszym stopniu, niż miałby świadczyć zasoby bez użycia CDN.
Takich usług na rynku pojawiło się dość dużo. Tu na pewno warto sprawdzić oferty Atende RedCDN, Akamai, Amazon i (mojego ulubionego) CloudFlare.
Tego typu usługi stają się bardzo popularne, nawet przy małych portalach internetowych, gdyż można zaoszczędzić dużo zasobów oraz wprowadzić dodatkowe metody bezpieczeństwa.
#7 Komunikacja (Voice, Czat, Video)
Zamiast stawiać centrale telefoniczne, dedykowane telefony i (często drogi) system video, można skorzystać z uroków rozwiązań w chmurze. Do dyspozycji mamy dziesiątki rozwiązań. Proste komunikatory voice/czat/video: Salesforce Chatter, Slack, Sqwiggle, Hipchat, Zoom.us i np. Redbooth.
Mamy też bardziej zaawansowane systemy konferencyjne w modelu cloud, jak CallTower, BlueJeans, mój ulubiony GoToMeeting, Cisco Webex, StarLeaf, LoopUp oraz Vidyo.
Co ważne, większość z tych rozwiązań dostępna jest z urządzeń mobilnych, co zwiększa ich skuteczność, dostarczając te same doznania niezależnie od miejsca pracy.
Tego typu usługi możemy stosować na własne potrzeby lub oferować naszym klientom w formie miesięcznego abonamentu, hostując rozwiązanie w 100% w Polsce (zmniejszając tym samym opóźnienia i zwiększając jakość transmisji).
#8 Nagrywanie Rozmów
Czy możemy nagrywać rozmowy w chmurze? Oczywiście rozwiązań jest dużo, jednak warto sprawdzić, czy miejsce przechowywania danych znajduje się w uznawanym przez Twoją firmę miejscu. Tu też jeszcze brakuje dużo do rozwiązań ala Zoom CallRec. Za przykład możemy wziąć CallModo, CloudCall oraz CallRail. Braki w tych aplikacjach można nadrobić, hostując zaawansowane rozwiązania w swoim Data Center i pobierać opłatę za jedno stanowisko miesięcznie. Doskonały model, pozwalający nawet małym firmom korzystać z bardziej zaawansowanych rozwiązań.
#9 Call Center
Ten rynek jeszcze dojrzewa, ale zaczynają się już pojawiać usługi w modelu cloud. Nie piszę tu o usługach, kupowanych i hostowanych „gdzieś”, lecz o prawdziwym modelu cloud (abonament + konsumpcja). Widać pierwsze kroki uczynione przez dużych graczy, takich jak Genesys czy Verizon. Jednak więcej widać u małych i elastycznych, takich jak (mój ulubiony) Voice by Zendesk. Na polskim rynku można już dziś znaleźć oferty call center as a service, jednak do typowego modelu cloud, jeszcze trochę im brakuje. Niesamowite miejsce dla firm z dobrą infrastrukturą i doświadczeniem z telefonią IP.
#10 Sklepy z aplikacjami i rozrywką
Oferta skierowana jest bardziej do dużych graczy telekomunikacyjnych, jednak część mniejszych dostawców może z tego skorzystać. Dobry model sklepu z aplikacjami i rozrywką to prosty sposób dostarczenia klientom wartości po niskiej cenie. Zamiast kupować usługi w wielu punktach, możemy zalogować się na stronę swojego dostawcy i kupić ostatni odcinek „Mody na Sukces”, bądź powiększyć swój zasób dyskowy o kolejne 100 GB. Ważne, aby podchodzić do tego typu usług w stylu e-commerce. Należy badać zainteresowania klientów (tradycyjnie oraz przy wykorzystaniu mechanizmów Machine Learning) oraz umożliwiać jak najprostszy zakup usług – jeden klik i doliczenie do miesięcznej faktury.
#11 Środowisko Dev/Test
Zapewne, jak duża część firm w Polsce, budujesz własne aplikacje, dostępne dla pracowników, klientów lub użytkowników. Nic w tym złego. Tylko dlaczego kupujesz pod to dedykowane serwery, które działają 24 godziny na dobę? Jest to idealne miejsce dla chmury. Twoi programiści potrzebują 10 serwerów na 8 godzin? Gotowe. Płatność za godzinę/minutę. Do tego dochodzą setki dodatkowych funkcji i serwisów, na które potrzebny jest dodatkowy artykuł, a które bardzo ułatwiają życie.
Do wyboru mamy środowiska PaaS, gdzie nasi programiści widzą tylko środowisko aplikacyjne. Tutaj warto zwrócić uwagę na Heroku, Elastic BeanStalk, AppFrog, IBM BlueMix, OpenShift oraz UniCloud.
Dla firm potrzebujących większej kontroli pozostają tysiące dostawców Infrastructure as a Service, którzy oferują Ci CPU, RAM, przestrzeń dyskową, adresy IP i backup rozliczany na godziny. W Polsce jest jeszcze dużo miejsca na innowacyjnego dostawcę, oferującego usługi dla danej branży, np. transportowej lub medycznej.
#12 Testy rozwiązań producentów
Wspominałem już o sklepikach z aplikacjami. Wspominałem już o Infrastructure as a Service. Jednym z ciekawszych rozwiązań tych dwóch jest przetestowanie rozwiązania, które chcesz uruchomić u siebie w Data Center. Zamiast zamawiać pudełko od producenta lub instalować środowisko wirtualne u siebie w firmie, możesz przetestować większość tego typu rozwiązań w modelu cloud (płacąc za godziny).
Ostatnio miałem możliwość testowania Cisco CSR 1000V, Palo Alto Networks NGFW i F5 BigIP.
Chcesz np. przetestować Barracuda Spam Firewall? Wchodzisz do sklepiku jednego z globalnych dostawców, instalujesz środowisko, testujesz, płacisz kilka dolarów i wyłączasz środowisko. Testy zakończone.
#13 Wirtualne pulpity w chmurze
Usługa, która zdobywa gigantyczną popularność, jednak mało firm odważa się na ten krok. Miałem przyjemność testować rozwiązanie Amazon Workspace. Co nam daje wirtualny pulpit w chmurze? Centralne zarządzanie, dane nie opuszczają Twojego Data Center lub Data Center dostawcy, prosty upgrade aktualizacji i aplikacji, kreowanie nowych środowisk na żądanie, dostęp z urządzeń mobilnych i prywatnych komputerów w bezpieczny sposób. W Polsce ten segment zarówno po stronie klientów i dostawców jeszcze się rozwija, ale powinniśmy zobaczyć pierwsze spektakularne wdrożenia jeszcze w tym roku.
#14 Security Information and Event Management (SIEM)
Chmura jest idealnym miejscem dla tematów bezpieczeństwa. Zamiast budować w swojej firmie rozwiązania zbierające i przetwarzające logi oraz zdarzenia, możemy wypchnąć to do chmury poprzez szyfrowany kanał. Tam w modelu abonamentowym, dane zostaną przetworzone, a Ty dostaniesz piękne raporty o zagrożeniach w Twojej firmie. W Polsce w tej chwili powstają pierwsze usługi SIEM w modelu cloud.
#15 Ochrona przed DDoS
Ataki szaleją nad Polską. Klienci potrzebują ochrony, Ty potrzebujesz ochrony. Jedno z najgorszych sytuacji jest atak DDoS wolumetryczny. Co to znaczy? Sprzedałeś klientowi łącze 100 Mb/s. Brzydcy panowie w Chinach nie lubią Twojego klienta. Wysyłają więc z pokaźnego botnetu atak na serwer klienta. Nie będzie to 100 Mb/s, ale 100 Gb/s. Przy okazji zabiją sieć w Twoim mieście i dużej części Polski. Czy da się przed tym obronić?
Oczywiście i chmura pasuje do tego idealnie.
Spójrzmy chociażby na mojego wielkiego faworyta CloudFlare. Zmieniając jedynie ustawienia DNS, ruch do Twojego serwera będzie przechodził przez 31 Data Centers. Zanim ruch dojdzie do Twojego serwera, zostanie najpierw przepuszczony przez system oczyszczający. Ruch z Chin przejdzie przez Data Center w Hong Kong, ruch z USA przejdzie przez Data Center w Chicago, ruch z Warszawy przejdzie przez Warszawę. CloudFlare codziennie odpiera tysiące ataków i robi to bardzo skutecznie. A wszystko za darmo lub 20$ miesięcznie.
Warto też sprawdzić Incapsula oraz polskich dostawców, którzy oferują coraz to lepsze modele ochrony przed DDoS. Warto chociaż zbadać te rozwiązania, aby wiedzieć, jakie masz możliwości.
#16 Web Application Firewall
Gdy już ochroniliśmy naszego klienta przed dużym DDoS, czas przyjrzeć się dokładniej. Czas na ataki aplikacyjne i usługę Web Application Firewall. Tu możemy skorzystać z wielu rozwiązań oferowanych as-a-Service – F5, Barracuda, czy też Citrix. Możemy też skorzystać z usług bardziej “chmurowych”, takich jak CloudFlare WAF, Qualys, czy też Scuri. Na to nakładamy prosty interfejs graficzny z polskim językiem i mamy bardzo dobrą usługę.
#17 Monitoring
Monitorujesz wszystko w swojej sieci. Zapewne znasz rozwiązania takie jak MRTG, PRTG, Nagios, Munin. Działają rewelacyjnie i mają swoich zwolenników. Pojawiają się jednak rozwiązania w modelu SaaS. Rozwiązania, które proponuję (i często używam) to: New Relic, Server Density, Librato lub CopperEgg. Warto rozważyć opcję użycia aplikacji SaaS, albo zbudowanie prostej usługi dla swoich klientów biznesowych.
#18 DNS Na Sterydach
Dużo firm wykupuje usługi DNS u zewnętrznych operatorów, jednak dzisiejsze rozwiązania oferują dużo więcej. Poza zwykłym odpowiadaniem na zapytania, mamy możliwość badania dostępności usługi i przekierowywanie ruchu na zapasowe Data Center. Mamy też opcje wagowego rozkładania ruchu na kilka serwerów lub kilka Data Center. Czy zapomniałem dodać, że serwer DNS jest rozproszony (często nawet w 50 i więcej lokalizacjach na całym świece)? Opcji jest dużo. Tu dzielę się informacją o jednym z moich faworytów – Amazon Route 53. Warto sprawdzić tę usługę. Użyć ją, albo wzorując się na niej zbudować własną.
#19 Sprawdzenie Idei Biznesowej
Masz pomysł na nowy biznes, albo może chcesz wprowadzić zmianę w swoim produkcie i nie chcesz budować całego systemu do sprawdzenia idei? A może chcesz wprowadzić jedną z powyższych usług w Polsce i nie wiesz, jak zareagują Twoi klienci? Nic prostszego. Takie narzędzia jak QuickMVP, czy Proved, pozwolą Ci na znalezienie użytkowników, którzy powiedzą TAK/NIE dla Twojego pomysłu.
#20 Mobile Device Management
Idealne rozwiązanie nie tylko dla operatorów mobilnych, ale również dla firm sprzedających usługi przedsiębiorcom. Usługi Mobile Device Management wchodzą dużymi krokami w model Software as a Service. Globalni gracze oferują zarządzanie telefonami oraz danymi w telefonach z zagranicznych Data Center. Jest to idealny model, aby zaoferować klientom rozwiązania Bring Your Own Device z własnego Data Center rozliczane przez urządzenie.
Mamy np. IBM MaaS360 (którego jestem wielkim fanem), MobileIron i AirWatch. Część z nich jest dostępna tylko w modelu SaaS, część można postawić u siebie i sprzedawać w modelu operatorskim.
#21 Customer Service
Duża część firm z Polski, która świadczy wsparcie użytkowników wewnątrz firmy lub na zewnątrz, używa mało praktycznych kombajnów, dostarczonych przez gigantów rynku IT. Operatorzy też często korzystają z mało przyjaznych serwisów. Przy coraz niższych cenach, najłatwiej walczyć usługami dodatkowymi oraz obsługą klientów.
Na rynku są dziesiątki genialnych narzędzi wspierających zarządzania ZADOWOLENIEM Twoich użytkowników lub klientów. Do moich ulubionych należą: SalesForce Service Cloud, HelpScout, Groove, FreshDesk oraz Zendesk.
#22 Rozwiązania Big Data
Olbrzymi problem w przedsiębiorstwach. Dużo danych, od prostych logów, po ważne dane biznesowe. Trzeba je gdzieś przetrzymywać, trzeba je obrabiać i trzeba je analizować. Niektóre firmy budują własne rozwiązania zarówno pod Hadoop jak i pod hurtownie danych. Część z nich korzysta jednak z modelu cloud computing. Wrzucając terabajty danych do chmury i zaprzęgając do tego tysiące serwerów, możemy znaleźć więcej zależności w godzinę niż w miesiącach analizy w lokalnym środowisku.
W temacie infrastruktury warto sprawdzić Amazon Elastic MapReduce, Qubole, Mortar oraz Microsoft HDInsight. W aspekcie hurtowni danych warto sprawdzić Amazon Redshift, Google BigQuery, Snowflake oraz Teradata.
Bardzo łatwo stać się pośrednikiem w świadczeniu takich usług dla klientów lub zbudować własny serwis, który ułatwi klientom zmaganie się z petabajtami danych.
Mirosław Brunejko

Michal.Koch
Michal.Koch
Dziennikarz i researcher. Tworzy teksty o najnowszych technologiach, 5G, cyberbezpieczeństwie i polskiej branży telekomunikacyjnej.

PRZECZYTAJ NAJNOWSZY NUMER isprofessional

Najnowsze

Narzędzia do obróbki kabli firmy Jonard w xbest.pl!

xbest.pl został dystrybutorem dużego, amerykańskiego producenta - firmy Jonard, który znany jest z wytwarzania...

Nie czekaj, dołącz do Lokalnych!

Wsparcie i łączenie sił przyświecają małym i średnim operatorom telekomunikacyjnym od dawna. Wspólne działania...

Gmail i nowy sposób odpowiadania na e-maile

Gmail wprowadza zmianę. Będzie to nowy sposób odpowiadania na e-maile. Dla fanów czatów, który...

Programy CAD – projektuj bez ograniczeń z ZWCAD

ZWCAD 2024 to intuicyjne i kompleksowe oprogramowanie CAD, które umożliwia użytkownikom tworzenie precyzyjnych rysunków...