TECHNOLOGIA · CYBERBEZPIECZEŃSTWO · BIZNES

12,5 mln zł kary dla UPC Polska

Ponad 12 mln zł kary nałożył Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów  na UPC Polska. Spółka została ukarana za zbyt wysokie koszty wypowiedzenia umowy, których wymagała od klientów.

Do UOKiK wpływały liczne zgłoszenia dotyczące nieprawidłowego naliczania i pobierania rażąco wysokich opłat, kiedy konsument zrezygnuje z usług przed końcem umowy zawartej na rok lub dwa – czyli czas oznaczony – czytamy w komunikacie UOKiK.

Zgodnie z prawem telekomunikacyjnym wysokość roszczenia w takim przypadku nie może przekroczyć wysokości przyznanej ulgi, pomniejszonej proporcjonalnie do okresu od zawarcia do rozwiązania. Dotyczy to umowy na czas określony wypowiedzianej przez abonenta lub rozwiązanej z jego winy.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgłaszano jednak informacje o naliczaniu przez UPC dużo wyższych opłat w związku z rozwiązywaniem umów. Jeden z klientów otrzymał nawet informację o karze w wysokości 11 000 zł przy rozwiązaniu umowy, które całkowity koszt miał wynosić 3 100 zł.

Prezes UOKiK stwierdził, ze takie działania UPC naruszają zbiorowe interesy konsumentów. I chociaż  wielu przypadkach ostatecznie spółka nie pobierała pierwotnie naliczonej należności, to klienci nie mieli świadomości dalszego postępowania. Wpływało to na ich decyzję o kontynuowaniu umowy i ograniczało ich swobodę w tym zakresie.

– Praktyka UPC Polska dotyczy tysięcy polskich konsumentów. Spółka zawyża przyznane klientom ulgi, które stanowią podstawę wyliczenia opłaty za wypowiedzenie umowy. Tym samym de facto spółka wymusza na konsumentach kontynuację umów – wielu z nich nie decydowało się na zakończenie współpracy, obawiając się wysokiej opłaty za jej rozwiązanie. Takie zachowanie UPC Polska należy ocenić jako naganne nie tylko pod względem ekonomicznym, ale i społecznym –  powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Decyzją Chróstnego UPC musi zmienić nieuczciwą praktykę i zwrócić obciążonym konsumentom nadwyżkę wobec opłat abonamentowych pozostałych do końca trwania umowy z naliczonej kwoty za rozwiązanie umowy. Prezes UOKiK nałożył też na spółkę karę w wysokości 12 585 082 złotych.

Źródło: PAP, wgpospodarce.pl

Klaudia Wojciechowska
Klaudia Wojciechowska
Redaktorka ISPortal i ISProfessional. Dziennikarka telewizji lokalnego operatora telekomunikacyjnego Ret-Sat1. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalizacją filmoznawstwo i nowe media.

PRZECZYTAJ NAJNOWSZY NUMER isprofessional

Najnowsze

Narzędzia do obróbki kabli firmy Jonard w xbest.pl!

xbest.pl został dystrybutorem dużego, amerykańskiego producenta - firmy Jonard, który znany jest z wytwarzania...

Nie czekaj, dołącz do Lokalnych!

Wsparcie i łączenie sił przyświecają małym i średnim operatorom telekomunikacyjnym od dawna. Wspólne działania...

Gmail i nowy sposób odpowiadania na e-maile

Gmail wprowadza zmianę. Będzie to nowy sposób odpowiadania na e-maile. Dla fanów czatów, który...

Programy CAD – projektuj bez ograniczeń z ZWCAD

ZWCAD 2024 to intuicyjne i kompleksowe oprogramowanie CAD, które umożliwia użytkownikom tworzenie precyzyjnych rysunków...