[miejsce publikacji] ICT Professional, Nr 13 – Zima 2016/2017, strona 22.
[rubryka] MARKETING – Wojna Totalna
[autor] Robert Kubica, Megakonfigurator.pl
[tytuł] „Bo teraz zwykły Kowalski może napisać do marki i otrzyma odpowiedź”. Czyli co nieco o potędze Facebooka i możliwościach jego wykorzystania jako broni w walce o klienta.
___________________________________________________________________________________________________________________
Przytoczony tytułowy cytat wpadł mi w oko gdy przeglądałem czasopismo z branży marketingowej i zmusił mnie do zadania pytania: Kim jest ta marka i dlaczego potrafi odpowiadać ?
Pytanie niby banalne, przecież marki nas otaczają z każdej strony, starają się nam przypodobać w galeriach handlowych a niekiedy agresywnie nas atakują w rożnego rodzaju reklamach, a mimo to je lubimy.
Więc o c chodzi w tych stosunkach?
Po chwili refleksji znalazłem odpowiedź na nurtujące mnie pytanie: Bo marka to Ty, Ja, My !
Bo marka to nasza wola i wszystko to czego dzięki niej dokonujemy w otaczającej nas rzeczywistości, to nasz wpływ na społeczność w której żyjemy i działamy, interakcja z tą społecznością, społecznością która do nas mówi cały czas, bez przerwy.
Ale przecież jesteśmy w czasopiśmie dla ISP, więc po co ten marketingowy bełkot tu wypisuję ?
Ponieważ od kilku lat następuje nieustana zmiana sposobu sprzedaży naszych usług i produktów z modelu tradycyjnego transakcyjnego w kierunku interakcyjnego społecznościowego. Dzisiaj oferowane na sprzedaż przez różne firmy dobra czy usługi są coraz bardziej podobne do siebie i mają porównywalne dla kupującego funkcjonalności, natomiast czynniki wpływające na decyzję zakupu coraz częściej oparte są o relacje społeczne i akceptację grupy w której kupujący uczestniczy.
Grupy czyli zbiory osób odróżniają się od siebie i wyróżniają swoimi szczególnymi cechami, a przede wszystkim lubią się spotykać i to najbardziej w wirtualnym świecie, nie wstając z za biurka, nie odrywając wzroku od smartfona.
Dlatego, dzisiaj żeby sprzedać nasz produkt czy usługę musimy poszukiwać kontaktu właśnie z wybranymi grupami osób, które potencjalnie mogą właśnie być zainteresowane zakupem naszej usługi, usługi którą im właśnie polecił znajomy, wyraził o niej pozytywną opinię. Dzisiaj musimy nawiązać wręcz przyjacielskie stosunki z Nowakiem i Kowalskim, bo oni tego od nas oczekują.
Pytanie brzmi jak tego dokonać ?
Odpowiedzi jest zapewne wiele, ale jedna ma moc, jeden system jest tak wymyślony, by ułatwiał integrację, komunikację oraz budowę społeczności i masową komunikację a zarazem ma wbudowany efektywny system reklamowy i sprzedażowy. System, który za kilka lat zostanie największym systemem marketing automation w skali naszej planety.
Ten system to Facebook, na dzień dzisiejszy nr 1 na świecie, ogromna baza danych o nas wszystkich, o tym co robimy, z kim się przyjaźnimy, kogo nie lubimy, gdzie jesteśmy i czego akurat potrzebujemy.
System, w którym swoje życie prowadzą otaczające nas marki, miejsce w którym możemy z nimi rozmawiać i wchodzić w interakcje.
Facebook to dla nas Narzędzie, które daje nam możliwości, które pozwala efektywnie reklamować produkty i pozyskiwać klientów stosując wbudowane dedykowane rozwiązania. Facebook jest drugą najczęściej wykorzystywana platformą komunikacyjna w Polsce ale nie ma konkurencji w rozwiązaniach jakie oferuje dla interakcji marki z potencjalnymi klientami.
Rzeczowo. Co możemy i jak dzięki Facebookowi zrobić ?
Po pierwsze, przygotować różne kampanie marketingowe, w zależności od metody którą wykorzystamy możemy zadbać o PR marki i podnieść świadomość naszych klientów, zaprosić grupę odbiorców do rozważenia zakupu naszej usługi i w końcu przeprowadzić kampanie której efektem końcowym będzie konwersja czyli sprzedaż.
Po drugie, żeby kampanię o której wyżej pisałem móc efektywnie przeprowadzić trzeba skierować ją do odpowiedniej grupy docelowej odbiorców. Facebook ma wbudowany chyba najbardziej zaawansowany kreator grup docelowych, oprócz standardowej segmentacji ze względu na wiek, pleć czy miejsce zamieszkania umożliwia nam tworzenie niestandardowych grup docelowych w oparciu o dane behawioralne czy dane o zainteresowaniach. Możemy utworzyć grupy docelowe typu CustomAudience, czyli użytkowników którzy byli na stronie, zaangażowali się w ramach działań marki na Faceboku. Możemy tworzyć grupy docelowe typu LookalikeAudience – osób podobnych do twoich klientów, dla których istnieje duże prawdopodobieństwo, że zainteresuje ich twoja oferta.
Dzięki możliwościom systemu reklamowego Facebook-a możesz np. stworzyć grupę docelową klientów Orange znajdujących się na terenie działania Twojej sieci i przygotować dla nich specjalną ofertę promocyjną na przejście z Neostrady na Twój światłowód.
Kolejną genialną funkcjonalnością którą Facebook uruchomiłw 2016 roku jest reklama pozyskująca leady.
LeadAds pozwala pozyskiwać leady dla sprzedaży bezpośredniej Twoich usług. Możesz pozyskać numer telefonu, który jest zapisywany w Twoim systemie CRM, a następnie dzwonisz do Twojego potencjalnego klienta z propozycją zawarcia umowy. Odpowiednio konfigurując reklamy typu LeadAds możesz pozyskać również emaile od Twoich potencjalnych klientów które są zapisane w bazach Facebooka.
Pozyskując te dane w sposób automatyczny możesz zapisywać je w swoim systemie CRM ( takie integracje umożliwia Facebook z około 40 popularnym systemami CDM/ marketing automation ), i już po kilku sekundach od wystąpienia zdarzenia Twój handlowiec w BOK-u może mieć wygenerowane zadanie z namiarem na konkretnego potencjalnego klienta, który jest zainteresowany Twoją ofertą, bo właśnie przed minutą kliknął w Twoją reklamę. Reszta to już umiejętności sprzedażowe ludzi których zatrudniasz.
Jednak to nie wszystko co Facebook przygotował dla nas w ostatnim czasie, z nowości o których warto jeszcze wspomnieć a które mogą być przydatne w naszym biznesie to reklama w Messengerze, moduł sklepowy, cele reklamowe.
Reklama w Messengerze umożliwia nam skierowanie użytkownika z Messengera do miejsca docelowego na Facebooku lub poza nim.
Sklep na Facebooku przyda się zapewne do promowania wybranych produktów, usług czy ogólnej oferty firmy, i mimo że na dzień dzisiejszy funkcjonuje wiele rozwiązań typu e-commerce w sieci to skorzystanie z propozycji facebooka gwarantuje nam zaciekawienie usługą czy produktem przez większą grupę docelową odbiorców.
Facebook rozwija również funkcjonalności związane z precyzyjnym określaniem celów reklamowych. Cel ogólny „promuj post” już od pewnego czasu nie ma sensu ponieważ jest drogi w przeliczeniu na uzyskiwane efekty. Dokładne określenie celu reklamowego pozwala nam na precyzyjne dotarcie do określonej grupy odbiorców potencjalnie zainteresowanych naszą ofertą, co w efekcie przełoży się na ekonomię całej akcji.
Podsumowując
Obok nas od kilku lat powstaje potężne narzędzie sprzedażowe, które umożliwi firmom umiejętnie z niego korzystającym zdobycie przewagi konkurencyjnej na rynku. Czy któregokolwiek z nas, małych ISP stać na to by nie budować społeczności ludzi sympatyzujących z naszymi markami z wykorzystaniem systemów Facebooka ?
„Bo teraz zwykły Kowalski może napisać do marki i otrzyma odpowiedź”. [z archiwum ICT Professional]
przeczytaj najnowszy numer isporfessional