Przypominamy, że przedsiębiorcy zarejestrowani w Bazie Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami od stycznia 2025 roku objęci są podwyższonymi opłatami rocznymi. Termin ich płatności upływa już niebawem, 28 lutego, a brak zapłaty może skutkować wykreśleniem z rejestru i poważnymi karami finansowymi.
Nowe stawki obejmą:
- mikroprzedsiębiorstwa (zatrudniające do 10 osób i z obrotem nieprzekraczającym 2 mln euro) – nowa stawka dla nich to 200 zł (wzrost ze 100 zł);
- innych przedsiębiorców – w tym przypadku nowa stawka to 800 zł (wzrost z 300 zł).
Obowiązek uiszczenia opłaty rocznej dotyczy przy tym zarówno sklepów internetowych, jak i stacjonarnych. Zmiany dotyczą w szczególności sprzedawców wprowadzających na rynek:
- elektronikę i sprzęt RTV/AGD;
- produkty zawierające baterie lub akumulatory;
- towary w opakowaniach z tworzyw sztucznych;
- artykuły motoryzacyjne (w tym opony i oleje).
Rejestracji i opłacie podlegają również importerzy, producenci oraz wewnątrzwspólnotowi nabywcy opakowań, a także autoryzowani przedstawiciele producentów sprzętu spoza UE.
– Z perspektywy naszych klientów widzimy, że kwestia opłat BDO często budzi wątpliwości. Warto jednak pamiętać, że nowi przedsiębiorcy, którzy dopiero rozpoczynają działalność i rejestrują się w BDO, mają pewną korzyść – w pierwszym roku kalendarzowym płacą tylko opłatę rejestrową. Dopiero od kolejnego roku dochodzi obowiązek wnoszenia opłaty rocznej. To ważna informacja dla właścicieli sklepów internetowych, którzy dopiero wchodzą na rynek e-commerce. – tłumaczy Michał Rokuszewski, Head of Ecommerce Logistics w Shoperze.
BDO – gdzie uiścić?
Opłatę roczną BDO należy uiścić na rachunek właściwego urzędu marszałkowskiego, odpowiadającego miejscu prowadzenia działalności. Numery rachunków dostępne są na stronach internetowych urzędów marszałkowskich.
Dla sprawnego zarządzania obowiązkami związanymi z BDO, sklepy internetowe powinny uwzględnić te daty w swoim harmonogramie:
- do 28 lutego 2025 – obowiązkowa opłata roczna BDO;
- do 15 marca 2025 – sprawozdanie z gospodarowania opakowaniami;
- do 31 marca 2025 – sprawozdanie dotyczące sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
– Właściciele sklepów internetowych powinni potraktować temat BDO priorytetowo nie tylko ze względu na kary finansowe, ale także rosnącą świadomość ekologiczną konsumentów. Coraz więcej kupujących sprawdza, czy sklep działa zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnie podchodzi do kwestii gospodarki odpadami – mówi Nina Pankiewicz, Specjalistka ds. ESG w Shoperze.
Konsekwencje braku rejestracji i opłaty
Konsekwencje nieprawidłowości związanych z BDO mogą być dotkliwe dla sprzedawców w sieci. Za niedopełnienie obowiązku grozić może m.in:
- wykreślenie z rejestru BDO, co uniemożliwia legalną sprzedaż wielu kategorii produktów
- kara administracyjna od 1000 zł do nawet 1 000 000 zł
- problem z odbiorem i utylizacją odpadów opakowaniowych
- ryzyko negatywnych opinii klientów zwracających uwagę na zgodność z regulacjami ekologicznymi
Nowe stawki opłat BDO to ważna zmiana dla branży e-commerce w 2025 roku, dlatego właściciele sklepów internetowych powinni już teraz zaplanować niezbędne działania i zabezpieczyć środki na terminową wpłatę.
Źródło: Grupa Shoper (mat. prasowe)